دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

فرصتی بی‌نظیر برای مشارکت در خلق آینده ایران؛ ترسیم مسیر و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای افق 1424

با آغاز برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری، ایران قدم به سوی شناسایی روندهای پیشرو و تعیین اولویت‌های راهبردی تا افق ۱۴۲۴ برداشته است. این برنامه با هدف ارتقای هوشمندی سیاست‌گذاری و تقویت قدرت تصمیم‌گیری در حوزه علم و فناوری، بستری مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور در دهه‌های آتی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی؛ دبیرخانه آینده‌نگاری علم و فناوری ایران که از سال ۱۳۹۳ با مصوبه هیأت وزیران در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تأسیس شده، با هدف ارتقای هوشمندی سیاست‌گذاری و شناسایی اولویت‌های راهبردی علمی و فناورانه کشور فعالیت می‌کند. 

این دبیرخانه نقش کلیدی در هدایت برنامه‌های علمی و فناورانه داشته و تلاش دارد با بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری، زمینه‌ساز رشد و توسعه دانش‌بنیان در کشور شود.

رصد فناوری‌های نوظهور و شناسایی فناوری‌های اولویت‌دار از جمله فعالیت‌های محوری دبیرخانه آینده‌نگاری است. این دبیرخانه در حال حاضر با هدف ترسیم تصویری دقیق از آینده و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، مشغول شناسایی روندها و کلان‌روندهای آینده کشور تا افق ۱۴۲۴ است. آگاهی از این روندها می‌تواند پایه‌گذار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مؤثر برای آینده کشور باشد.

روندهای فناوری، جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی، به‌عنوان عوامل تعیین‌کننده مختصات آینده، نه‌تنها فرصت‌های نوظهور و مسائل مهم را شناسایی می‌کنند، بلکه نقش کلیدی در شکل‌گیری آینده دولت‌ها و بنگاه‌ها ایفا می‌کنند.

با مراجعه به نشانی اینترنتی https://epoll.isti.ir/1484375  و تکمیل پرسشنامه آینده‌نگاری روندها و کلان‌روندهای ملی، در این حرکت جمعی برای خلق آینده‌ای مطلوب برای ایران سهیم شوید!

 

https://stnews.ir/short/4PJbp
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: