علمی، پژوهشی و فناوری

استفاده متعدد از فیلتر تصفیه،

تصفیه آب صنعتی به روش جدید در یک شرکت دانش‌بنیان

محققان کشوربا روشی جدید به تصفیه آب صنعتی پرداختند که نیاز یه فیلتر‌های وارداتی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : امین افشار مدیر بخش تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان گفت: ما توانستیم در‌این شرکت دستگاه تصفیه پساب‌های صنعتی غیرفیلتراسیونی بسازیم.

وی با بیان اینکه در دستگاه‌های رایج از فیلتر‌های آر او اس استفاده می‌شود که تمام فیلتر‌ها وارداتی و پرهزینه هستند، گفت: در این روش ابداعی ما، از فیلتر استفاده نشده و از تکنولوژی‌های تک ماکروویو و آتراسونیک و یووی استفاده شده است. 

افشار در پاسخ به این سوال که تا چند بار قابل استفاده است، گفت: بی نهایت بار و تا زمانی که خراب شود می‌توان از آن استفاده کرد. آب دشارژ می‌شود که آلودگی می‌پذیرد زمانی که آب شارژ می‌شود دیگر آلودگی نمی‌پذیرد، یون‌های داخل آب تبدیل به عنصر می‌شوند و رسوب داده می‌شوند بنابراین به هیچ فیلتری نیاز نیست. 

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت گفت: فیلتر‌های آر او رایج یک ورودی و خروجی پساب و آب هدف دارد. ۶۰ درصد آبی که به عنوان پساب می‌دهند پس می‌دهد ۴۰ درصد را به عنوان آب هدف و تصفیه شده بازمی گرداند.

افشار در پاسخ به آب هدر رفته تصفیه گفت: این آب فاضلاب می‌شود. از هر ۱۰ لیتر تنها ۴ لیتر آب می‌دهد و ۶ لیتر دور ریز دارد. 

وی افزود: ما برای اینکه این مشکل را حل کنیم این دستگاه را ساخته ایم که ابتدا از واردات بی نیاز شویم و راه حل جایگزین مناسب بدهیم که مشکلات را نداشته باشیم. کشورمان بحران جدی آب دارد و از سوی دیگر وقتی این دستگاه را روی شیرآبه‌های زباله و پساب‌های صنعتی و پتروشیمی تست کردیم دیدیم به خوبی جواب می‌دهد. به دنبال این هستیم که این محصول را صنعتی کنیم.

افشار ادامه داد: این دستگاه ۱۰ لیتر را کامل تصفیه شده برمی گرداند تنها ذرات جامد را به صورت ماده خشک خروجی می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان پاکی آب مانند آب تصفیه شده است، گفت: از این آب بسیار بهتر است و آب دیونیزه می‌دهد. 

وی با بیان اینکه این محصول در صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاهی، پزشکی، صنعتی مانند کارخانه دستمال کاغذی، دکسترودرشن آلومینیوم، فولاد و کشاورزی کاربرد دارد، گفت: یکی از معضلات کشور ما این است که منابع آب زیرزمینی مان به شدت آلوده شده است چرا که پساب‌های صنعتی در فضای طبیعی رها شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌ها و پایگاه‌های کوچک هم می‌توانند از این محصول استفاده کنند، گفت: در این مرحله نیاز داریم این محصول را صنعتی سازی یا تجاری سازی کنیم. اکنون به صورت کارگاهی و تکی و سفارشی در آذربایجان شرقی تولید می‌شود، هزینه تولید بالاست چرا که اجرت کارگاه، تراشکار، ماشین کار و ... دارد، اما وقتی روی خط تولید می‌رود و تیراژ می‌شود هزینه تمام شده تولید کاهش می‌یاید.

وی با تاکید بر اینکه فیلترهای وارداتی نیاز به ریکاوری و اسیدشویی دارند، گفت: اسیدشویی متریال را مستهلک‌تر و کهنه‌تر می‌کند و باعث طعم دار شدن آب می‌شود از طرفی این فیلترها سه ماه عمر مفید دارند و بعد از آن نمیتواند املاح را بگیرد.

وی ادامه داد: ما به راهکاری رسیدیم که محفظه را بدون اسید و با هزینه پایین شست و شو دهیم و دوام آن‌را زیاد کنیم. در نتیجه میلیون‌ها فیلتر دور ریز نمی‌شود و بار‌ها ریکاوری و استفاده می شود.

https://stnews.ir/short/4x9qQ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: