خواص موز نارس، کمی رسیده، کاملاً رسیده

موزهای زرد، سبز و رسیده حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر، ویتامین B۶، ویتامین c و پتاسیم هستند.

چندین سال قبل موز به عنوان میوه ای که در مراسم و مهمانی ها از آن استفاده می شد. امروزه کارشناسان تغذیه با دانستن فواید موز آن را در سبد غذایی افراد قرار می دهند.در این متن به مطالبی درباره موز پرداخته خواهد شد تا با فواید آن بیشتر آشنا شوید.

به گزاش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی؛ موز از میوه‌هایی است كه در مراحل مختلف رسیدگی دارای اثرات سلامتی بخش متفاوتی است. برخی افراد از خوردن موزهای زرد و سفت لذت می‌برند و از مصرف موزهای سیاه و رسیده پرهیز می‌كنند. در حالی كه موزهای كاملاً رسیده دارای خواص تغذیه‌ای متفاوتی هستند. موزهای زرد، سبز و رسیده حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر، ویتامین B6، ویتامین c و پتاسیم هستند.

 

موزهای نارس

طعم موزهای سبز و نارس، کمتر شیرین هستند، بافت موز محکم تر از موز زرد هست و گاهی اوقات مومی شکل می باشد. ترکیب موز سبز در نشاسته بالاتر است و پوست سختری دارد.

موزهای نارس حاوی مقادیر قابل توجهی نشاسته مقاوم هستند و قندهای ساده كمتری دارند. کسانیکه مبتلا به دیابت هستند بهتر است از موزهای کمی نارستر استفاده کنند.تحقیقات نشان داده است در موزهای نارس حدود ۸۰ تا ۹۰درصد كربوهیدرات وجود دارد كه در طی رسیدن به قندهای ساده تبدیل می‌شوند.

موز سبز همچنین منبع خوبی از پکتین است این نوع فیبر در رژیم های غذایی در میوه ها یافت می شود و کمک می کند تا میوه ها ساختار خود را نگه دارند.

پکتین و نشاسته در موز سبز مقاوم هستند و می تواند تعدادی از مزایای سلامتی از جمله بهبود کنترل قند خون و سلامت بهتر دستگاه گوارش را ارائه دهند.

برخی از افراد از خوردن موز نارس احساس ناراحتی می کنند این شامل علائم گوارشی مانند نفخ، گاز و یبوست است. موز سبز حاوی پروتئین هایی شبیه به پروتئین ایجاد آلرژی در لاتکس است که ممکن است واکنش های برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس ایجاد کنند این وضعیت به عنوان سندرم میوه – لاتکس شناخته شده است.

 

موزهای كمی رسیده

این موزها برای افرادی مناسبند كه در هضم مواد غذایی دچار مشكل هستند. هضم نشاسته مقاوم كمی دشوارتر است اما از آنجا كه باكتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌توانند از آن استفاده كنند، بنابراین نشاسته مقاوم برای سلامتی مفید است.

 

موزهای كاملا رسیده

موز رسیده: شیرینی بیشتری دارد، نشاسته آن به قند تبدیل شده و پوست آن آسانتر جدا می شود.

مصرف بیش از حد موزهای رسیده توسط افراد مبتلا به دیابت سبب افزایش قند خون آنها می‌شود.

با این حال، موز رسیده نشاسته خود را از دست می دهد در طول رسیدن موز، نشاسته آن به قندهای ساده (ساکارز،گلوکزو فروکتوز )تبدیل می شود. جالب توجه است بدانید که موز رسیده تنها حاوی 1٪ نشاسته است.

پکتین در یک موز رسیده تجزیه می شود و باعث می شود تا میوه نرم و خمیر مانند شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در حین فرآیند رسیدن موز به دلیل تجزیه برخی از تركیبات میزان تركیبات آنتی‌اكسیدانی آن افزایش می‌یابد. وجود این تركیبات آنتی‌اكسیدانی سبب جلوگیری یا تاخیر در آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. همچنین این تركیبات می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت كنند. در نقاط قهوه‌ای رنگ موجود در سطح موز تركیبی تحت عنوان(TN( ساخته می‌شود كه این تركیب دارای اثرات ضد توموری و ضد سرطانی است.

این تركیب پروتئینی در بدن توسط ماكروفاژها (نوعی گلبول سفید) به عنوان یك عامل دفاعی ساخته می‌شود. تزریق عصاره موز به موش سبب افزایش سطح گلبول‌های سفید و افزایش سنتز این ماده ضد سرطان می شود.

موزهای رسیده همچنین می‌توانند در نقش یك عامل ضد اسید عمل كرده و از سوزش و تحریك معده با اسید جلوگیری كنند.

درواقع به دلیل بافت نرمی كه موز رسیده دارد، به صورت یك لایه روی زخم‌های گوارشی قرار می‌گیرد و آنها را از حمله اسیدهای محرك محافظت می‌كند. موز رسیده منبع بسیار مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شود و بنابراین نقش مهمی در بهبود عملكرد قلب داشته و از سكته و حملات قلبی جلوگیری كرده و سیستم گردش خون را تقویت می‌كند.

همچنین مصرف موزهای رسیده سطح كلسترول خون را در حد مطلوبی حفظ می‌كند. سطح بالای آهن و مس موجود در موز می‌تواند مقدار گلبول‌های قرمز و سطح هموگلوبین را در حد مطلوب و مناسبی حفظ كرده و از بروز كم‌خونی جلوگیری كند.

 موز رسیده حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان است كه بدن قادر است آن را به سروتونین تبدیل كند و این تركیب نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی دارد.

 

فواید خوردن موز در طول روز برای داشتن بدنی سالم

 

۱- فشار خون بالا را به نرمال کاهش می دهد

هر عدد موز با دارا بودن، حدود ۴۲۰ میلی گرم پتاسیم، به کاهش فشار خون می انجامد.

 

۲- سبب کاهش وزن می شود

موز مقدار زیادی فیبر داشته که باعث می شود تا ساعت ها از خوردن آن احساس سیری کنید.

مقداری نشاسته دارد که از افزایش وزن جلوگیری می کند. قند خون را کاهش داده و حساسیت بدن به تولید انسولین را نیز افزایش می دهد. اگر سلول های بدن به انسولین حساسیت نداشته باشند، گلوکز را جذب نمی کنند و غده پانکراس نیز شروع به تولید فراوان آن خواهد کرد. تجمع چربی نیز به میزان انسولین موجود در بدن مرتبط است.

 

۳- خطر ابتلا به «آنمی» را کاهش می دهد

آنمی نوعی کم خونی است که منجر به رنگ پریدگی، احساس خستگی و تنفس های بریده بریده می شود. کاهش گلبول های قرمز و کم شدن سطح هموگلوبین خون سبب ابتلا به این بیماری می شود.

موز دارای مقادیر قابل توجهی آهن است که سبب تحریک گلبول های قرمز خون می شود. همچنین «ویتامین ب۶» نیز دارد. این ویتامین، میزان گلوکز خون را تنظیم کرده و برای افراد مبتلا به آنمی نیز بسیار مفید است.

 

۴- منجر به بهبود وضعیت تغذیه می شود

موز یکی از خوراکی هایی است که به آسانی هضم می شود. نشاسته مقاوم موجود در موز هضم نشده و به سمت روده بزرگ، یعنی محل تجمع باکتری های مفید، نمی رود.

موز از جمله خوراکی هایی است که حتی اگر فردی به سوزش و ورم معده نیز مبتلا باشد به راحتی می تواند آن را در رژیم غذایی خود بگنجاند. به علاوه وجود برخی از مواد معدنی موجود در آن سبب می شود که گزینه مناسبی برای مبتلایان به شکم روش باشد.

 

۵- میزان استرس را کاهش می دهد

موز به دلیل دارا بودن ماده ای به نام تریپتوفان به بهبود خلق و خوی افراد کمک می کند. این ماده به دریافت «سروتونین»، یعنی همان هورمون شادی آور کمک می کند.

هر یک عدد موز به طور متوسط دارای ۲۷ میلی گرم منیزیم نیز است. این ماده معدنی به بهبود وضعیت سلامت روان افراد کمک بسیار خوبی می کند.

 

۶- کمبود ویتامین در بدن را جبران می کند

موز دارای «ویتامین ب۶» است. هر عدد موز به طور متوسط، ۲۰ درصد از میزان نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. «ویتامین ب۶» به تولید انسولین، هموگلوبین و آمینواسید انجامیده و تمامی این مواد در ساخت سلول های سلامت، مفید و موثر هستند.

 

۷-سطح انرژی تان را افزایش می دهد

پتاسیم موجود در موز از گرفتگی عضلات جلوگیری به عمل آورده و کربوهیدرات موجود در آن نیز، برای انجام فعالیت های سخت ورزشی انرژی بخش است.

 

۸-موز می تواند سبب سلامت جهاز هاضمه شود

مواد مغذی موجود در موز سبز نیز ممکن است اثر پروبیوتیک داشته باشد.
به جای این که در روده شما شکسته شود نشاسته و پکتین مقاوم در موز در روده به تغذیه باکتری میزبان روده می رسد.
این باکتری ها دو نوع فیبر را تخمیر می کنند و سبب تولید بوتیرات و دیگر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مفید می شوند.
اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است به مشکلات گوارشی مختلف کمک کند.
علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که آنها از روده بزرگ در برابر سرطان محافظت می کنند.
انتهای پیام/ج

منبع:سلامت

foodregime.com

https://helpkade.com

https://rooziato.com/

https://www.shahrekhabar.com

 

زمان انتشار: چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۰۰

شناسه خبر: 98310

دیدگاه ها و نظرات :
نام کامل وارد شود
دقیق و صحیح وارد شود
لطفا فارسی و خوانا باشد
captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب