پزشکی و سلامت

آبله میمونی چیست؟ / راهکارهای مقابله با آبله میمونی

آبله میمونی یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که موجب بروز علائمی مشابه بیماران مبتلا به آبله در گذشته اما با شدت کمتر بوده و انسان به صورت اتفاقی به آن مبتلا می شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

فلوريا انفرادي، مدير گروه مبارزه با بيماريها و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری درباره آبله میمونی اینگونه بیان کرد: آبله میمونی یک بیماری عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می شود، این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

انفرادی در پاسخ به سوال علائم این بیماری بیان کرد: علائم آبله میمونی معمولاً شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات یا تاولهای پوستی است. 

او در ادامه افزود: بثورات یا تاولهای پوستی معمولاً در عرض یک تا سه روز پس از شروع تب آشکار می شود. 

مدير گروه مبارزه با بيماريها در خراسان شمالی گفت: تاولهای ایجاد شده در بیمار ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند، با مایع شفاف یا زرد پر شده و سپس پوسته پوسته و خشک شوند و بریزند. 

او اشاره کرد: تعداد تاولها در یک فرد می تواند از چند عدد تا چند هزار تاول متغیر باشد.

این بثورات و تاول ها در کدام قسمت بدن بیشار دیده می شود؟ انفرادی در پاسخ به این سوال گفت: بثورات روی صورت، کف دستها و کف پا متمرکز می شوند، این بثورات می توانند در دهان، اندام تناسلی و چشم یافت شوند.

مدير گروه مبارزه با بيماريها در استان در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند اینگونه پاسخ داد: نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی تر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند.

او افزود: آبله میمونی می تواند به هنگام تماس فیزیکی با حیوان آلوده به انسان سرایت کند، افراد آلوده به ویروس آبله میمونی از زمان بروز علائم تا خاتمه آن به طور معمول بین دو تا چهار هفته عفونی هستند. 

انفرادی اظهار داشت: ابتلا به آبله میمونی از طریق تماس فیزیکی نزدیک با فردی که علائم دارد، می تواند اتفاق بیفتد. 

او ادامه داد: بثورات پوستی، مایعات بدن مانند آب، چرک یا خون ناشی از ضایعات پوستی و دلمه ها به ویژه عفونی هستند، لباس، ملحفه، حوله یا اشیایی مانند قاشق و چنگال/ ظروف غذاخوری که در اثر تماس با فرد مبتلا به ویروس آلوده شده اند نیز می توانند دیگران را مبتلا نمایند.

مدير گروه مبارزه با بيماريها و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: زخمها، ضایعات یا زخمهای دهان نیز می توانند عفونی باشند، به این معنی که ویروس می تواند از طریق بزاق انتشار یابد. بنابراین افرادی که از نزدیک با فردی که مبتلا به بیماری در ارتباط می باشند، از جمله کارکنان بهداشتی و اعضای خانواده در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند.

ویروس آبله میمونی می تواند از طریق جفت از مادر به جنین یا از طریق تماس پوست به پوست از والدین به کودکان منتقل شود. کودکان معمولاً بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان مستعد ابتلا به علائم شدید آبله میمونی هستند. این ویروس همچنین می تواند از طریق تماس فیزیکی اولیه از مادر به نوزاد منتقل گردد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا افرادی که علائمی ندارند می توانند بیماری را گسترش دهند یا خیر. افرادی که با فردی مبتلا به آبله میمونی یا با حیوان آلوده تماس فیزیکی نزدیک داشته باشد بیشتر در معرض خطر عفونت می باشند. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی تر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند. کارکنان بهداشتی نیز به دلیل قرار گرفتن طولانی تر در معرض ویروس، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

https://stnews.ir/short/NYR00
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: