دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

ایجاد پردیس خودگردان دانشگاه خواجه نصیر تصویب شد

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از مصوبه هیات امنای این دانشگاه به منظور راه‌اندازی پردیس خودگردان خبر داد و گفت: در جلسه اخیر هیات امنا تاسیس پردیس خودگردان به تصویب رسید و پذیرش دانشجو در این مجموعه‌های شهریه‌پرداز، با توجه به مشکلات مالی دانشگاه‌ها حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

 امیررضا شاهانی روز شنبه در نشست خبری به مصوبه هیات امنای دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره تجمیع ساختمان‌های دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در ۲۵ سال گذشته بارها خبر تجمیع را شنیدیم اما عملیاتی نشد و تلاش کردیم این موضوع را اجرایی کنیم که با موافقت وزیر علوم به کمیسیون مستندسازی دولت ارسال شد که اکنون سه ساختمان آموزشی در حال ساخت بوده و این کار در ازای تهاتر املاک صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه خواجه نصیر املاکی داشت که در طول زمان از دست رفت و با پیگیری احیا شد به عنوان مثال زمین ۱۵ هکتاری از ابتدای دولت به عنوان خوابگاه متاهلی در اختیار دانشگاه بود که مشکلاتی در مالکیت آن ایجاد شده بود و با ارائه مستندات در یک ماه گذشته، این مشکل تا حدودی برطرف شد و با رفع کامل آن، مالکیت مشکلات خوابگاه متاهلان در آینده برطرف می‌شود چرا که ما اکنون ۱۷ واحد خوابگاه متاهلی داریم و بسیاری هم در صف انتظار هستند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به اقدامات این دانشگاه در حوزه فرهنگی اشاره و مهم‌ترین آنها را دریافت مجوز دو کانون عنوان کرد که یکی از آنها در شرق تهران به زودی افتتاح می‌شود و دیگری در پردیس ولیعصر ایجاد شده است.

شاهانی گفت: در راستای اقدامات فرهنگی، مجوز تشکل‌های دانشجویی را صادر کردیم و جلسات شورای صنفی نیز برگزار شد اما معتقد هستیم دانشجویان ما از حیث تعاملات اجتماعی مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

وی توضیح داد: مدیریت هزینه‌های تغذیه از دیگر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه است و دانشگاه قراردادی به مبلغ ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان با پیمانکار داشت و چون این رقم، قابل توجه بود سیستم را تغییر دادیم و الان مواد غذایی اصلی را خود دانشگاه تامین می‌کند و با این کار کیفیت غذا بهبود یافت و هزینه‌ها نیز نسبت به سال گذشته با توجه به نرخ تورم، ۴۰ درصد کاهش یافت و از این طریق بخشی از مطالبات کارکنان، اعضای هیات علمی و معوقات مهرماه سال گذشته آنها پرداخت شد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر به تصویب طرح تشویق دانشجویان ممتاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: تشویق‌های مالی و رفاهی برای یک درصد دانشجویان برتر پیش‌بینی شد که ۱۰ درصد شهریه را پرداخت کنیم و برای ۲ و ۳ درصد دانشجویان برتر نیز پنج درصد شهریه پرداخت می‌شود.

شاهانی افزود: در سه سال گذشته، تعداد زیادی عضو هیات علمی که به لحاظ علمی و تعهد رتبه بالایی داشتند جذب کردیم و برای مثال دو برگزیده المپیادی جذب دانشگاه شدند.

وی از موافقت هیات امنای دانشگاه خواجه نصیر برای ایجاد دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت علوم پایه و فنی مهندسی، تصمیم گرفتیم امکانی فراهم شود تا استادان و دانشجویان برای همکاری در کنار یکدیگر باشند و فعالیت برخی رشته‌های هوش مصنوعی در این دانشگاه ضروری است.

شاهانی یادآور شد: همچنین قراردادهای پژوهشی با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه‌های دفاعی منعقد کردیم و در برخی حوزه‌ها از جمله پیش‌رانش لیزری دانشگاه خواجه نصیر، پیشگام است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر خواستار توجه ویژه دولت چهاردهم به دانشگاه‌ها شد و گفت:‌ برای نمونه، صنعت خودرو به دانشگاه مراجعه نکرد که در این زمینه مردم هم از لحاظ کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی رضایت ندارند و معتقدیم در صورت استفاده از ظرفیت دانشگاه، شاهد پیشرفت این صنعت خواهیم بود.

شاهانی ادامه داد: امیدواریم علم و فناوری در دانشگاه و کشور به عنوان شاخص توسعه در نظر گرفته شود، استراتژی مشخصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم و از ظرفیت نخبگان دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در حوزه حکمرانی باید دولت به دانشگاه‌ها مراجعه کنند زیرا صادرات محصولات های‌تک، کمتر از یک درصد است و این به معنای خام‌فروشی است در حالی با دانش‌بنیان شدن محصولات، آورده اقتصادی ما هم چند برابر می‌شود و این امر در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، حذف مقررات نانوشته دست و پاگیر را از دیگر مطالبات دانشگاهیان برشمرد و گفت: برای نمونه، طبق قانون قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها و صنایع، بیمه تامین اجتماعی نمی‌شود و اگر این معضلات حل نشود اعضای هیات علمی به دنبال کارهای دیگر نمی‌روند و مشکلات باقی می‌ماند.

وی درباره صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها هم توضیح داد: صندلی‌های خالی برای رشته‌های ریاضی فیزیک و غیرپزشکی زیاد است و سیاست آمایش وزارت علوم به دنبال محدود کردن رشته‌هاست که باید با سرعت انجام شود.

شاهانی درخصوص بودجه پژوهش و فرهنگی دانشگاه‌ها هم گفت: مقرراتی اتخاذ می‌شود اما منبع آن مشخص نمی‌شود اولویت نخست در دانشگاه، حل مسائل رفاهی است و با توجه به هزینه‌های جاری، چگونه می‌توان منابع فرهنگی و پژوهشی را تامین کرد و برای امور فرهنگی و پژوهشی باید ردیف بودجه جداگانه و برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره چگونگی تجمیع ساختمان‌های دانشگاه و محل تامین بودجه آن گفت: دانشگاه ما به لحاظ مالی، غنی است زمین‌های بسیاری در تملک داریم و قانون مولدسازی کمک خوبی است و برای تجمیع، پیش‌بینی شده بخشی از هزینه‌ها را از دولت دریافت کنیم و بخشی از ارزش‌افزایی تامین کنیم، دانشگاه در این زمینه، دارای برنامه راهبردی مصوب در هیات امنا است و در آن برنامه توسعه، افزایش دو برابری تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان را هدفگذاری کرده‌ایم و برای تحقق آن باید مکان داشته باشیم.
وی درخصوص مهارت‌آموزی دانشجویان نیز گفت: این موضوع اهمیت دارد و برای اجرای آن باید هزینه کنیم و در بودجه سالیانه، ردیف مختص آن در نظر بگیریم زیرا فقط با کارورزی نمی‌توان در این عرصه موفق بود، دانشگاه‌ها باید بستر لازم برای مهارت‌محوری داشته باشند و مستلزم این کار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی است و ما در دانشگاه در این زمینه مشکل جدی داریم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر توضیح داد: پیش‌بینی کردیم در سال ۱۴۰۳ جذب دانشجویان بین‌المللی را به دو برابر برسانیم زیرا این کار، آورده مالی بسیاری دارد و البته جذب اساتید نیز مهم است و امیدوارم این روند نیز ادامه یابد.

شاهانی درباره امکان رانت در بورس دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته بورس صنعت (سایپا) و بورس فرهنگیان را در دانشگاه خواجه نصیر داشتیم و بورس فرهنگیان خوب بود زیرا یکی از راه‌های تقویت علوم پایه، اعطای بورسیه دانشجویی است، امسال تعداد آن مشخص است و امکان رانت وجود ندارد زیرا پذیرش از طریق کنکور است و دانشگاه حداقل را اعلام می‌کند.

https://stnews.ir/short/V7jdr
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: