پزشکی و سلامت

مصرف روزانه شکلات تلخ خطری برای سلامتی ندارد

محققان دانشگاه تولان در مطالعه‌ای جدید تأیید کردند که مصرف روزانۀ شکلات تلخ برای بزرگسالان بی‌خطر است و حتی در برخی موارد فواید تغذیه‌ای قابل‌توجهی دارد.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ با وجود این، یک مطالعۀ جدید که توسط محققان دانشگاه تولان انجام و در مجلۀ Food Research International منتشر شد، نشان می‌دهد که شکلات تلخ هیچ خطری برای بزرگسالان ندارد و حاوی سطوح مفیدی از مواد معدنی ضروری است.

در این مطالعه 155 شکلات تیره و شیری از برندهای مختلف جهانی که در ایالات متحده فروخته می‌شد، نمونه‌برداری شدند و وجود 16 فلز سنگین از سمی (سرب و کادمیوم) تا موارد ضروری (مس، آهن، روی) در آنها مورد آزمایش قرار گرفت. سپس این مطالعه خطر خوردن 28.34 گرم شکلات در روز را شبیه‌سازی کرد، که معادل مصرف بیش از دو تخته شکلات کامل در هفته است.

وجود فلزات سنگین در شکلات

این تحقیق نشان داد که تنها یک برند شکلات تلخ از میزان تعیین شدۀ بین‌المللی برای وجود کادمیوم در تخته‌های حاوی بیش از 50 درصد کاکائو (800 میکروگرم در کیلوگرم) فراتر رفته است و فقط چهار نوع شکلات تلخ دارای سطوح کادمیوم هستند که می‌توانند برای کودکان با وزن 14 کیلوگرم یا کمتر خطراتی ایجاد کنند، که این میزان، میانگین وزن یک کودک 3 ساله در ایالات متحده است.

برای بزرگسالان، خوردن شکلات تلخ خطری برای سلامتی ندارد. اگرچه در 4 مورد از 155 تخته شکلات نمونه‌برداری شده خطرهای جزئی برای کودکان دیده شد، امّا به طور قطع یک کودک 3 ساله به‌ صورت منظم بیش از دو تخته شکلات در هفته مصرف نمی‌کند. آنچه محققان کشف کردند این است که مصرف شکلات تلخ و شکلات‌های شیری کاملا بی‌خطر است.

هنگامی که این شکلات‌ها برای سرب آزمایش شدند، دو تخته شکلات حاوی سطوحی بالاتر از استانداردهای موقت کالیفرنیا برای شکلات تلخ بود، امّا هیچ‌کدام از آنها خطرات نامطلوبی برای کودکان یا بزرگسالان نداشتند.

در حالی که دو مطالعۀ قبلی در ایالات متحده وجود سرب و کادمیوم در شکلات را بررسی کردند، این مطالعه از بزرگ‌‍ترین حجم نمونه استفاده کرد و دامنۀ آزمایش را به 16 فلز گسترش داد و شامل ارزیابی خطر فلزات سمی بود که سهم تغذیه‌ای مواد معدنی ضروری را به خود اختصاص می‌داد.

مواد معدنی ضروری در شکلات تلخ

رنگو گودبو، سرپرست گروه این تحقیق گفت: شکلات‌های تیره دارای سطوح بالایی از مواد مغذی مانند: مس، آهن، منگنز، منیزیم و روی است و چندین شکلات نمونه‌برداری شده بیش از 50 درصد از نیاز روزانۀ کودکان و بزرگسالان را تأمین می‌کند.

به گفتۀ وی شکلات تلخ نه تنها مملو از این مواد معدنی ضروری است، بلکه به‌طور بالقوه می‌تواند جذب فلزات سمی در روده را کاهش دهد.

این مطالعه نشان داد که بیشتر سرب موجود در شکلات از فرآوری پس از برداشت به دست می‌آید، در حالی که کادمیوم از خاک است و از گیاه عبور می‌کند و به دانۀ کاکائو می‌رسد.

محققان شکلات‌ها را از نظر جغرافیایی دسته‌بندی کردند و به این نتیجه رسیدند که شکلات‌های تلخ آمریکای جنوبی دارای سطوح بالاتری از کادمیوم و سرب، نسبت به شکلات‌های آسیا و غرب آفریقا هستند، که منبع اصلی شکلات تلخ برای ایالات متحده است.

گودبو  در این زمینه بیان کرد: حتی درمورد شکلات‌های آمریکای جنوبی، ما متوجه شدیم که خوردن 28.34 گرم در روز از این شکلات‌ها، خطری ندارند.

https://stnews.ir/short/VdXmV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت