دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

کارگاه هوش مصنوعی، دروازه‌ای نو به سوی آینده‌ای روشن برای دانشجویان نابینا

نخستین کارگاه آموزشی کاربردهای هوش مصنوعی با تمرکز بر توانمندسازی دانشجویان نابینا، در یک رویداد مهم و تحول‌آفرین در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان به پایان رسید. این کارگاه سه‌ساعته نه تنها شرکت‌کنندگان را با آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی آشنا کرد، بلکه راهکارهای عملی و ابزارهای کاربردی این فناوری را برای تسهیل فرآیند یادگیری و پژوهش به آنان آموخت.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری گیلان: طاهره رضاپور*

 پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان شاهد برگزاری رویدادی پیشگامانه بود: نخستین کارگاه آموزشی "کاربردهای هوش مصنوعی ویژه دانشجویان نابینا". این ابتکار که با هدف پر کردن شکاف‌های آموزشی و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای جامعه دانشجویان نابینا طراحی شده بود، با حضور گرم و پرشور دانشجویان، اولیای آنان و جمعی از مددکاران و متخصصین، فضایی سرشار از امید و یادگیری را رقم زد.

مراسم با خوش‌آمدگویی صمیمانه دکتر محمود رنجبر، مدیر محترم پژوهشکده گیلان‌شناسی، آغاز شد. ایشان ضمن تأکید بر اهمیت فزاینده هوش مصنوعی به عنوان نیروی محرکه اصلی در تحولات جهانی، به ضرورت بهره‌مندی حداکثری تمامی اقشار جامعه، به ویژه دانشجویان با نیازهای ویژه، از این فناوری شگرف اشاره کردند. دکتر رنجبر آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک دستیار هوشمند، موانع دسترسی به اطلاعات و دانش را برای دانشجویان نابینا برطرف ساخته و راه را برای شکوفایی استعدادهای آنان هموار سازد.

در ادامه، آقای احمد ممتازی، رئیس هیئت مدیره انجمن خدمات فرهنگی و رفاهی معلولین بینایی گیلان، سخنرانی مؤثری در باب نقش هوش مصنوعی در دموکراتیزه کردن آموزش و ایجاد بستری عادلانه برای تمامی دانشجویان ایراد کرد. ایشان با تأکید بر پتانسیل بی‌نظیر هوش مصنوعی در شخصی‌سازی فرآیندهای یادگیری و ارائه محتوای مناسب‌سازی شده، بر اهمیت حیاتی آموزش روش‌های صحیح استفاده از این فناوری نوین برای دانشجویان نابینا تأکید ورزید. وی معتقد بود که این آموزش‌ها نه تنها به افزایش استقلال تحصیلی، بلکه به رشد اعتماد به نفس و حضور فعال‌تر این عزیزان در جامعه دانشگاهی و بازار کار آینده کمک شایانی خواهد کرد.

این کارگاه سه ساعته که با تدریس اساتید و متخصصین برجسته حوزه هوش مصنوعی برگزار شد، به صورت کاملاً تعاملی و کاربردی طراحی شده بود. شرکت‌کنندگان که شامل دانشجویان نابینای گیلانی، والدین آن‌ها و شماری از مددکاران و کارکنان انجمن بودند، فرصت یافتند تا به صورت عملی با ابزارهای عمومی هوش مصنوعی آشنا شوند. سرفصل‌های آموزشی شامل معرفی پلتفرم‌های کاربردی هوش مصنوعی، آموزش گام به گام الگوهای نگارش پرامپت (دستورالعمل‌های متنی دقیق برای دریافت بهترین خروجی از سیستم‌های هوش مصنوعی)، و بررسی سناریوهای واقعی از کاربردهای این فناوری به عنوان ابزاری قدرتمند برای یادگیری، پژوهش، و حتی توسعه مهارت‌های فردی بود. از جمله موضوعات مورد بحث، کاربرد هوش مصنوعی در تبدیل متن به گفتار، خلاصه‌سازی متون طولانی، و کمک به نگارش و ویرایش متون بود که همگی می‌توانند به صورت چشمگیری به استقلال دانشجویان نابینا در فرآیند تحصیل کمک کنند.

برگزاری موفقیت‌آمیز این کارگاه، نه تنها گامی مهم در جهت توانمندسازی جامعه نابینایان کشور به شمار می‌رود، بلکه افق‌های جدیدی را برای همگام‌سازی این قشر با پیشرفت‌های شتابان فناوری‌های نوین و تضمین آینده‌ای روشن‌تر برای آنان می‌گشاید. امید است که اینگونه ابتکارات آموزشی ادامه یابد و با گسترش آن‌ها، شاهد جامعه‌ای فراگیرتر و فرصت‌های برابر برای همه باشیم.
انتهای پیام/.

https://stnews.ir/short/V1AyP
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: