دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

تاسیس خانه فناور محیط زیست در دانشگاه تهران

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار کرد: تاسیس خانه فناور محیط زیست محلی برای پیاده سازی فناوری‌های روز در حوزه امنیت زیستی کشور است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛  به نقل از روابط عمومی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد علی ابراهیم زاده موسوی در مراسم افتتاح خانه فناور محیط زیست اظهار کرد: البرز استان علم و فناوری است و با توجه به ظرفیت آن و وجود دانشکدگان که یک مجموعه علمی قدیمی و ریشه دار است، می توان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به نتایج چشمگیری رسید. در این زمینه باید با ترویج و گفتمان سازی ظرفیت و بسترها ایجاد شود و استان البرز هم به صورت پایلوت با همکاری دانشکدگان به الگوسازی برسد.

وی در ادامه افزود: در این راستا تأسیس خانه فناور محیط زیست در این دانشکدگان با هدف معرفی فناوری‌های روز و ورود به عرصه منابع طبیعی وکشاورزی امروز با حضور بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ صورت گرفته است. این مرکز باید الگوی جذب و پیاده سازی پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌های روز بشر در حوزه امنیت زیستی کشور باشد و با جدیت کامل اهداف آن باید دنبال شود.

وی در خصوص خلأ بخش کشاورزی و منابع طبیعی در کشور افزود: متاسفانه فناوری و تجاری سازی دست آوردها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی حلقه مفقوده است و ایجاد این مراکز و موسسات و حرکت‌ها می‌تواند راهگشا باشد. مهمترین موضوع کشور از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی محور اقتدار، استقلال و اقتدار اقتصادی در بحث امنیت غذایی و زیستی پایدار و دانش بنیان است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: مقام معظم رهبری و امام خمینی و مسئولان طراز اول کشور، همیشه تاکید بر بحث امنیت غذایی و زیستی پایدار داشتنند، از این رو وظیفه هر کسی این است در حوزه اختیاراتش کمک کند که این اتفاق محقق شود.

دکتر موسوی افزود: چرا باید شاهد فرار نخبگان در حوزه‌های هوش مصنوعی، الکترونیک و حتی بخش‌های مربوط به کشاورزی و منابع طبیعی باشیم. چون بستر جذب تفکر ها و اندیشه ها وجود نداشته، در صورتی که‌ ظرفیت و نیازش وجود دارد.

وی بیان کرد: لذا باید بسترهای لازم را فراهم کرد و این یک وظیفه ملی، انقلابی و مستمر است. در خانه فناور باید همه نخبگان کشور چه نخبگان علمی چه نخبگان سرمایه دور هم جمع شوند و تلاش کنیم تا دانش و فناوری کشور در بالاترین و پیشرفته ترین سطح از فناوری جهانی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی قرار بگیرد .

وی افزود : مثلا در حوزه بیابان باید اینقدر به پیشرفت علم برسیم که بعد از حل مسئله ریزگردها، بیابان باید در چرخه امنیت زیستی و غذایی کشور قرار گرفته و وارد ایجاد شغل شود و سپس به مرحله سرمایه دادن برسد، همچنین بستر جذب نیروهای متخصص فراهم شود.

برای رسیدن به قله به انقلاب علمی نیازمندیم 

همچنین دکتر عبدوس مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی سازی حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید مقام معظم رهبری به صعود قله‌ها باعث امیدواری بیشتر در رسیدن به انقلاب علمی در کشور خواهد بود. فضای این روزهای دنیا مفاد این بیانیه را بیشتر آشکار می‌کند و نشان می‌دهد ایشان با بینش، آگاهی و پشتیبانی این بیانیه را مرقوم و به جوانان ابلاغ کردند .

وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست راه نرفته بسیار زیاد است عنوان کرد: ضروری است یک مسئول علاقه‌مند و فعال با روابط عمومی بالا برای ایجاد یک هاب علمی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برای خانه فناور محیط زیست انتخاب شود تا ارتباط این مرکز را با صنعت و سایر رشته‌های علمی بیشتر کند . با توجه به اینکه در هر استان فقط یک خانه فناور در دانشگاه‌ها داریم، بنابراین خانه فناور در دانشکده منابع طبیعی فقط متعلق به این دانشکدگان نیست. در واقع یک هاب علمی در حوزه محیط زیست بین همه دانشگاه‌ها است.

دکتر عبدوس در ادامه گفت : امروزه مسئله محیط زیست، فناوری و مسئله تکنولوژی‌های نانو مهم بوده و این رشته‌ها باید به کمک بیایند تا بتوانند یک انقلابی در حوزه دانش و فناوری در حوزه محیط زیست ایجاد کنند تا در این حیطه هم نیازمند تکنولوژی‌های خارجی نباشیم. هنوز در بعضی از تکنولوژی‌ها، تصفیه پساب‌ها و اندازه‌گیری کیفیت هوا وابسته به تکنولوژی خارجی هستیم لذا باید به جایی برسیم که به قله‌ها دست پیدا کرده و باید مرجع باشیم .

وضعیت محیط زیست تا حدودی در کشور و در استان البرز وخیم است

همچنین مجید درگی مدیر کل اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز در افتتاح خانه فناور محیط زیست در دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان اظهار کرد: هفته محیط زیست از ۱۶ خرداد با شعار سهم من در تداوم حیات شروع شده و به عنوان یک کارشناس محیط زیست بیشترین سهم تخریب محیط زیست را متوجه دولت‌ها می‌دانم و این ما هستیم که با تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلط یا بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی باعث این مشکلات هستیم .

وی عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان در شهرستان کرج و فردیس ۲۲ و نیم برابر توان اکولوژیکی این دو شهرستان بارگذاری صنعتی و جمعیتی انجام شده است. کسانی که این ریل گذاری و این سیاستگذاری‌ها را انجام داده‌اند، در حال حاضر پاسخگوی این نتیجه تلخ نیستند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: محیط زیست مقدم بر توسعه است و توسعه فرع بر محیط زیست است را شهید رئیسی بیان کرد و توانستیم از این فرمایش ایشان نهایت بهره‌مندی را ببریم. در خیلی از جاها پروژه‌ها برخلاف محیط زیست در ادوار گذشته تثبیت شده و در شورای عالی به تصویب رسیده بود که با حضور این دولت توانستیم نتیجه‌گیری مثبت داشته باشیم.

درگی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌ها در حوزه محیط زیست ۲۸ مورد بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۰ پرونده رسیده است و این بیانگر این است که محیط زیست در دولت سیزدهم اهل مماشات نبوده است. در طول دولت سیزدهم تلاش‌های خوبی صورت گرفته و قطعاً وضعیت محیط زیستی استان در آینده نزدیک از شرایطی که هست بهتر خواهد شد. حداقل این اینکه روند تخریب محیط زیست که با سرعت تمام در این استان طی می‌شده تا حد زیادی جلویش گرفته شده و به سمتی می رویم که موارد را اصلاح کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افتتاح خانه فناور در استان البرز اتفاق بزرگیست و باید در خانه فناور محیط زیست موضوعات و مشکلات حل نشدنی زیست محیطی استان مثل پس آب صنعتی شهرک صنعتی در دستور کار قرار گیرد تا با هم محیط زیست را نجات دهیم ومنابع آبی را به نحو احسن مدیریت کنیم .

گفتنی است، در پایان رئیس دانشکدگان با مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان البرز تفاهم نامه امضا کردند.

https://stnews.ir/short/4QZle
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: