در گفتگو با علم و فناوری مطرح شد:

کارکردهای شبکه های اجتماعی در جنگ رسانه ای/ راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن

در گفتگویی تفصیلی با سید محمدصادق حقایقی، دانشجوی ترم آخر دکترا در رشته فقه و مبانی حقوقی اسلامی و فعال رسانه به ابعاد مختلف رسانه از رسانه از بدو تولد انسان تا به امروز پرداختیم که بخش سوم این گفتگو را امروز می خوانید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، سواد ، در لغت به معنای سیاهی و نوشته می باشد و در اصطلاح به معنای دیار یا شهری که از دور دیده می شود و نیز به معنای خواندن و نوشتن است.  
رِسانِه در لغت به معنای هر وسیله انتقال دهنده است اما رَسانِه به معنای حسرت و افسوس می باشد. بنابراین در این لغت تلفظ به کسر (ر- ن) صحیح می باشد اما اصطلاح رسانه برای اولین بار توسط مارشال مک لوهان نظریه پرداز کانادایی در حوزه ارتباطات به کار گرفته شد و در زبان فارسی لغت رسانه به عنوان یک لغت جدید به حساب می آید که هم به صورت مفرد و هم به صورت جمع از آن استفاده می شود.
با توجه به تعاریف متنوعی که برای رسانه وجود دارد ، اگر بخواهیم یک تعریف کلی را از رسانه بیان کنیم باید گفت، هر ابزار ، روش و وسیله ای که از آن برای ارتباط با مردم دنیا در هر کجای دنیا ، که به کار گرفته می شود رسانه می گویند.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با سید محمدصادق حقایقی، دانشجوی ترم آخر دکترا در رشته فقه و مبانی حقوقی اسلامی و فعال رسانه داشتیم که در ادامه بخش سوم آن را می خوانید:


** * دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد جنگ نرم چیست و لطفا بخشی از بیانات ایشان در این رابطه را بیان فرمائید.


رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام کشور که براساس اصل110 قانون اساسی وظیفه اعلان جنگ یا صلح برعهده اوست، شهریور ماه سال 1397 در خصوص جنگ رسانه ای دشمن هشدار داده و اعلام نمودند: «براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.»
همچنین ایشان در سال 77 و در جمع لشکر سید الشهدا می فرمایند: دشمن برای بیست سال، سی سال، چهل سال، پنجاه سالِ بعد نقشه میکشد؛ چون دشمن که یک شخص نیست؛ دشمن یک اردوگاه است. اردوگاه اسلام هم اردوگاه است. اردوگاه اسلام هم برای ده سال، بیست سال، پنجاه سال، صد سال، آمادگی ایجاد میکند. آری؛ فقط این دشمن نیست که پنجاه سال بعد را میبیند؛ ما صد سال بعد را میبینیم.
لذا با توجه به بیانات عدیده مقام معظم رهبری و هشدار فرمانده کل قوا(مدظله العالی) ، هیچ تردیدی باقی نمی ماند که بدانیم ، سالهاست که در شرایط جنگ رسانه ای قرار گرفته ایم. بنابراین بایستی با ابزار و شیوه های این جنگ و راهکارهای مقابله با آن بیش از پیش آشنا شویم.

** * اینترنت در جنگ رسانه چه نقشی می تواند داشته باشد؟
نظام سلطه عرصه اینترنت را محل تاخت و تاز بر علیه تمامی ارزش های انقلاب اسلامی یافته و در هر فرصتی سعی دارد از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند به همین منظور دشمن از چند سال پیش با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و برآورد امکانات و منابع انسانی زمینه را برای زمان مورد نظر فراهم ساخت. راه اندازی شبکه های سرویس دهنده، شبکه های اجتماعی، پایگاه های اینترنتی، وبلاگستان ها ، فیلترشکن ها و . . . از جمله اقدامات دشمن در جنگ رسانه ای خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از بستر اینترنت بود.

** * کارکردهای شبکه های اجتماعی در جنگ رسانه ای چیست؟
امکان سلب حاکمیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و قضائی کشور بر شهروندان، امکان استفاده گروه‌های تروریستی، معاند و ضد انقلاب از پوشش امنیتی شبکه‌های اجتماعی جهت راهبری عملیات‌های میدانی، امکان راهبری افکار عمومی و تغییر هویت و ارزش‌های جامعه اسلامی ایرانی، امکان ترویج مفاسد اخلاقی، الگوهای مصرف، ترویج سبک زندگی غربی، امکان اختلال در فرایند اطلاع ‌رسانی عمومی و رسمی کشور با انتشار اخبار کذب، محرمانه و ... امکان پیاده‌سازی عملیات‌های روانی، ترویج یاس و ناکارآمدی نظام در سطح عموم جامعه ، مکان راهبری و مدیریت شورش‌های شهری و امکان تشدید درگیری‌های قومی ، اختلافات استانی بر سر مسائلی همچون آب و ... با نفوذ خبری را می توان از جمله کارکردهای شبکه های اجتماعی در جنگ رسانه ای برشمرد.

** * یکی از ترفند های دشمن در جنگ رسانه معروف به (راه اندازی شهروند خبرنگارها) است. در این باره توضیحاتی را ارائه دهید.


یکی از ابزارهای جنگ رسانه ای استفاده از شهروند خبرنگاران است. این خبرنگاران که عمدتاً غیر حرفه ای هستند گزارش ها ، تصاویر ، فیلم ها و اطلاعات خود را به سایت های خبری مشهور می فرستند تا به صورت حرفه ای ویرایش و تدوین شوند. این سایت ها هم با ایجاد ظرفیت هایی ،  فضا را برای فعالیت مخالفان مهیا می کنند.
براساس اطلاعات به دست آمده در ناآرامی های فتنه سال 88 و آبان 98 برخی از خبرنگاران از قبل شناسایی شده و وصل شده بودند و به صورت مستمر خبر،گزارش ، عکس و فیلم تهیه و به سایت ها و شبکه های معاند ارسال می کردند و در قبال این فعالیت ها نیز دستمزد دریافت می کردند. تعداد زیادی از آنها از بین افراد معترض ، معاند ، مخالف بصورت تحریک شده اقدام به فعالیت های غیر حرفه ای خبری می کردند. این اقدامات منجر به تشدید اغتشاشات ، تحریک احساسات ، افزایش شایعات ، ایجاد تردید و در نوع خودش دلگرمی عوامل دست اندر کار دشمن می شد. برخی از این گونه فعالیت ها به عنوان «میدان نبرد اینترنتی» یاد کردند.

** * یکی از فعالیت های دشمن در رابطه با براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به وسیله رسانه را توضیح دهید.
یکی از این فعالیت ها کمیته ای بود که با حضور شخصیت های نظامی و غیر نظامی آمریکا و نیز بعضی یهودیان افراطی با هدف «براندازی نظام جمهوری اسلامی» و با موضوع «کمیته صلح جاری» برگزار گردید. یکی از شرکت کنندگان در این کمیته ، «مارک پالمر» از استراتژیست های آمریکایی است. وی به شدت با حمله نظامی به ایران مخالفت می کند و تنها راه براندازی را جنگ نرم می داند. و در نهایت توسط پالمر و دیگر اعضای این کمیته تصویب می شود که جنگ نرم بااستفاده از سه تاکتیک: 1- ‏‏دکترین مهار، 2- ‏نبرد رسانه ای ‏، 3- ساماندهی نافرمانی مدنی . و در 15 مورد ذیل پیگیری شود: ‏
۱- استفاده از ضعف سیاست‌های اقتصادی و اختلافات درونی ایران.
۲- ایران باید در صدر برنامه سیاست خارجی آمریکا قرار گیرد و واشنگتن با پیگیری رویکردی تازه باید همه نیروها را برای این استراتژی بسیج کند.
۳- دامن زدن به نافرمانی مدنی در تشکل‌های دانشجویی و نهادهای غیردولتی و صنفی از ابزارهای مهم فشار بر ایران است.
۴- ابراز تمایل برای بازگشایی سفارت ایالات متحده در تهران و انتخاب و معرفی همزمان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات به عنوان فرد شماره یک برای اجرای این سیاست جدید در مقابل ایران.
۵- تدارک شبکه‌های متعدد رادیو تلویزیونی برای ایرانیان و ارائه پیام‌های این پروژه به وسیله پیشرفته‌ترین فناوری‌‌های روز به دست مردم ایران.
۶- اگر قرار است گفتگو و تعامل با ایران صورت گیرد، باید با مقامات بانفوذ ایرانی و آنها که قدرت واقعی و کافی برای تصمیم‌گیری‌ها دارند انجام شود، همچون مقامات مورد وثوق و تایید رهبری ایران.
۷- درباره فعالیت هسته‌ای ایران، باید با احتیاط و دوراندیشی و چندجانبه عمل کرد.
۸- حمایت از اپوزیسیون هم می‌تواند از عوامل موثر بر تغییر رژیم ایران باشد. همچنین سفر فعالان جوان خارجی از کشورهای متحد ایالات متحده به ایران، راه دیگری در این رویکرد است.
۹- تسهیل فعالیت «NGO»های آمریکایی در ایران و همچنین دعوت فعالان جوان ایرانی به خارج برای شرکت در سمینارهای کوچک.
۱۰- استفاده از سفارتخانه‌های کشورهای دیگر در تهران. بعلاوه حضور در جلسات محاکمه، درخواست مشترک برای آزادی زندانیان سیاسی، کمک مالی به خانواده‌های زندانیان و گروه‌های مخالف حکومت و حتی نظارت یا مشارکت در اعتراض‌ها از جمله این راه‌های تاثیرگذار است.
۱۱- تضعیف ستون‌های حمایتی حکومت ایران که همانا سرویس‌های امنیتی و نظامی ‌این کشور هستند.
۱۲- سرویس‌های امنیتی و قضایی آمریکا و متحدانش باید در همکاری با سازمان‌های حقوق بشر به جمع‌آوری مدارک و شواهدی در متهم کردن مسوولان ایرانی به موارد شبیه میکونوس اقدام کنند.
۱۳- گفتگو با دولت ایران هم باید در دستور کار باشد.
۱۴- باید رهبران روحانی ایران را که در راس قدرت هستند، وادار کرد از قدرت سیاسی به صورت مسالمت‌آمیز کناره بگیرند.
۱۵- باید قدرت بسیج و سپاه را از میان برد و در وزارت اطلاعات تغییرات اساسی صورت داد یا به‌طور کلی آن را حذف کرد.

** * چه راهکارهای را برای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن پیشنهاد می کنید؟


آگاه سازی عمومی و اطلاع رسانی به مردم در قالب فیلم سینمایی، مقاله، مستند، مصاحبه و... رصد طرح‌ها و عملکرد دشمنان داخلی و خارجی در جنگ رسانه ای از طریق شناسایی عوامل و امکانات داخلی و منطقه‌ای مرتبط و امکانات و تجهیزات مورد نیاز، آموزش، توجیه و تربیت متخصصان مورد نیاز جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای، برگزاری همایش ها، نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی، جهت شناسایی ومقابله با جنگ رسانه‌ای، بهره‌گیری از فناوری برتر رسانه‌ای و امکانات نوین ارتباطی در جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای را می توان به عنوان برخی از راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن برشمرد.
برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت در خصوص مقابله با جنگ رسانه‌ای نظام سلطه و اجرای جنگ رسانه‌ای متقابل، ترویج فرهنگ گفت و گو در بین اقشار مختلف جامعه، افزایش سواد رسانه ای و فعال سازی فرهنگ پرسش‌گری و پاسخگویی محققانه، اطلاع‌رسانی شفاف ، مستند و بی طرفانه، عملیات روانی رسانه ای و متقابل و حملات رسانه ای آفندی نیز از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن هستند.
بنابراین تنها گزینه ای که دشمن ، جهت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روی آن سرمایه گذاری های کلان نموده است جنگ نرم بوده که بهترین ابزار جنگ نرم هم رسانه می باشد. پس باز باید تاکید نمود که سواد رسانه در این جنگ هولناک بهترین سپر دفاعی می باشد. و نه تنها یک سپر دفاعیست ، بلکه وسیله ای برای پاتک زدن به دشمن است.

** * سخن آخر خود در رابطه با سواد رسانه را بیان کنید.
همانطور که استشمام گل های سَمّی نه تنها سودی ندارند ، بلکه موجب زیان و احتمالا به مرگ انسان نیز منجرب می گردند. لذا پذیرش همه آنچه که در رسانه های مختلف علی الخصوص رسانه های اجتماعی و پیام رسان انتشار می یابد ، نه تنها به علم و اطلاعات ما چیزی را اضافه ننموده است ، بلکه ذهن و فکر ما را مشوش نموده و نتیجه ای جز ختم به پوچی ندارد. بنابراین تنها راه نجات بخش از این مهلکه و از این جنگ رسانه ای ، به دو مهم نیاز می باشد: مهم اول ؛ اراده و همت خود ما. پس همه چیز به خود ما بر می گردد که اگر بخواهیم انجام می پذیرد. لذا امام خمینی (ره) در این زمینه جمله بسیار زیبایی را می فرمایند که:
 اساس همه شکست ها و پیروزی ها از خود آدم شروع می شود ، انسان اساس پیروزی ها و اساس شکست است. باور انسان اساس تمام امور است.
و مهم دوم ؛ این است که انسان در انجام هر عملی باید به آن علم و آگاهی داشته باشد. و در این زمینه یعنی عمل غرق نشدن در باتلاق های رسانه و محفوظ ماندن از ترکش های رسانه «سواد رسانه» که همان تحلیل و بررسی محتوای رسانه از طریق مخاطب می باشد ، نیاز است.

 گفتگو از محمود صابری زاده
محمد صادقی
انتهای پیام/

 

زمان انتشار: چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 102163

مطالب مرتبط :
۱

سرهنگ نوروزی عنوان کرد:

گام بلند رسانه ای معاونت علمی و پژوهشی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) در معرفی دستاوردهای نخبگان

جانشین معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) استان کرمانشاه، در حاشیه جلسه هم اندیشی عقد تفاهم نامه با سازمان صدا و سیمای استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه، گام بلندی در راستای معرفی جامعه نخبگان و دستاوردهای علمی آنان از طریق رسانه ملی است.

برگزاری دومین رویداد استارتاپی در پاییز

دبیر اجرایی اولین و بزرگترین رویداد استارتاپی جنوب کشور در لامرد در گفت وگو با علم وفناوری مطرح کرد:

برگزاری دومین رویداد استارتاپی در پاییز

مهندس مرتضی کمانکش گفت: امیدواریم پاییز امسال دومین رویداد استارتاپی را در شهرستان لامرد برگزار کنیم که نیاز مبرم به حمایت های مسئولین و صنایع مستقر در شهرستان است.

ی

تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس/تهدیدات کلامی نوجوانان در خصوص خودکشی را جدی بگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ایلام گفت: هدف از آموزش سواد رسانه‌ای واکسینه کردن دانشجویان و توانمندسازی آنان در راستای حفظ سلامت روان معلمان است.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب