واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

۳ راهکار جهاددانشگاهی برای بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی برای ایجاد بازارهای داخلی و حتی خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده است در این مجموعه‌ها هزینه‌های تولید محصولات دانش‌بنیان را کاهش دهد.

مسعود ابراهیمی، معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با بیان اینکه یکی از چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان عرصه تولید کشور، شناخت بازار و بازارسازی برای فروش محصولات قابل عرضه ازسوی این شرکت‌‌ها است، گفت: جهاددانشگاهی برای ایجاد بازارهای داخلی و حتی خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده است با واگذاری اراضی مطابق با قانون جهش دانش‌بنیان در پارک‌های فناوری خود و تسهیل شرایط استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در این مجموعه‌ها هزینه‌های تولید محصولات دانش‌بنیان را کاهش دهد. با این اقدام محصولات تولیدی این مجموعه‌ها از نظر قیمتی در بازار رقابتی و دارای مزیت شده است و بازار به سمت خرید این محصولات تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی اظهار کرد: علاوه بر این خدمت، جهاددانشگاهی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید را در شرکت‌‌های دانش‌بنیان در حال انجام دارد. مهمترین مزیت این قراردادها این است که شرکت‌‌های دانش‌بنیان تولید را بدون کارخانه پیگیری می‌کنند به این معنا که شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصولاتی را در اندازه آزمایشگاهی تولید کرده‌اند، بدون اینکه نیاز به خط تولید داشته باشند، بتوانند از ظرفیت خالی تولید در کارخانجات و شرکت‌های موجود برای تولید محصولات خود استفاده کنند. 

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی نگاه صرف به تولید برای مصرف محصول در داخل کشور را نگاهی غیر قابل قبول دانست و با تاکید بر اینکه تولید محصولات دانش‌بنیان و مخاطبان مصرف آن نباید تنها در محدوده جغرافیای داخل کشورتعریف شوند، از نگاه به تولید صادرات محوردر محصولات دانش‌بنیان خبرداد و گفت: در حوزه بین‌الملل، کارگزاران و بازارهای خوبی شناسایی شده‌‌اند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند محصولات خود را در این بازارها عرضه و برای کشور ارزآوری کنند. 

ابراهیمی از انجام مجموعه اقداماتی برای بازارسازی وصادرات محصولات دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان به زودی اقدامات ارزنده و مؤثری انجام و اخبار آن به اطلاع‌ شرکت‌‌های دانش‌بنیان خواهد رسید. 

ایجاد شبکه دانش‌بنیان اقتصاد کشاورزی در روستاها 

معاون رئیس جهاددانشگاهی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در روستا توانمندی بالایی برای تولید حصول دارند اما قادر به عرضه آن به بازار نیستند و به این دلیل نمی‌توانند از تولید خود منافع اقتصادی کسب کنند، از اقدام جهاددانشگاهی برای برطرف کردن خلأ زنجیره تولید تا عرضه به بازار خبر داد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی، بزرگترین پورتال اقتصاد کشاورزی کشور در این مجموعه راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده است. در این زنجیره هرگونه نیازمندی برای تأمین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار قادر خواهند بود با تولید خود به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند. 

ابراهیمی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌ در برطرف کردن نیازهای بازار و نیز تأمین این نیاز از سوی تولیدکنندگان در روستا گام نخست برای رونق و جهش تولید با مشارکت مردم است، ادامه داد: آنچه در نمایشگاه آبادیران شاهد آن بودیم بخشی از مجموعه فناوری‌های حوزه روستایی بود که اکنون قابل عرضه در پرتال شبکه اقتصاد کشاورزی است. در این پورتال اکنون قادریم علاوه بر ارائه خدمات مشاوره، به گونه‌ای عمل کنیم که سطح عملکرد کشاورزان با استفاده از فناوری‌های نوین و ارایه آموزش به آنان برای استفاده از این فناوری‌ها به گونه‌ای ارتقا یابد که زمینه برای صادرات محور شدن فعالیت کشاورزی در برخی تولیدات فراهم شود.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه پورتال شبکه اقتصاد کشاورزی برای تحقق اهداف خود نیازمند همکاری دستگاه‌‌های متولی درحوزه روستا است، افزود: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به این سامانه را صادر کند تا این پلتفرم دانش‌بنیان بتواند به اقتصاد کشاورزی کشور با ایجاد بازار و پیوند میان نیاز بازار و تأمین کننده نیاز اقدام کند. موضوعی که می‌تواند به افزایش تولید و افزایش درآمد برای کشاورزان و نیز کاهش هزینه تمام شده برای خریدار نهایی منجر شود. 

تأسیس کاوشکده برندینگ رسانه و تجاری‌سازی 

معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی با بیان اینکه برای کمک به کاهش فاصله میان تولید تا بازار ور فع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کاوشکده رسانه، برندینگ وبازار‌سازی در  جهاددانشگاهی شکل گرفته است، به اهداف شکل‌گیری این کاوشکده اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری کاوشکده با هدف کاهش فاصله تولید کننده با بازار صورت گرفته است. تلاش کردیم در این مجموعه بتوانیم پلی باشیم میان تولیدکنندگان و بازار و این مهم را در قالب طرح‌های برند سازی محصولات تولیدی و معرفی آن در دستور کار خود قرار داده‌ایم. 

ابراهیمی اضافه کرد: البته نیاز کشور بسیارفراتر است، بنابراین، در کنار کاوشکده سعی می‌کنیم از کارگزاران بخش خصوصی برای تحقق این هدف استفاده کنیم. این موضوع شامل آموزش و مشاوره به تولیدکنندگان با هدف توانمندسازی روستاییان خواهد شد. 

معاون رئیس جهاددانشگاهی، اثرات توانمندسازی روستاییان به عنوان تولیدکنندگان و نیروهای مولد جامعه را دارای اهمیت دانست و با تأکید بر اینکه با استفاده از فناوری و نیز انتقال تجربه‌های موفق به فعالان این عرصه می‌توان بسیاری از روستاهای کشور را در سطوح ملی و بین‌المللی معرفی کرد، گفت: در حوزه توسعه روستایی، برای بیش از دو هزار روستا برنامه و طرح مشخص توسعه طراحی و تدوین شده است. اجرای این طرح‌‌ها نیازمند همکاری و تعامل بین بخشی با دستگاه‌های مختلف است و جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد تا طرح‌‌های توسعه روستایی خود را در اختیار افراد و سازمان‌هایی که به توسعه روستا علاقه‌مند هستند، قرار دهد. 

ابراهیمی با تأکید بر اینکه توسعه در روستا نیازمند طراحی درست و متناسب با اقلیم و فرهنگ و جغرافیای هرمنطقه است و اگر به این موارد در طراحی برنامه‌‌ها توجه نشود هر طرحی حتی طرح‌‌های دانش‌بنیان اجرا شده نیز با شکت رو به رو خواهند شد، ادامه داد: متأسفانه هزینه‌های هنگفتی در روستا انجام شده است اما چون متناسب با اقلیم، فرهنگ و جغرافیای روستا نبوده است نه تنها نتیجه مطلوبی نداشته است بلکه، مشکلی بر مشکلات روستاییان نیز افزوده است. 

وی اضافه کرد: با بررسی چنین چالشی با یک نگاه جدید و عالمانه سعی کردیم هر روستا را با توجه به مزیت‌های خود ارزیابی و برنامه توسعه را براساس فرهنگ، جغرافیا و اقلیم آن منطقه طراحی و اجرا کنیم تا توسعه پایدار در روستا شکل بگیرد و این توسعه را با موتور محرک فعالیت‌های دانش بنیان حفظ و به حیات آن ادامه دهیم.

https://stnews.ir/short/NjJ0N
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت