پزشکی و سلامت

اسپری بینی بدون دارو می تواند عفونت های تنفسی را از بین ببرد

اسپری بینی می تواند محافظت گسترده‌ طیفی در برابر عفونت‌های تنفسی ناشی از COVID-19، آنفولانزا، ویروس‌های سرماخوردگی روزمره و باکتری‌های عامل ذات‌الریه ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : هیچ کس نمی خواهد به عفونت تنفسی مانند کووید-19 یا آنفولانزا مبتلا شود، اما واکسن ها 100٪ مؤثر نیستند و مصرف مداوم داروهای پیشگیرانه می تواند مشکل ساز باشد. اینجاست که ممکن است یک اسپری مخصوص بینی وارد شود، زیرا نشان داده شده است که بدون استفاده از دارو از چنین بیماری‌هایی (در موش‌ها) پیشگیری می‌کند.

ویروس‌های تنفسی معمولاً از طریق قطراتی وارد بدن ما می‌شوند که توسط افراد آلوده بازدم می‌شوند و از طریق بینی ما استنشاق می‌شوند. این ویروس ها در حالی که سلول های پوشاننده مجرای بینی ما را آلوده می کنند، تولید مثل می کنند. هنگامی که متعاقباً عطسه می‌کنیم یا حتی بازدم می‌کنیم، نتاج آنها از قطرات مایع خارج می‌شوند تا افراد بیشتری را آلوده کنند.

در تلاش برای به دام انداختن و خنثی کردن ویروس ها در بینی، دانشمندان از بیمارستان زنان و بریگهام وابسته به هاروارد به سازمان غذا و داروی ایالات متحده مراجعه کردند. به طور خاص، آن‌ها به دنبال موادی بودند که قبلاً در اسپری‌های بینی مورد تأیید FDA استفاده شده بود یا در فهرست عمومی FDA به‌عنوان ایمن شناخته شده بودند.

ماده به دست آمده به عنوان اسپری جذب و خنثی کننده پاتوژن (PCANS) شناخته می شود و هیچ دارویی در آن وجود ندارد.

در عوض، اسپری ژلی را تشکیل می دهد که داخل بینی را می پوشاند. در حالی که این ژل روی تنفس کاربر تأثیری نمی گذارد، ویروس ها یا باکتری هایی را که متعاقباً در بینی استنشاق می کنند به دام می اندازد و آنها را تا زمان مرگ بی حرکت می کند.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، این اسپری موش‌ها را در برابر یک شکل سازگار با موش از ویروس آنفولانزای H1N1 محافظت کرد، حتی زمانی که این ویروس با دوز 25 برابر کشنده تجویز شد. علاوه بر این، سطح ویروس در ریه های حیوانات در مقایسه با گروه کنترل نشده موش ها بیش از 99.99 درصد کاهش یافت. این اسپری تا هشت ساعت در بینی جوندگان باقی ماند و در جلوگیری از عفونت حداقل به مدت چهار ساعت مؤثر بود.

اگرچه PCANS هنوز روی انسان آزمایش نشده است، اما در یک مدل پرینت سه بعدی از بینی انسان استفاده شده است، جایی که دو برابر بیشتر از موکوس به تنهایی قطرات حاوی میکروب را می گیرد.

دکتر جان جوزف، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: تقریباً 100 درصد از همه ویروس‌ها و باکتری‌هایی که آزمایش کردیم، از جمله آنفولانزا، SARS-CoV-2، RSV، آدنوویروس، K پنومونی و غیره را مسدود و خنثی کرد.

این تحقیق در مقاله ای که اخیراً در مجله Advanced Materials منتشر شده است، توضیح داده است: اگر از آلرژی رنج می برید، توجه داشته باشید - دانشمندان معتقدند که این اسپری روزی می تواند به صورت روزانه برای به دام انداختن و خنثی کردن آلرژن ها نیز استفاده شود.

https://stnews.ir/short/VWR2n
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: