خبرگزاری علم و فناوری

هشدار رهبر انقلاب در خصوص آسیب های فضای مجازی برای دانش ‌آموزان

عدالت آموزشی حلقه مفقوده آموزش و پرورش کشور

بحران جهانی ویروس کرونا در کنار همه ناملایمات و سختی‌ها، سبب بروز فرصت‌هایی در بخش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، به‌ویژه آموزش و پرورش شده است تا بسیاری از کج‌فهمی‌ها، کج‌اندیشی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ناکارآمد به چالش کشیده شده و به حداقل برسد و در عین حال، راه‌حل‌های روزآمد و نوآورانه‌ای از زیر خروارها مشکلات و موانع پدیدار شود.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان؛ از آن ناکارآمدی‌ها، تعطیلی مدارس به‌دلایل غیرمرتبط و غیر‌منطقی است، این که صنایع و خودروها موجب آلودگی هوا می‌شوند و به‌تبع آن درب مدارس بسته و غیر‌فعال می‌شوند، مایه شرمساری است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود درخصوص اموزش های مجازی هشدارهایی دادند که بسیار بجا و کارساز بود.
عدالت آموزشی
آموزش و پرورش مناسب و حتی المقدور رایگان آن چیزی که لازمه و شاکله توسعه پایدار هر کشوری را شامل می شود ، و نسل نوجوان و اینده ساز کشورمی بایست با متد روز و علمی آموزش دیده و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.
عدالت آموزشی حلقه مفقوده آموزش در کشورماست؛ چرا که به عینه و کرات می بینیم که در بسیاری از نقاط کشور خصوصا د رغرب و جنوب بسیاری از دانش آموزان به علت فقر و نداری ترک تحصیل کرده یا از امکانات و لوازم آموزشی مناسبی بهره مند نبوده و هنوز شاهد مدارس چادری و کپری در سراسر کشور و روستاها هستیم. دانش آموزان که کلان شهرها و مرکز کشور در مدارس هوشمند و مجهز به انواع لوازم کمک آموزشی به روز و پیشرفته تحصیل می کنند با فرزندانی که در سیستان وبلوچستان و بشاگرد درس می خوانند قطعا شرایط برابر و مساوی ندارند و این معنا و مفهوم عدالت آموزشی را زیر سوال می برد.
به گفته رهبر معظم انقلاب ، عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه‌ی نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله‌ی آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.
ایشان تاکید دارند که باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه میفرستند.
آسیب های فضای مجازی
بی شک همگان می دانندد که فضای مجازی و به تبع آن شبکه های اجتماعی همچون شمشیر دولبه ای بوده که می توان استفاده های مثبت و منفی زیادی کرده و برای مقاصد مختلفی از آن بهره برد. 
"رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راه‌اندازی شبکه‌ی شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد."
همچنین با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوه‌های جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
سردرگمی معلم و دانش آموز مهم‌ترین چالش تدریس آنلاین در دوران کرونا/ پس از 3 ماه‌ هنوز بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم دسترسی به فضای مجازی ندارند
 مهم‌ترین چالشی که در دوران کرونا و تعطیلی فضاهای آموزشی، پیش‌روی تدریس آنلاین وجود داشت عدم آمادگی لازم دانش‌آموزان و معلمان با این شیوه از یادگیری بود، برهمین اساس و طبق نظر سنجی که از والدین دانش آموزان مقطع دبستان و متوسطه اول و دوم انجام شد بسیاری از والدین تدریس به صورت حضوری را بهتر از تدریس در فضای مجازی می دانند.
یکی از والدین دانش‌آموزان در این باره گفت: در تدریس به صورت آنلاین برای دانش آموزان سئوالاتی پیش می‌آید که فقط معلم می تواند به این سئوالات پاسخ دهد و همچنین برای دروسی مثل ریاضی و علوم که کمی با سایر درس‌ها متفاوت‌تر است به صورت آنلاین تدریس ممکن نیست چراکه بعضی از دانش آموزان ممکن است  متوجه بعضی از مباحث نشوند و باید به آنها توضیح بیشتری داد.

سارا یوسفی معلم مقطع دبستان که در اموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس تدریس می‌کند، درباره مشکلات آموزش به صورت مجازی گفت: در مناطق محروم خیلی از خانواده‌ها تلفن همراهی که بتوانند نرم افزازهای مجازی را بر روی آن نصب کنند ندارند و همین مسئله در دوران کرونا برای بسیاری از معلمان بسیار سخت بود و هر معلمی با مهارتی که در طول خدمتش کسب کرده  به تدریس آنلاین مشغول شد.

وی همچنین می افزاید: از طرفی بیشتر دانش‌آموزان به تدریس حضوری عادت کرده‌اند و برقراری ارتباط با معلم به ویژه در اوایل دوران کرونا برای دانش آموزان مقطع  ابتدایی سخت بود ولی با حضور والدین کم کم این شیوه از تدریس برای دانش آموزان جا افتاد اما باز نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.
وی بیان می کند: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در تدریس آنلاین به ویژه در مناطق محروم وجود داشت عدم مهارت‌های لازم والدین بود چراکه با وجود کرونا و تعطیلی مدارس بار آموزشی بر روی دوش والدین افتاد و بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن سواد کافی نمی‌توانستند همپای معلم در خانه باشند و به صورت کلی تدریس به صورت آنلاین خوب است به شرطی که نگاه اصولی به آن شود.
در ادامه مدیر مقطع متوسطه اول مدرسه غیردولتی  دخترانه ای هم گفت: فضای مجازی جز لاینفک زندگی ما قبل از دوران کرونا بود و هنگام شیوع کرونا به ناچار مجبور شدیم تا از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.
این مدیر مدرسه در گفته‌هایش با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها هنوز باور نداشتند که دانش آموز باید فضای مجازی داشته باشد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این دوران با والدین داشتیم این بود که در ساعت تدریس بسیاری از خانواده‌ها سر کار بودند و دانش آموز امکان دسترسی به فضای مجازی را در بعضی از ساعات نداشت و این مسئله زمان بندی‌های تدریس آنلاین  را بهم می‌ریخت.
اگر بخواهیم تدریس آنلاین را در کنار تدریس حضوری داشته باشیم باید کارشناسان در این حوزه ورود پیدا کنند و همچنین باید کلیپ های آموزشی با محوریت تدریس آنلاین نیز تولید شود تا دانش آموزان بتوانند با تدریس آنلاین خودشان را وفق دهند و باید این شیوه از سنین پایین برای کودک آموزش داده شود.
آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان 
میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آنها در شبکه های اجتماعی؛ یکی از موضوعاتی است که می توان آن را به لیست دغدغه های والدین اضافه کرد. چرا که کمتر مادری را می توان سراغ داشت که از وقت تلف کردن های فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایتی نداشته باشد. موضوعی که شاید بتوان نام اعتیاد اینترنتی را هم برآن گذاشت.
آسیب جدی که باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، نفوذ شبکه های اجتماعی مانند"فیسبوک،وایبر، واتس آپ، لاین" در بین دانش آموزان است.

حضور بی حساب دانش‌آموزان در فضای مجازی

به نظرمی رسد، نمودار سنی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکه ها را کمتر از گذشته نشان می دهد تا جایی که دربین کاربران اینترنتی شبکه های مجازی، شاهد حضور بی حد و حساب دانش آموزان هستیم.
استقبال کمرنگ دانش آموزان از ورزش نکته ای را گوشزد می کند که می توان از آن برای مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی یا کاهش استفاده دانش آموزان از این فضا استفاده کرد.
دانش آموزان اطلاعی از سایت های مفید و یا سایت هایی را که نباید بدان ورود یابند، کسب نکرده اند و چه بسا این عدم اطلاعات درست استفاده از فضای مجازی باعث شده است که فرزندان جامعه از مولفه های دینی،تربیتی وفرهنگی دور شوند و هویتشان دچار تردید وآسیب شود.
لذا توجه جدی مسوولان امر در خصوص ایجاد فرهنگ سازی صحیح ورود به فضای مجازی برای آحاد جامعه در شرایط ایمن لازم است تا از دغدغه والدین در این خصوص کاسته شود.

در این زمینه با عنایت به اینکه داشتن روابط اجتماعی به صورت حضوری تاثیر شگرفی را در رشد و شخصیت سالم و متعالی انسان ها دارد،یکی از فاکتورهای سلامت روان انسان ها و جامعه، وجود روابط موثر اجتماعی با دیگران است و استفاده افراطی ارتباط مجازی سلامت روان انسان ها را تهدید می کند.
دوران بلوغ درمعرض آسیب های بیشتر

وقت گذرانی بدون کنترل دانش آموزان درفضای مجازی منجربه ایجاد هویت کاذب و زودگذر برای آنها می شود.متاسفانه درسال های گذشته دانش آموزان ازفضای مجازی استفاده بی رویه می کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است.

این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی شوند؛ چرا که در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.

اما آنچه درباره گرایش به شبکه های اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان و به ویژه دانش آموزان مهم به نظر می رسد این است که این قشر از جامعه به دلیل شرایط سنی که دارند از آسیب پذیری بسیار بالاتری برخوردارند و افرادی که دوران بلوغ را طی می کنند بیشتر از هرگروه دیگری در معرض آسیب هستند.

انتهای پیام/

 

 

زمان انتشار: جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹:۰۴

شناسه خبر: 90680

مطالب مرتبط :
چلابیان

کسب رتبه دوم کنکور سراسری علوم انسانی توسط عضو بسیج دانش آموزی سازمان علمی پژوهشی مازندران

رتبه دوم کنکور سراسری علوم انسانی به بسیج دانش آموزی و معاونت علمی پژوهشی حوزه بسیج دانش آموزی آمل رسید.

فضای مجازی

علم و فناوری بررسی می کند

باید و نبایدهای شبکه های اجتماعی/آیا مجلس دنبال فیلتیرینگ فضای مجازی است؟

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی راهی برای رسیدن به اهداف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ملت ها هستند و تمامی کشورها برای آن قوانین و مقرراتی اعمال می ‌کنند اما در ایران در حوزه قانونمند کردن و کنترل فضای مجازی هنوز اقدام ویژه ای انجام نشده است.

شناور Apple Marina Bay Sands Store در سنگاپور افتتاح می شود

شناور Apple Marina Bay Sands Store در سنگاپور افتتاح می شود

فروشگاه گنبدی شکل با نیاز به ماسک ، بررسی دما و فاصله اجتماعی از اقدامات بهداشتی پیروی خواهد کرد.

ب

در گفتگو با کوثر گیلک کارشناس مامایی بررسی شد

زایمان فیزیولوژیک و مزایای آن

غریزه مادری و حس مادر شدن یکی از شگفتانه های طبیعت است که این شگفتی را فقط بانوان در طول حیات خود درک می کنند. عشق مادر به فرزند را نیز می توان از محکم ترین و عاطفی ترین پیوند های عاطفی قلمداد کرد، عشقی پاک و الهی که گاه تا پای فداکاری و بذل جان هم پیش می رود. در این رهگذر بی هیچ تردید لحظات شیرین بارداری و تجربه حس مادر شدن از شیرین ترین لحظات یک زن است که تا پایان عمر از یاد نخواهد برد. با همه این اوصاف تجربه مادرانگی طبیعتاً با دشواری هایی همراه است و یکی از این دشواری ها در کنار سختی های دوران بارداری، فرآیند مرحله زایمان و به دنیا آوردن کودک است.

​برگزاری اجرای طرح

خبرگزاری علم و فناوری گزارش می دهد

هزار راه نرفته وزارت آموزش و پرورش برای پروژه مهر

کارشناس آموزشی معتقد است که آموزش و پرورش در اجرای پروژه مهر نه تنها اقدام خاص و اثرگذاری انجام نداده، خانواده‌ها، دانش آموزان، معلمان و مدیران مدرسه را سردرگم به حال خویش رها کرده است.

کاهش آسیب های فضای مجازی به کمک خود مراقبتی و خود کنترلی

یک کارشناس فضای مجازی مطرح کرد

کاهش آسیب های فضای مجازی به کمک خود مراقبتی و خود کنترلی

یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به توسعه وسیع کاربرد اینترنت در سراسر جهان نسبت به شیوع اعتیاد اینترنتی هشدار داد.

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب