پزشکی و سلامت

درمان موثر افسردگی با روشی جدید

درمان شناختی-رفتاری که یکی از روش‌های رایج‌ درمان‌ افسردگی است، می‌تواند مهارت‌های مقابله با مشکلات روزمره را آموزش دهد، رفتارهای سالم را تقویت و با افکار منفی مقابله کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در بیماران مبتلا به افسردگی و چاقی، درمان متمرکز بر حل مسئله باعث کاهش علائم افسردگی در ۳۲ درصد از افراد شد.

این تغییرات عصبی فقط در دو ماه ظاهر شد و نشان داد که می‌توان بیماران را بر اساس فعالیت مغزی برای درمان‌های مؤثرتر انتخاب کرد.

اما آیا تغییر افکار و رفتارها می‌تواند باعث تغییرات پایدار در مغز شود؟

تحقیقات جدید به رهبری محققان دانشگاه استنفورد نشان داده است که اگر یک نوع درمان شناختی-رفتاری (CBT) با بیماران مناسب مطابقت داشته باشد، می‌تواند باعث تغییرات پایدار در مغز شود.

 
در یک مطالعه روی بزرگسالان مبتلا به افسردگی و چاقی که ترکیبی دشوار برای درمان است، درمان شناختی-رفتاری که بر حل مسئله متمرکز بود، افسردگی را در یک سوم بیماران کاهش داد. همچنین این بیماران تغییرات تطبیقی ​​در مدارهای مغزی خود نشان دادند.

علاوه بر این، سازگاری‌های عصبی تنها پس از دو ماه درمان آشکار شدند و محققان به کمک آنها می‌توانستند پیش‌بینی کنند که کدام بیماران از درمان طولانی‌مدت سود می‌برند.

یافته‌ها به شواهدی اضافه می‌کنند، که انتخاب درمان‌ها بر اساس پشتوانه‌های عصبی افسردگی بیمار که در بین افراد متفاوت است، شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.

دکتر لیان ویلیامز، یکی از محققان این مطالعه گفت: «اگر درد قفسه سینه داشتید، پزشک پیشنهاد می‌کند که چندین آزمایش مانند: نوار قلب، اسکن قلب و شاید یک آزمایش خون انجام دهید تا علت را مشخص و درمان‌های ممکن را بررسی کند. اما در افسردگی، هیچ آزمایشی استفاده نمی‌شود.»

وی توضیح داد: «افسردگی یک حس کلی از دردی عاطفی است، اما انتخاب درمان افسردگی به صورت آزمون و خطا می‌باشد، چرا که هیچ آزمایشی برای تشخیص وضعیت مغز وجود ندارد.»

این مطالعه در 4 سپتامبر در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

این کار بخشی از یک کارآزمایی بالینی بزرگ‌تر به نام RAINBOW (تحقیقات با هدف بهبود همزمان خلق‌وخو و وزن) می‌باشد.

https://stnews.ir/short/NK2Jj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: