پزشکی و سلامت

اطلس پوست انسان تهیه شد

محققان برای نخستین بار پژوهشگران رشد پیچیده پوست انسان در دوران بارداری را ترسیم کردند وچشم انداز‌هایی مشاهده نشده از مورفولوژی پوست انسان را نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : گروهی از محققان انستیتو «ولکام سنگر» ودانشگاه نیوکاسل  یک اطلس وسیع تک سلولی از پوست انسان قبل از تولد را ایجاد کرده اند. این اطلس چگونگی تشکیل پوست، رشد فولیکول‌های مو و اتفاقاتی که در برخی بیماری‌های پوستی رخ می‌دهد را مشخص کرده اند.

پروفسور موزلیفا حنیفه یکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: اطلس پوست انسان پیش از تولد و مدل ارگانویید‌ها به محققان کمک می‌کند تا به طور رایگان به ابزار‌های مورد نیاز برای مطالعه بیماری‌های پوستی دسترسی داشته باشند.

در این پژوهش از تکنیک‌های ژنومیک مانند توالی تک سلولی و ترانسکریپتوم (رونوشتار) فضایی برای ساخت این اطلس پر جزییات استفاده کردند. روش‌های مذکور به محققان اجازه داد دینامیک مولکولی پوست انسان در سطح سلولی فردی را بررسی کنند و به این ترتیب چشم اندازی به فرایند‌های ژنتیکی و سلولی مربوط به این عضو بدن فراهم شد.

یک نقشه پوستی با چنین جزییات میکروسکوپی دقیق می‌تواند شیوه نگرش انسان و تحقیقات درباره اختلالات پوستی را تغییر دهد. همچنین این امر احتمالا به توسعه درمان‌هایی برای بیماری‌ها منجر می‌شودد.

 محققان توانستند یک نسخه مینیاتوری از پوست انسان را توسعه دهند که در حقیقت یک ارگانویید با قابلیت خارق العاده برای تولید مو بود.


 آنها از طریق این ارگانویید توانستند شیوه عملکرد سلول‌های ایمنی، به خصوص ماکروفاژ‌هایی را بررسی کنند که به تشکیل رگ خونی منجر می‌شود. همچنین این دستاورد چشم اندازی به ترمیم پوست در دوران بارداری بدون اسکار فراهم کرد.

https://stnews.ir/short/NBbnj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: