پزشکی و سلامت ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

دانشیار و مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

استخراج استراتژی‌های کلیدی افزایش انگیزش و نگهداشت نیروی انسانی نظام سلامت در بحران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر طبق یک طرح پژوهشی با عنوان «بررسی استراتژی‌های افزایش انگیزش و نگهداشت نیروی انسانی نظام سلامت در بحران- مرور سیستماتیک»؛گفت: از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ تعداد ۱۶۷۸ مطالعه در این زمینه انجام شده که ۳۰ مطالعه قابل ارائه، ۵۷ راهکار از میان آنها استخراج و ۷ راهکار کلیدی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: دکتر بهمن صادقی سده، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست ترجمان و تبادل دانش به مناسبت آذرماه پژوهش این دانشگاه، بحث اصلی این پژوهش را با تاکیدبر سه ضلعی مهم نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات و منابع مالی به عنوان ارکان موفقیت هر سازمانی مورد بحث قرار داد و گفت: با توجه به این ارکان مهم در زمینه سلامت وضعیت دنیا را بخواهیم اشاره کنیم اینکه در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکلی است که الب کشورهای توسعه یافته با آن مواجه هستند. در کشور ما نیز ۷۰ درصد منابع نظام سلامت صرف نیروی انسانی می‌شود.

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه  در شرایط بحران‌های انسانی، قسمتی از این نیروی انسانی درگیر خواهد شد و نهایتا با ریزش نیرو مواجه خواهیم بود که نمونه آن را در ابتدای اپیدمی کووید تجربه کردیم، گفت: در آغاز این اپیدمی  تعدادی از نیروهای نظام سلامت مبتلا شدند که اغلب آنها پزشکان اورژانس بودند. 

وی بیان داشت: در زمان بحران‌ها و اپیدمی‌ها تقاضا برای خدمات دهی بیشتر خواهد شد و هم زمان ممکن است با کمبود منابع و امکانات و تجهیزات نیز مواجه باشیم که این شرایط باز خودش موجب فشار بر نیروی انسانی و در نهایت خروج از سیستم خواهیم بود.

صادقی سده افزود:همچنین در صورتی که نیروی انسانی با تجربه، آگاه و با انگیزه هم داشته باشیم، اما محدودیت‌های مالی نیز وجود داشته باشد، آن سازمان برون داد مناسبی نخواهد داشت. با این حال، حتی اگر منابع مکفی و فضا و امکانات مناسب نیز موجود باشد، اما نیروی انسانی مناسب نداشتیه باشیم نیز آن سازمان خروجی مناسبی نخواهد داشت.

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ عنوان کرد: اما مهم اینکه اگر قرار است برای این شرایط بحران برنامه و مدیریت داشته باشیم و نیروی انسانی خودمان را بدرستی صیانت کنیم؛ چه باید کرد؛ گفت: نکته نخست تقویت حقوق و مزایای مالی است. 

وی افزود: طبیعتا براساس هرم نیازهای مازلو و برآوری نیازهای فیزیولوژیک، نیروی انسانی باید در شرایطی باشد که بتواند نیازهای اولیه خود و خانواده‌اش را تامین کند. در بحران کووید، باتوجه به اینکه درگیر مسئولیت اجرایی نیز بودم، می‌توانم به جرات بگویم در طول آن سه سال که پرستارها خط اول تماس با کووید بودند، دریافتی بیشتر از  ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان نداشتند . مضافا اینکه مشوق‌های مالی، عوامل دیگری نیز برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ضرورت دارد. 

 عضو هیئت علمی تخصصی پزشکی اجتماعی با تاکید براینکه مطالعات زیادی در زمینه حفظ و صیانت نیروی انسانی نظام سلامت انجام شده است، گفت: از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ تعداد ۱۶۷۸ مطالعه در این زمینه انجام شده که ۳۰ مطالعه قابل ارائه، ۵۷ راهکار از میان آنها استخراج و ۷ راهکار کلیدی مورد تاکید قرار گرفته است. در قاطبه موارد بر این نکته تاکید شده بود که باید قبل از وقوع بحران بودجه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده باشد و به شکل عادلانه و منصفانه توزیع شود. منتها این شرایط در زمان کووید وجود نداشت. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: طبق نتایج  مورد دوم، تاکید بر راهکار مدیریت بحران بود. مدیریتی که بتواند واحد و منسجم با برنامه ریزی متمرکز طبق فرامین کاملا شفافِ اجرایی توسط مدیرانی با تجربه، هوشمند و قابل دسترس باشند که ضمن ایجاد انضباط و انعطاف دارای هویت مدیریت و رهبری بوده و بتوانند با سازمان‌های بیرونی نیز ارتباط مناسبی برقرار کنند.

صادقی سده بیان کرد: راهکارهای آموزش پیش از بحران، فراهم نمودن راهنماهای کشوری، آموزش ایمنی و مهارت‌های تاب‌آوری برای پرسنل و همچنین نقش رسانه‌ها در تسری دادن آموزش‌های عمومی را سومین راهکار موکد عنوان کرد و این موارد را جزء شایع ترین راهکارها دانست.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ افزود: طبق نتایج چهارمین مورد راهکارهای بهداشتی درمانی است و در مطالعات تاکید شده بود که باید موارد غیر درمانی یا با درجات کم اهمیت به تاخیر انداخته شود و همچنین باید به فکر ایمنی پرسنل بود.

وی ادامه داد: راهکار پنجم نیز ناظر بر حمایت روحی روانی کارکنان و خانواده‌های نظام سلامت است، به ویژه در برابر خطاها که خطاهای قابل چشم پوشی اشاره شده چرا که هنگام بحران به دلیل فشار بالای کاری، وقوع خطاهای پزشکی نیز محتمل است و البته این فقره با قصور پزشکی متفاوت است. انتظار این است که سیستمی وجود داشته باشد تا هنگام بروز خطاهای پزشکی حامی نظام سلامت باشد.

صادقی سده راهکارهای ششم و هفتم را راهکارهای اجتماعی فرهنگی همه جانبه سازمان‌ها و ارگان‌ها و داوطلبین بالقوه، عنوان کرد و گفت: همکاری رسانه‌ها در شرایط بحران اهمیت زیادی دارد همچنین توجه به آموزش‌های عمومی، آموزش پزشکی از راه دور و آموزش نیروی انسانی برای افزایش تعلق خاطر مردم حائز اهمیت است و افزایش ماندگاری نظام سلامت را کمک خواهد کرد. علاوه براینها  برای این شرایط بحث افزایش راهکارهای خدماتی و رفاهی هم باید مورد توجه ویژه باشد که بعنوان نمونه تدارک غذا و مکان استراحت را می‌توان اشاره کرد. 

 انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/V0EX5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: