واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل:

استان اردبیل بیش از ۸۵ درصد بذر ذرت كشور را تأمین می‌كند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به کاشت ذرت بذری در پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شمال استان در منطقه مغان گفت: استان اردبیل بیش از ۸۵ درصد بذر ذرت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل:  کمال شهبازی اظهار داشت: تأثیرگذاری نهاد علم بر ارتقای حوزه کشاورزی مستلزم دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.

 رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل با بیان اینکه تولید بذرهای هیبرید تضمین‌کننده امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری است، گفت: ایران در منطقه جزء معدود کشورهایی است که در تولید بذر هیبرید ذرت به مرز خودکفایی رسیده است.

 وی بذر ذرت تولید شده در استان اردبیل را از نظر سلامت و استاندارد، مطابق با بذرهای مرغوب جهانی عنوان کرد و افزود: بذر تولید شده در این استان در تولید ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای کشور نقش محوری و کلیدی دارد و موجب بی‌نیازی ایران به واردات بذر ذرت از خارج شده است.

 رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل همچنین تأمین غذای دام و طیور را منوط به تولید بذر مرغوب ذرت در استان دانست و اضافه کرد: با تلاش کشاورزان و محققان سازمان تات ضریب خوداتکایی کشور به بذر ذرت به بیش از ۸۵ درصد رسیده است.

 شهبازی تأکید کرد: تولید بذرهای هیبرید متناسب با شرایط اقلیمی کشور، تضمین‌کننده امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری کشاورزی است و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جهت واردات جلوگیری می‌کند.

 استان اردبیل رتبه نخست تولید عدس و کلزا را دارد

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه ۱۰۰ درصد چغندر و سورگوم بذری کشور را این استان تأمین می‌کند، گفت: استان اردبیل رتبه نخست تولید عدس و کلزا، رتبه دوم تولید سیب‌زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندرقند و رتبه هفتم تولید حبوبات کشور را دارد.

 کمال شهبازی گفت: با هدف تولید بذر ذرت هیبرید، جلوگیری از واردات بذر و ایجاد منابع درآمدی جدید، طی قراردادی با شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس بخشی از مزارع ایستگاه تحقیقاتی مغان جهت تولید رقم هیبرید ذرت ۷۰۴ اختصاص یافت.

 وی عملکرد را بیش از ۵ تن در هکتار پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: ذرت بذری تولید شده، پس از برداشت و طی مراحل فراوری و بسته‌بندی در اختیار کشاورزان ذرت‌کار کشور قرار می‌گیرد.

https://stnews.ir/short/4ajEd
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: