تاکید رئیس جمهور شهید بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از این ظرفیت در اشتغالزایی و درآمدزایی در پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مازندران در تمامی ابعاد آن ملموس است.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ رئیس جمهور شهید بهمن پارسال در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) با تاکید بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری، گفت: رشد قابل توجه این شرکت‌ها زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است.

شهید آیت الله رئیسی در این بازدید با تاکید بر اهمیت نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور گفت: رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری در فارغ‌التحصیلان ایفا کند.

رئیس جمهور شهید همچنین ضرورت توجه ویژه به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری با هدف تکمیل زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داد و یادآورشد: در صورت تحقق این هدف جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی از صندوق حمایتی به صندوقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری ارتقاء خواهد یافت.

وی ارتقای بهره‌وری را از مسئولیت‌های اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برشمرد و گفت: معاونت علمی در جایگاه شتاب‌دهندگی به دستگاه‌های مختلف کشور و همچنین ایجاد و توسعه زنجیره فعالیت‌های دانش‌بنیان، نقش مهمی در کمک به رفع موانع ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف دارد.

در همین زمینه و همسو با سیاست ها و دیدگاه های مدنظر رئیس جمهور شهید برنامه ریزی های مدون و نیز حمایتگرانه برای ارتقای وضعیت پارک علم و فناوری و شرکت ها و هسته های فناور در مازندران کلید خورد که توانست جهش و حرکت رو به بالایی برای این نهاد رقم بزند واکاوی داده های آماری این نهاد در خصوص عملکرد و دستاوردهای دولت سیزدهم بیانگر همین مساله است.

پارک علم و فناوری مازندران از سال ۱۳۸۹ با چهار شرکت دانش بنیان فعالیت خود را در یک ساختمان پنج طبقه در ساری آغاز کرد و طی سالها کمبود فضا به عنوان اصلی ترین دغدغه و مشکل برای شرکت های فناور بود. همواره از کمبود فضا برای فعالیت لق لقه زبان مسوولان امر و نیز شرکت های دانش بنیان در این خطه از شمال کشور بود موضوعی که از آن به عنوان سد راهی برای ادامه و یا توسعه فعالیت یاد می شد.

پیگیری نگاه حمایتگرانه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید از پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در مازندران باعث شد اکنون بعد از سه سال از فعالیت دولت جوانه های امید و بالندگی در مجموعه های زیرپوشش این نهاد در استان سر برآورد و نویدبخش تداوم روزهای شکوفایی باشد و دیگر از محدودیت های فضا خبری به عنوان عاملی در کاهش راندمان خبری نیست.

رییس پارک علم و فناوری مازندران در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در این نهاد گفت که تا قبل از روی کار آمدن این دولت در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت ها و هسته های فناور عضو پارک ۲۶۶ عدد بود که اکنون این رقم به ۳۲۹ عدد افزایش یافته است.

کریم سلیمانی افزود: تعداد مراکز رشد و نوآوری نیز به ۲ برابر افزایش یافته و از هفت به ۱۴ مرکز رسیده است در کنار این حرکت و پویایی در تعداد مراکز رشد و نوآوری در زمینه پردیس فناوری نیز با افزایش قابل قبول و چشمگیر در این مدت مواجه هستیم و از ۲ به پنج پردیس افزایش یافت.

وی با اشاره به کمبودهای ناشی از فضای فیزیکی برای استقرار شرکت های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری نیز اعلام کرد: فضای فیزیکی استقرار شرکت های دانش بنیان عضو پارک از ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر مربه به ۱۸ هزار و صد متر مربع افزایش یافته است.

رییس پارک علم و فناوری مازندران به اشتغالزایی محسوس در شرکت های فناور و دانش بنیان استان دستاورد مهم دیگر در این حوزه نام برد و ادامه داد: اشتغال در شرکت های فناور و دانش بنیان عضو پارک نیز از ۲ هزار و ۹۵۰ نفر به چهار هزار و ۴۵۰ نفر افزایش یافت.

 

وی گفت: در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان مازندران پرداخت شد.

سلیمانی اضافه کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان مازندران تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم ۸۸ عدد بود که اکنون این رقم به ۱۴۴ عدد افزایش یافت و تعداد محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور نیز به ۴۸۰ عدد رسید.

وی به درآمدزایی این شرکت ها اشاره و تصریح کرد: میزان فروش شرکت های دانش بنیان و فناور عضو پارک نیز از ۱۷۰ هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ اکنون به ۳۶۶ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال افزایش یافت.

رییس پارک علم و فناوری مازندران همچنین گفت: در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان و فناور نیز از رقم پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۲۴ دلار به هفت میلیون و ۷۱۶ هزار و ۸۹۹ دلار رسید.

https://stnews.ir/short/4yEL4
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: