دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

نقشه جامع علمی کشور باید الگوی حکمرانی علم و فناوری باشد

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقشه جامع علمی کشور باید به عنوان یک سند بالادستی الگوی حکمرانی علم و فناوری باشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل : غلامرضا سلیمی ۲۸ مرداد در نشست تخصصی روزآمدسازی نقشه علمی کشور در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی علم و فناوری در اردبیل، گفت: مقام معظم رهبری دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را دوران تحولی ریل‌گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به برش استانی نقشه جامع علمی کشور، افزود: نقشه جامع علمی کشور باید به عنوان یک سند بالادستی الگوی حکمرانی علم و فناوری باشد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حلقه مفقوده ما الگوی حکمرانی است، ادامه داد: در هیات‌های اندیشه‌ورز استانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر ذینفعان حضور دارند و این افراد را در بازنگری آئین‌نامه ستاد علم و فناوری نیز دخیل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور در هر محیطی می‌تواند متفاوت معنا شود، تصریح کرد: فراخوان همایش الگوی حکمرانی تمدن علم و فناوری طی هفته‌های آتی منتشر می‌شود و انتظار می‌رود این همایش در سطح استان‌ها برگزار شود و در اختتامیه همایش ملی نیز از استان‌های برتر تقدیر خواهد شد.

نقشه جامع علمی کشور باید الگوی حکمرانی علم و فناوری باشد

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس هیات اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری در استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه محقق اردبیلی دارای ۴۲۰ عضو هیات علمی و ۴۰۰ کارمند است، گفت: این دانشگاه همچنین دارای ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی است.

وی با اشاره به فعالیت بخش‌های مختلف دانشگاه محقق اردبیلی، افزود: در سایه این فعالیت‌ها، دانشگاه محقق اردبیلی توانست نشان سرو علوم، تحقیقات و فناوری را ازآن خود کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت‌‎های این دانشگاه در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی در سه سال اخیر در سه جشنواره حرکت، رویش و قرآن و عترت به عنوان دانشگاه برگزیده معرفی شده و در ۴ ماه نخست امسال نیز در حوزه فرهنگی رتبه دوم دانشگاه‌های کشور را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷، در میان دانشگاه‌های جوان رتبه ۲ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را داراست، افزود: همچنین در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ششم کشور را دارا است.

رئیس هیات اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری در استان اردبیل با بیان اینکه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دانشگاه محقق اردبیلی حرفی برای گفتن دارند، تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در تحقق طرح جهاد علمی مدنظر مقام معظم رهبری  و اعتلای علمی کشور حرکت کرده و فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروز فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها پیوسته در حال تغییر و ارتقا هستند، خاطرنشان کرد: توجه به حوزه علم و فناوری می‌تواند کشور را در عرصه‌های مختلف بیمه کند.

وی با بیان اینکه در سایه توانمندی فرزندان انقلاب اسلامی در بسیاری‌ از حوزه‌ها در حال پیشرفت هستیم، ادامه داد: ایران همان کشوری است که روزی توانایی ساخت سیم خاردار را نداشت، ولی امروز مشاهده می‌کنیم که در حوزه هوافضا، نانو، دانش هسته‌ای و غیره جزو کشورهای برتر دنیا است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت توجه به کیفیت آموزش تاکید کرد و گفت: در توسعه نقشه جامع علمی کشور باید پژوهش‌ها را مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه انجام دهیم.

رئیس هیات اندیشه‌ورز ستادعلم و فناوری در استان اردبیل با بیان اینکه برای رفع موانع باید زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم، افزود: امروز محققان، پژوهشگران، نخبگان و اساتید توانمندی در کشور داریم و باید برای روزآمدسازی نقشه علمی کشور با پیشرفت تکنولوژی همراه باشیم.

نقشه جامع علمی کشور باید الگوی حکمرانی علم و فناوری باشد

تقی اکبری دبیر هیات اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری در استان اردبیل با بیان اینکه بهترین راه خروج از تحریم، وابسته‌کردن به فناوری و علم داخلی است، گفت: تامین مالی، کیفیت آموزش و فرار مغزها سه چالش عمده در نظام آموزش عالی کشور هستند.

وی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری علمی و همکاری با صنعت و بخش خصوصی را از تجارب جهانی برای تامین مالی پژوهش و تحقیق عنوان کرد و  افزود: پیشنهاد می‌شود دانشجویان در دوران کارشناسی وارد امور پژوهش شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی آموزش و توانمندسازی اساتید، بازنگری در برنامه‌های درسی و تطابق با نیازهای صنعتی را از تجارب بین‌المللی برای ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرد.

معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی به نوآوری در سیستم آموزشی دنیا اشاره کرد و گفت: ایجاد نهادهای پژوهشی دولتی با ماموریت‌های خاص، ایجاد انجمن‌ها و شبکه‌های تحقیقاتی با مشارکت ذینفعان خیر و غیره از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به ضرورت تشکیل دانشکده‌های پیچیده در مورد دانش‌های مرزی که بین رشته‌ای بوده، تاکید کرد و افزود: این دانشکده‌ها نخبگان را جذب کرده و باعث جلوگیری از فرار مغزها خواهند شد.

محمد عسگریان مدیر پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه اصل و اساسنامه صندوق عتف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و میزهای آئین‌نامه ارتقای رتبه، جذب و نگهداشت نخبگان، روابط علمی بین‌المللی، هنر، حکمرانی آموزش عالی، هوش مصنوعی، مواد پیشرفته، هوافضا، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی، طب سنتی و غیره از مهمترین این میزها هستند.
 

https://stnews.ir/short/VWBwb
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: