پزشکی و سلامت

انتقاد محققان از گسترش اطلاعات گمراه‌کننده در مورد افسردگی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که در مورد افسردگی به‌شکلی گسترده اطلاعات گمراه‌کننده وجود دارد و همین، درک علل این ناراحتی را برای افراد دشوارتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : پژوهشی جدید نشان می‌دهد که اطلاعات گمراه‌کننده در مورد افسردگی به طور گسترده وجود دارد و درک علل این ناراحتی را برای افراد دشوارتر می‌کند. این مطالعه از استدلال دایره‌ای که در تشخیص‌های روانپزشکی به کار می‌رود، انتقاد می‌کند و اشاره می‌دارد که افسردگی اغلب به اشتباه به عنوان اختلالی معرفی می‌شود که باعث علائم می‌شود، در حالی که تنها توصیفی از آن علائم است.

این برداشت نادرست توسط سازمان‌های بهداشتی پیشرو نیز تداوم پیدا می‌کند. محققان خواستار برقراری ارتباط شفاف‌تر برای کمک به افراد جهت درک بهتر سلامت روان خود هستند.

جزئیات بیشتر تحقیق

این پژوهش که توسط محققان فنلاندی انجام شده نشان می‌دهد که اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در مورد افسردگی به مردم داده می‌شود. 

بسیاری از تشخیص‌های روانپزشکی صرفاً توصیفی هستند. برای مثال، تشخیص افسردگی تنها توصیفی از علائم روانی مختلف است - نه علت آن. با این حال، اغلب در مورد افسردگی به عنوان اختلالی صحبت می‌شود که باعث خلق پایین و علائم دیگر می‌شود.

پژوهشگران این موضوع را نوعی «استدلال دایره‌ای» توصیف می‌کنند، بدین معنا که تشخیص‌های روانپزشکی اغلب به صورت دایره‌ای مطرح می‌شوند، گویی علت بروز علائم را توضیح می‌دهند. این موضوع درک ناراحتی را برای افراد دشوار می‌کند.

«افسردگی باید به عنوان تشخیصی مشابه سردرد در نظر گرفته شود. هر دو تشخیص‌های پزشکی هستند، اما هیچکدام علت علائم را توضیح نمی‌دهند. افسردگی، درست مانند سردرد، توصیفی از مشکلی است که می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد.»

دکتر یانی کایانوژا، پژوهشگر پسادکترا و پزشک متخصص روانپزشکی در دانشگاه تورکو فنلاند، می‌گوید: «تشخیص افسردگی، علت خلق پایین را توضیح نمی‌دهد، همانطور که تشخیص سردرد، علت درد سر را توضیح نمی‌دهد.»

این سوء برداشت همچنین توسط متخصصان سلامت روان نیز تداوم پیدا می‌کند، همانطور که مطالعه اخیر دانشگاه تورکو و دانشگاه هنرهای هلسینکی نشان می‌دهد.

در این مطالعه، پژوهشگران به بررسی اطلاعات در دسترس عموم در مورد افسردگی که توسط سازمان‌های پیشرو بین‌المللی بهداشت ارائه شده بود، پرداختند. محققان با توجه به نتایج موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های سازمان‌های انگلیسی‌زبان را که بیشترین تأثیر را در ارائه اطلاعات در مورد افسردگی داشتند، انتخاب کردند.

این سازمان‌ها شامل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، سرویس سلامت ملی (NHS) در انگلستان و دانشگاه‌های هاروارد و جانز هاپکینز و سایرین بودند.

اکثر این سازمان‌ها در وب‌سایت‌های خود افسردگی را به عنوان اختلالی که باعث علائم می‌شود و/یا علت بروز علائم را توضیح می‌دهد، به تصویر می‌کشند، در حالی که اینطور نیست. هیچ‌کدام از این سازمان‌ها، برخلاف آنچه که دقیق بود، تشخیص را صرفاً به عنوان توصیفی از علائم ارائه نکردند.

کایانوژا می‌گوید: «ارائه افسردگی به عنوان یک اختلال یکنواخت که باعث ایجاد علائم افسردگی می‌شود، استدلال دایره‌ای است که درک ما از ماهیت مشکلات سلامت روان را مخدوش می‌کند و فهم ناراحتی را برای افراد دشوارتر می‌سازد.»

پژوهشگران می‌گویند که این مشکل ممکن است ناشی از یک سوگیری شناختی باشد.

پروفسور یوسی والتونن، عصب‌شناس از دانشگاه هنرهای هلسینکی، می‌گوید: «به نظر می‌رسد افراد تمایل دارند فکر کنند که تشخیص حتی زمانی که توضیحی نیست، یک توضیح است. برای متخصصان مهم است که با برقراری ارتباط، این سوءتفاهم را تقویت نکنند و در عوض به افراد کمک کنند تا وضعیت خود را درک کنند.»

 

https://stnews.ir/short/4ZP5O
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: