علمی، پژوهشی و فناوری

برای جراحی دقیق تومور؛

نخستین تراشه گرافنی مغزی در یک بیمار سرطانی ایمپلنت شد

یک استارتاپ اسپانیایی به طور موفقیت آمیز قابلیت های رابطه مغز و رایانه مبتنی بر گرافن خود را برای انجام جراحی دقیق تومور نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  شرکت INBRAIN Neuroelectronics که در زمینه توسعه رابط مغز-رایانه متخصص است به طور موفقیت آمیز این رابط را در یک انسان کاشته است. طبق بیانیه منتشر شده، این نخستین فرایند جراحی روی انسان است که از رابط قشر مغزی این شرکت برای برداشتن تومور استفاده شده است.

جالب آنکه این رابط مغز و تراشه توانست تمایز بین بافت های سالم و سرطانی مغز را در سطح میکروسکوپی را متمایز کند. این فرایند در بیمارستان رویال سالفورد منچستر انگلیس انجام شده است.

کارولینا آگیلار مدیر ارشد اجرایی این شرکت می گوید: نخستین کاربرد انسانی رابط مغزو رایانه مبتنی بر گرافن نشان دهنده تاثیر قابل توجه فناوری های مغزی مبتنی برگرافن در حوزه پزشکی است. این نقطه عطف سرآغاز عصر جدیدی در فناوری رابط مغز وتراشه است که مسیر را برای دستاوردهایی در حوزه رمزگشایی عصبی و استفاده از ابزار برای درمان هموار می کند.

این شرکت گرافن، هوش مصنوعی و فناوری نیمه رسانا را ترکیب کرده تا نوع جدیدی از رابط مغز و تراشه بسازد. چنین درمان هایی طوری طراحی شده اند تا کمترین میزان تهاجم را داشته باشند.

علاوه بر آن پلتفرم BCI-Tx از گرافن برای ثبت دقیق سیگنال های مغزی و درمان نوروالکترونیک تطبیقی استفاده می کند. همچنین این ابزار الگوهای مشخصی در فعالیت مغز (نشانگر) که با شرایط نورولوژیکی مختلف مرتبط هستند، شناسایی می کند. این اطلاعات برای تشخیص و رصد بیماری ها اهمیت دارد.

https://stnews.ir/short/N2oAY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: