واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

نوآوری بومی یک شرکت دانش بنیان در بهبود کیفیت هوا

یک شرکت دانش‌بنیان برای اولین بار در کشور موفق به اختراع و تولید دستگاه نمونه‌گیری خودکار از هوا با هدف پایش آلاینده‌های بیولوژیکی شده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : محمد سینا سیاه‌پوش عضو شرکت دانش بنیان سورنا فناور گفت: گروه ما متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاهی خبره است که برای اولین بار در کشور موفق به اختراع و تولید دستگاه نمونه‌گیری خودکار از هوا با هدف پایش آلاینده‌های بیولوژیکی شده‌ایم.

وی در توضیح این محصول دانش‌بنیان گفت: این دستگاه قادر است آلاینده‌های بیولوژیکی هوا که منجر به ایجاد آلرژی و بیماری‌های تنفسی برای شهروندان در شهر‌های مختلف می‌شوند را جمع‌آوری، آنالیز و شناسایی نموده و به‌ صورت دقیق و با تعیین تاریخ و غلظت، گزارش نماید.

عضو این شرکت دانش بنیان دستگاه آنالیز آلاینده هوا  دو برابر بهتر از نمونه خارجی دانست و گفت: این دستگاه برای اولین بار در خاورمیانه توسط شرکت ما تولید شده است. تنها نمونه مشابه خارجی آن توسط شرکت بو کارت انگلیس تولید می‌شود که به دلیل تحریم‌ها علیه کشور، این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند. لذا، ما در سال ۱۳۹۹ تصمیم به تولید بومی این دستگاه گرفتیم و موفق شدیم نمونه‌ای دو برابر بهتر از نمونه خارجی تولید کنیم.

 سیاه‌پوش درباره‌ی نحوه کارکرد این محصول دانش بنیان تصریح کرد: مکانیزم دستگاه به این صورت است که یک پمپ تعبیه‌شده در آن، هوای محیط را با مکشی معادل مکش ریه انسان بالغ، در طول هفته و دوره‌های زمانی برنامه‌ریزی‌شده مکش می‌کند. هوای مکش‌شده از طریق درامی که طراحی کرده‌ایم و نواری خاص که به‌صورت آزمایشگاهی طراحی شده، دانه‌های گرده، اسپر قارچ‌ها و ذرات بیولوژیکی هوا را جمع‌آوری می‌کند. سپس، این ذرات در فاز آزمایشگاهی شناسایی و به تفکیک جنس و گونه مشخص می‌شوند. به این ترتیب، می‌توانیم گزارش دقیقی از میزان و نوع آلاینده‌های موجود در هوا در تاریخ‌های مختلف تهیه و در اختیار ارگان‌های بهداشتی و محیط زیستی قرار دهیم.

وی از ثبت اختراع این دستگاه خبر داد و گفت:  امیدواریم که بتوانیم با ارگان‌های بالادستی مانند سازمان‌های محیط زیست و بهداشت همکاری کنیم تا از حمایت‌های لازم بهره‌مند شویم. هدف ما این است که بتوانیم به شهروندان ایرانی خدمت‌رسانی کرده و مشکلات تنفسی ناشی از آلاینده‌های بیولوژیکی را در مناطق مختلف ایران هر چه سریع‌تر کنترل کنیم.

این فناور ایرانی از حل مشکلات استان‌هایی که با آلودگی هوا مواجه هستند توسط این دستگاه خبر داد و اظهار کرد: این دستگاه تشخیص آلاینده در استان خوزستان که با معضل بزرگ آلاینده‌های بیولوژیکی مواجه هستند می‌تواند کمک بزرگی به کاهش مشکلات تنفسی مردم داشته باشد.

سیاه پوش گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که این دستگاه با گواهی ثبت اختراع به عنوان یک نوآوری بومی و داخلی، آماده استفاده و بهره‌برداری است و امیدواریم که بتوانیم گامی مؤثر در بهبود کیفیت هوای کشور برداریم.

https://stnews.ir/short/VW1vo
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: