پزشکی و سلامت

اختلال در ریتم قلب با مواد شیمیایی رایج موجود در شامپو و پلاستیک

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که برخی مواد شیمیایی رایج موجود در شامپوها و پلاستیک‌ها امکان دارد به طور نامحسوس در ریتم قلب اختلال ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این مواد مانند فتالات‌ها و پارابن‌ها، به طور گسترده در محصولات روزمره استفاده می‌شوند و می‌توانند بر سلامت قلب تأثیر بگذارند.

محققان معتقد هستند که مواجهه طولانی‌مدت با این مواد می‌تواند خطرات جدی برای سلامت قلب به همراه داشته باشد.

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه سینسیناتی انجام شد، ارتباط بین فنول‌های محیطی و سمیت قلبی را نشان داده است. فنول‌های محیطی در بسیاری از محصولات مصرفی روزمره وجود دارند، که از جمله آن می‌توان به نگهدارنده‌ها در مواد غذایی بسته‌بندی شده، پارابن‌ها در شامپوها و بیسفنول آ (BPA) در ظروف پلاستیکی اشاره کرد. بنابراین مردم به طور روزانه در معرض این مواد شیمیایی هستند.

دکتر هونگ-شنگ وانگ، محقق اصلی این مطالعه گفت: «این اولین مطالعه‌ای است که به بررسی تأثیر مواجهه با فنول‌ها بر فعالیت الکتریکی قلب در انسان‌ها می‌پردازد.»

پژوهشگران از داده‌های مطالعه Fernald که نزدیک به 10,000 نفر است، بهره بردند. آنها در نزدیکی منطقه فرآوری اورانیوم وزارت انرژی ایالات متحده در Fernald خارج از سینسیناتی زندگی و بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ در برنامه نظارت پزشکی Fernald شرکت کرده‌اند.

بخش بزرگی از این گروه به جز تابش‌هایی که جمعیت عمومی دریافت کرده‌اند، در معرض اورانیوم قرار نگرفته‌اند. وانگ و تیم او از داده‌های آنها، از جمله نمونه‌های بیولوژیکی و سوابق پزشکی، در مطالعه استفاده کردند تا مواجهه با اورانیوم عاملی در یافته‌ها نباشد و آنها را برای جمعیت عمومی مناسب‌تر کند.

به دلیل اینکه نمونه‌های ادرار و الکتروکاردیوگرام‌ها (EKG) در همان روز جمع‌آوری شدند، نتایج برای تجزیه و تحلیل مواجهه با فنول‌های محیطی قابل توجه بود.

الکتروکاردیوگرام‌ها که فعالیت‌های الکتریکی قلب را اندازه‌گیری می‌کنند، توسط پزشکان خوانده شدند و نمونه‌های ادرار را به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) برای تجزیه و تحلیل ارسال کردند.

یافته‌ها در مورد فعالیت الکتریکی قلب

 یکی از اهداف این مطالعه شناسایی هرگونه تغییر در پارامترهای EKG مرتبط با مواجهه با فنول‌های محیطی بود.

قلب توسط فعالیت الکتریکی هدایت می‌شود، بنابراین هرچه که بر ویژگی‌های الکتریکی آن تأثیر بگذارد، می‌تواند اثر مخربی داشته باشد و ممکن است باعث آریتمی‌ها شود.

محققان نتیجه‌گیری کردند که مواجهه بیشتر با برخی فنول‌های محیطی با تغییر فعالیت الکتریکی قلب مرتبط است.

پژوهشگران دریافتند که مواجهه بیشتر با BPA، BPF و BPA+F در زنان با طولانی‌تر شدن فاصله PR، یعنی تأخیر در زمان انتقال سیگنال‌های الکتریکی از دهلیزها در بالای قلب به بطن‌ها، ارتباط دارد.

وانگ گفت: «یافته‌های ما به شدت جنسیت‌محور بودند. در زنان، پژوهشگران ارتباطی با طولانی‌تر شدن مدت زمان QRS، یا انقباض بطن‌ها و اختلال در امواج الکتریکی قلب شناسایی کردند. این یافته به ویژه در زنانی با شاخص توده بدنی بالاتر مشهود بود.»

در مردان، پژوهشگران دریافتند که مواجهه بیشتر با تریکلوکاربان (TCC) که یک عامل ضد میکروبی است، باعث طولانی‌تر شدن فاصله QT در قلب شد. به این معنی که سیستم الکتریکی قلب زمان زیادی برای بازنشانی می‌گیرد و وضعیتی است که می‌تواند باعث اختلال در ریتم قلب شود. TCC از آن زمان در ایالات متحده ممنوع شده است.

تأثیرات بر سلامت قلب

وانگ همچنین اشاره کرد که سطوح معمولی مواجهه به تنهایی به احتمال زیاد باعث بیماری‌های قلبی بالینی در افراد سالم نمی‌شود.

وی بیان کرد:‌ «این تغییراتی که ما مشاهده کردیم چندان وحشتناک نبودند، بلکه تغییرات متوسطی در فعالیت الکتریکی قلب بودند. با وجود این، در برخی زیرمجموعه‌های خاص این تغییرات بسیار مشهود هستند.»

وانگ تصریح کرد: «تغییر فعالیت قلبی می‌تواند بیماری قلبی یا آریتمی‌های موجود را در یک بیمار، به‌ ویژه افراد مسن یا افرادی که سایر عوامل خطرناک را دارند، تشدید کند.»

این تحقیق در مجله Environmental Health منتشر شده است.

https://stnews.ir/short/V9rzR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: