به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام ، شیوع ویروس کرونا طی یکسال اخیر ، نه تنها در حوزه اقتصاد ، سلامت و کسب و کار مشکلات عدیده ای را برای اقشار مختلف مردم به بار آورد ، بلکه در حوزه آموزش و پژوهش نیز آسیب های بسیاری را بر فراگیران وارد کرد . استمرار تعطیلی دانشگاهها در اوایل تشدید کرونا در کشور ، پاسخگو نبودن ظرفیت فضای مجازی برای آموزش دانشجویان و دانش آموزان و مشکلات این چنینی سبب شد تا نارضایتی دانشجویان از وضعیت سیستم آموزش مجازی ، دغدغه بسیاری از مسئولان دانشگاهی باشد .
برگزاری آزمونهای الکترونیکی و مجازی در دانشگاههای کشور و وضعیت سیستم نمره دهی و مشکلات دانشجویان ، خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری استان ایلام را بر آن داشت تا با 2 نفر از دانشجویان استان ایلام به گفتگو بپردازد .
بحران مدیریت در شرایط بحران
خانم" ک " که در ترم سوم دانشگاه مشغول به تحصیل است ، بحران مدیریت در شرایط بحران را از مشکلات اصلی سیستم آموزش دانشگاهها عنوان کرد و اظهار داشت : هر انسانی بر این امر واقف است که در شرایط بحران و به عبارتی روز مبادا ، بهترین راه و چاره را انتخاب کند ، اما در نظام آموزشی به محض شیوع ویروس کرونا ، تا هفته ها هیچ خبری از مدیریت صحیح آموزش نبود و استمرار تعطیلی دانشگاهها در صدر روشها و راهبردهای کنترل این ویروس ، در بین دانشگاهها جای گرفت .
وی ، با بیان اینکه عدم وجود زیرساخت های لازم یکی از معضلات اصلی یکسال اخیر در سطح دانشگاهها بوده است عنوان کرد : هرچند که زیرساخت های مناسب اصلی اساسی برای استفاده بهینه و حداکثری از آموزش مجازی است ، اما ناکارآمدی آموزش مجازی ، کیفیت پایین آموزش ، عدم ارزیابی صحیح از وضعیت دانشجو و سیستم نمره دهی دانشگاهها از دیگر مشکلاتی بود که بخش بزرگی از آنها دامنگیر دانشجویان شد.
این دانشجو اذعان کرد : آموزش مجازی نشان داد که باید در تمامی بخش ها مدیریت بحران را در نظر داشته باشیم ، چراکه در مقاطع مختلفی از مدرسه ، دانش آموزان آموزشهایی از قبیل مقابله با زلزله ، کمک های اولیه ، امداد رسانی ، آمادگی دفاعی و بسیاری از موارد دیگر را فرا می گیرند ، اما شیوع ویروس کرونا منجر شد تا دانش آموزان ، دانشجویان و اساتیدی که سالهای متمادی چهره به چهره مشغول تدریس و فراگیری علم بوده اند و شیوه آموزش حضوری را بصورت روتین انجام داده اند ، به یکباره نیازمند آموزش از راه دور و فاصله گذاری باشند که پذیرش آن برای بسیاری از اساتید و فراگیران مشکل بود .
خانم "ک " اظهار کرد : یکی از عمده ترین مشکلاتی که در این بین وجود داشته و شاید مهم ترین مشکل دانشجویان بوده ، سیستم نمره دهی است ، چراکه در آزمون مجازی هیچگونه روشی برای کشف تقلب وجود ندارد و اصلاً مشخص نیست که شخص دانشجو مشغول آزمون است یا فردی مسلط به درس مربوطه پاسخگوی سوالات است ، که این امر سبب شده تا نمره واقعی دانشجو مشخص نشود و به نحوی ناعدالتی در بین دانشجویان به تبع آزمونهای مجازی حاکم شود .
روند نامناسب آزمونهای برخط و سیستم نمره دهی دانشگاهها
آقای " ت " از دیگر دانشجویان استان ایلام است که در این گفتگو با گله مندی شدید از کیفیت پایین آموزش مجازی عنوان کرد : انتقال مطالب چه از سوی مدرس و چه از سوی دانشجو با کیفیت و بازده بسیار پایین صورت می گیرد.
وی ، با بیان اینکه مسئولان جلسات ستاد کرونا و آزمونهای استخدامی را بصورت حضوری برگزار می کنند ، اما در بحث آموزش خصوصاً در رشته های تخصصی و فنی هیچ مسئولی به فکر دانشجویان نیست عنوان کرد : بسیاری از واحد های درسی عملی بوده و نیازمند کار عملی و تحقیقاتی است و مشکلاتی چون قطعی های مکرر اینترنت ، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت خصوصاً در مناطق دور افتاده استان و مشکلاتی از این قبیل ضربات جبران ناپذیری را متحمل دانشجویان خواهد کرد .
ایشان با بیان اینکه حوزه کتاب می بایست در فهرست گروه اول مشاغل ستاد کرونا قرار می گرفت اظهار کرد : محدودیت های کرونایی نه تنها آموزش حضوری را به تعطیلی کشاند ، بلکه عدم فعالیت مراکز فروش کتاب های درسی و تعطیلی کتابخانه ها از دیگر مشکلاتی بود که دانشجو را بدلیل نداشتن منابع کتابخانه ای در حالت سردرگمی قرار داد .
آقای" ت " در بخش دیگری از اظهارات خود به هزینه های دریافتی دانشگاهها اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به عدم برگزاری آموزشهای مجازی و بیکاری تعداد کثیری از دانشجویان شاغل در بخش خصوصی ، متاسفانه رفتار دانشگاهها با دانشجویان مناسب نبوده و تهدیدهایی همچون عدم دسترسی به سامانه آزمون و حذف ترم مربوطه ، مشکلات دانشجویان را دوچندان کرد .
وی افزود : آزمونهای برخط و سیستم نمره دهی نیز روند مناسبی را در پیش نگرفته ، چراکه تقلب های مجازی ، فاکتور گرفتن دانشجویان توسط تعدادی از اساتید جهت اعمال نمره های بالا ، نمره های غیر متعارف به برخی از دانشجویان ، نابودی معدل تعدادی از دانشجویان به جهت دسترسی مناسب به فضای مجازی و محدودیت های سیستم برخط ، سیستم آموزش مجازی و نمره دهی دانشگاهها را با چالشهای متعددی روبرو کرد .
دانشجوی ایلامی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه شاید برای عده ای از دانشجویان خصوصاً دانشجویان شاغل ، نمره و مدرک ملاک بوده و سیستم آموزش مجازی بیشتر از سایرین مورد پسند این افراد باشد ، اما بسیاری از رشته های دانشگاهی کاربردی بوده و نیازمند تخصص و آموزشهای عملی هستند و با وجود مشکلات یک سال اخیر در حوزه آموزش مجازی ، تحول در نظام آموزش مجازی دانشگاهها بشدت احساس می شود .
انتهای پیام
خبرنگار : فرشته نیازی
زمان انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴:۳۳
شناسه خبر: 93657