در مصاحبه مدیکال نیوز مطرح شد؛

نانو بدن امیدوار کننده ای در برابر کووید۱۹ تولید شده توسط لاماها

محققان از نانو بدن امیدوارکننده ای تولید شده توسط لاماها خبردادند که می تواند به مبارزه با ویروس کرونا کمک کند، یک نانومد بدن به نام NIH-CoVnb-۱۱۲ بسیار محکم به بخشی از پروتئین سنبله SARS-CoV۲ متصل است که با تعامل گیرنده ACE۲ ارتباط دارد،

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از مدیکال نیوز، در مصاحبه مدیکال نیوز محققان از کشف نانو بدن امیدوار کننده ای تولید شده توسط لاماها خبردادند که می تواند به مبارزه با ویروس کرونا کمک کند. آنها کشف کردند که یک نانومد بدن به نام NIH-CoVnb-112 بسیار محکم به بخشی از پروتئین سنبله SARS-CoV2 متصل است که با تعامل گیرنده ACE2 ارتباط دارد، در مرحله بعدی نشان دادند که نانو بدن NIH-CoVnB-112 می تواند در جلوگیری از عفونت در ظرف پتری موثر باشد.

در مصاحبه مدیکال نیوز دکتر دیوید برودی در مورد آخرین تحقیقات خود صحبت می کند که شامل کشف نانو بدن تولید شده توسط لاماها است که می تواند به مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

چه چیزی تحقیقات شما را در مورد بیماری همه گیر کووید19 تحریک کرد؟

ما دانشمندان علوم اعصاب هستیم، بنابراین کمی تغییر جهت بود! برای چندین سال در حال آزمایش نحوه استفاده از نانومواد برای بهتر کردن تصویربرداری مغز بوده ایم. هنگامی که بیماری همه گیر اتفاق افتاد ، فکر کردیم که این وضعیت یک بار در زندگی است و همه دست و پا می زنند و به جنگ پیوستیم.

همه آزمایشگاه ها در ماه آوریل تعطیل شدند و ما فکر کردیم که ترجیح دهیم روی کووید19 کار کنیم تا اینکه در خانه بمانیم.

‘نانوذرات’ چیست و تفاوت آنها با آنتی بادی های معمولی چیست؟

نانو بدن از نوع خاصی از آنتی بادی ها گرفته می شود که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی شتر، یعنی شتر، لاما و آلپاکاس تولید می شود. بیشتر آنتی بادی ها از 4 پروتئین متصل به هم ساخته می شوند: دو زنجیره سنگین و دو زنجیره سبک.

شترها آنتی بادی های خاصی تولید می کنند که فقط از 2 پروتئین ساخته می شوند: 2 زنجیره سنگین. نانو بدن در آزمایشگاه با جدا کردن فقط نوک زنجیرهای سنگین، جایی که اتصال ایجاد می شود، ایجاد می شود. به طور متوسط​​، این پروتئین های نانوساختار تقریباً یک دهم وزن یک آنتی بادی معمولی انسانی دارند.

از آنجا که پایدارتر، کم هزینه تر تولید می شوند و مهندسی آنها آسان تر از آنتی بادی های معمولی بدن است محققانی، از جمله گروه ما، از آنها برای تحقیقات پزشکی استفاده کرده اند. به عنوان مثال، چند سال پیش دانشمندان نشان دادند كه نانو بدن های انسانی می توانند در درمان یك فرم خود ایمنی پورپورای ترومبوتیك ترومبوسیتوپنیك، یك اختلال لخته شدن لخته نادر، موثرتر از روش های درمانی فعلی باشند.

یکی از نکات مهیج در مورد نانو بدن این است که برخلاف بیشتر آنتی بادی های معمولی، می توان آنها را ذرات معلق در هوا و استنشاق کرد تا ریه ها و مجاری تنفسی را بپوشاند. ما فکر می کنیم که این امر می تواند به ویژه برای جلوگیری از انتقال کووید19 از طریق هوا مفید باشد.

آیا می توانید نحوه انجام تحقیقات خود در مورد آنتی بادی های کووید19 را توصیف کنید؟

ما یک لاما به نام Cormac را در طول 28 روز پنج بار با نسخه خالص پروتئین سنبله SARS-CoV-2 ایمن سازی کردیم. سپس DNA را که شامل دستورالعمل های ساخت آنتی بادی از خون Cormac است، جدا کردیم. (اتفاقاً، کورماک در یک مزرعه زیبا در ایالت شرقی واشنگتن با تعداد زیادی لامای دیگر زندگی می کند. وی در یکی از رگهای خود یک کاتتر دارد تا مردم بتوانند خون او را بدون چسباندن او به هر سوزنی بکشند).

در آزمایشگاه اینجا در بتسدا، ما صدها نانو بدن را آزمایش کردیم و دریافتیم که کورماک 13 نانوساختار تولید می کند که ممکن است کاندیداهای قوی باشد. ما نانو بدن هایی را انتخاب کردیم که می توانند از اتصال پروتئین سنبله SARS-CoV2 به گیرنده ACE2 انسانی جلوگیری کنند.

این ویروس با اتصال به گیرنده ACE2 در سطح خارجی سلولهای انسانی وارد بدن انسان می شود، بنابراین مسدود کردن این اتصال یک هدف منطقی بود.

چه چیزی کشف کردید؟

ما کشف کردیم که یک نانومد بدن نامزد، به نام NIH-CoVnb-112 بسیار محکم به بخشی از پروتئین سنبله SARS-CoV2 متصل است که با تعامل گیرنده ACE2 ارتباط دارد.

در مرحله بعدی نشان دادیم که نانو بدن NIH-CoVnB-112 می تواند در جلوگیری از عفونت در ظرف پتری موثر باشد. برای تقلید از ویروس کووید19، همکاران ما در کارولینای شمالی به طور ژنتیکی یک " شبه ویروس" بی خطر را جهش داده اند تا بتواند از پروتئین سنبله SARS-CoV-2 برای آلوده کردن سلول های تولید کننده گیرنده ACE2 در انسان استفاده کنند. آنها دریافتند که سطح نسبتاً کمی نانوذرات NIH-CoVnb-112 از آلوده شدن شبه ویروس به این سلولها در ظروف پتری جلوگیری می کند.

نکته مهم، به عنوان یک تیم، ما نشان دادیم که نانوبادی پس از پاشیدن از طریق نوعی نبولایزر که بیماران ممکن است استفاده کنند، در جلوگیری از عفونت در ظروف پتری نیز به همان اندازه موثر است.

این نانوذرات چقدر در مبارزه با ویروس کرونا موثر بودند؟

ما نمی دانیم نانوذرات تا چه اندازه در مبارزه با ویروس کرونا موثر هستند. قبل از پاسخ دادن، هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

مزایای استفاده از نانو بدن در مقایسه با آنتی بادی های معمولی چیست؟

مزایای بسیاری از نانوذرات وجود دارد.

نانو بدن بسیار پایدار است. ما می توانیم آنها را برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه داریم، آنها در برابر گرما و سرما مقاومت می کنند، و می توان آنها را خشک کرد و به صورت پودر ذخیره کرد و سپس در صورت لزوم با آب دوباره بازسازی کرد. کنترل و ذخیره آنتی بادی های معمولی بسیار پیچیده تر است.

تولید نانوذرات هزینه کمتری دارند. آنها می توانند در باکتری یا مخمر ساخته شوند، که بسیار آسان تر از سلول های پستانداران است که برای تولید آنتی بادی های منظم استفاده می شود.

مهندسی نانو بادی ها نسبت به آنتی بادی های معمولی آسان تر است. آنها کوچکتر هستند و فقط از 1 پروتئین به جای 2 پروتئین ساخته می شوند.

نانوذرات را می توان به صورت آئروسل و استنشاق کرد تا ریه ها و مجاری تنفسی را بپوشاند. این معمولاً برای آنتی بادی های معمولی خوب عمل نمی کند.

نانو بدن به طور معمول سیستم ایمنی بدن انسان را فعال نمی کند. بسته به این که بخواهیم سیستم ایمنی بدن را فعال کنیم یا خیر، این می تواند یک مزیت یا یک ضرر باشد.

آیا شما معتقدید با تحقیقات بیشتر می توان از این نانو بدن به طور بالقوه برای مقابله با بیماری همه گیر ویروس کرونا استفاده کرد؟

ما فکر می کنیم که با تحقیقات بیشتر، از نانو بدن می توان به طور مختلف برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده کرد:

افرادی که در معرض خطر بالایی قرار دارند می توانند از یک نبولایزر در خانه استفاده کنند تا راه های تنفسی و ریه های خود را با یک لایه محافظ از نانو بدن پوشش دهند.

افرادی که در معرض فرد مبتلا به کووید19 قرار گرفته اند می توانند برای کاهش احتمال بیماری خود در خانه خود را معالجه کنند

افرادی که کووید19 دارند می توانند مجاری تنفسی و ریه های خود را با نانو بدن بپوشانند تا انتقال ویروس فعال به دیگران در اطراف آنها کاهش یابد. انتظار می رود ویروسی که نانوذرات به آن چسبیده باشد کمتر از ویروس برهنه باشد.

از نانو بدن می توان برای پاشش سطوح محیطی استفاده کرد، و پوششی را فراهم می کند که ویروس فعال روی سطح را خنثی می کند.

از این نانو بدن می توان برای حسگرهای محیطی برای شناسایی ویروس در جو، مایعات یا روی سطح استفاده کرد.

می توان از نانو بدن برای ساخت کیت های آزمایشی ارزان قیمت استفاده کرد که در دماهای شدید پایدار باشند.

مراحل بعدی تحقیق شما چیست؟

چندین مرحله مهم بعدی در دست انجام است:

آزمایش نانوذرات در مدل های حیوانی عفونت کووید19.

افزایش تولید برای تولید نانوذرات با کیفیت بالا به اندازه کافی برای مطالعات بزرگتر

آزمایش اینکه آیا نانوذرات جلوی انواع جدید ویروس را می گیرند یا خیر.

خوانندگان از کجا می توانند اطلاعات بیشتری پیدا کنند؟

ما شدیداً همه را به خواندن مقاله اصلی تشویق می کنیم. برای مردم مهم است که داده ها را بفهمند و در این زمینه آموزش کافی داشته باشند.

به همین دلیل، ما آن را در ژورنالی به نام Scientific Reports منتشر کرده ایم که در دسترس همه افراد در جهان است و دسترسی به اینترنت را دارند و مقاله را به گونه ای نوشتیم که امیدواریم درک آن نسبتاً آسان باشد.

این لینک مقاله است:

چندین گروه دیگر در سراسر جهان نیز در حال کار بر روی نانو بدن هستند.

در اینجا پیوندی به یک خبر از پاییز گذشته وجود دارد:

یک شرکت در چین به نام شانگهای نواماب پیش از این تولید نانو بدن خود را افزایش داده است.

درباره دکتر دیوید برودی

دکتر دیوید برودی، مدیر مرکز علوم اعصاب و پزشکی احیا کننده  (CNRM) و استاد مغز و اعصاب در دانشگاه خدمات یکنواخت علوم بهداشتی  (USU) در بتسدا، مریلند است. وی یک متخصص اعصاب و روان دارای هیئت مدیره و دارای یک تحقیق و تخصص بالینی در مورد آسیب مغزی (TBI)  و بیماری های تخریب اعصاب است. تحقیقات وی بر سرعت بخشیدن به نتایج بهتر برای بیماران TBI ارتش ایالات متحده متمرکز است.

دکتر برودی پیش از سمت فعلی خود، استاد نورولوژی J. Norman Stupp در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، میسوری بود. دکتر برودی همچنین مدیر سایت دانشگاه واشنگتن در بنیاد مراقبت های عصبی لیگ ملی فوتبال بود. وی فناوری های پیشرفته تصویربرداری را برای شناسایی آسیب در ماده سفید مغز ایجاد و تأیید کرده است و برای اولین بار نحوه پیش بینی عملکرد عصبی را با اندازه گیری آمیلوئید، پروتئین غیر عادی در مغز، نشان داد. وی همچنین کشف کرد که تصویربرداری تانسور انتشار، یک روش پیشرفته تصویربرداری با تشدید مغناطیسی، می تواند آسیب مربوط به انفجار را نشان دهد.

دکتر برودی پیش از این هدایت تیمی را بر عهده داشت که با همکاری محققان وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) در مرکز پزشکی منطقه ای لندستول در آلمان و در دو سایت در افغانستان کار می کرد و پرسنل ارتش ایالات متحده را با TBI معالجه می کرد.

در سال 2011 ، وی به عنوان مشاور مشاور پزشکی رئیس ستاد مشترک ستاد خدمت کرد. وی به درخواست دریاسالار JCS آن زمان مایکل مولن با "تیم خاکستری" ، گروهی از کارشناسان نظامی و غیرنظامی که وضعیت TBI ها را در نیروهای منطقه جنگی ارزیابی می کنند، به افغانستان سفر کرد. دستاوردهای وی با چندین جایزه از جمله جایزه توسعه شغلی از انستیتوی ملی اختلالات مغز و اعصاب و سکته مغزی و جایزه شغلی Burroughs Wellcome در علوم زیست پزشکی شناخته شده است.

دکتر برودی عضو هیئت تحریریه مجله Neurotrauma and Acta Neuropathologica و عضو دائمی موسسه ملی بهداشت عصبی حاد عصبی و بخش مطالعه صرع است. مونوگرافی بالینی وی با عنوان "راهنمای مراقبت از ضربه مغزی: راهنمای عملی" توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد در سال 2014 منتشر شد.

دکتر برودی لیسانس B.A کسب کرد. در علوم زیستی از دانشگاه استنفورد و دکترای وی از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز همچنین اقامت مغز و اعصاب خود را در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به پایان رساند.

زمان انتشار: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵:۰۰