پزشکی و سلامت

الگوریتمی که جلوی مرگ ناگهانی بیماران قلبی را می‌گیرد

دانشمندان فنلاندی الگوریتمی ساخته‌اند که با اندازه گیری علائم مرگ ناگهانی قلبی به جلوگیری از این حمله جدی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  مرگ ناگهانی قلبی(SCD) هر ساله زندگی میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را به خطر میندازد و تشخیص علائم آن هم دشوار است.مرگ ناگهانی قلبی نتیجه تخریب شدید عملکرد قلبی است که سبب ازبین‌رفتن سیستم قلبی در افراد می‌شود. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، خون دیگر نمی‌تواند برای مدتی به قسمت‌های مختلف بدن پمپاژ شود. این واقعه به قدری جدی است که می‌تواند در عرض چند دقیقه، بیمار را از زندگی محروم سازد.

اکنون الگوریتم جدید معرفی شده توسط دانشمندان می تواند این مشکل را پیش بینی کند و به جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی کمک کند. شناسایی ریتم‌های قلبی مرتبط با نارسایی قریب الوقوع قلبی برای افراد در معرض مفید است.این الگوریتم جدید که توسط محققان دانشگاه تامپره در فنلاند ایجاد شده است، از معیار خاصی به نام تحلیل نوسانات استفاده می‌کند که می‌تواند تغییرات ضربان قلب را در طول زمان تشخیص دهد.در جایی که حملات قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب محدود می‌شود، SCD باعث می‌شود که قلب توسط تکانه‌های الکتریکی کوتاه تحت تأثیر قرار گیرد. اگرچه این مشکل عمدتاً در افراد مسن رخ می‌دهد اما اغلب بدون هیچ گونه علائم قبلی ظاهر می شوند.

تیمو پوکیلا، فیزیکدان دانشگاه تامپره، می گوید: جالب ترین یافته این مطالعه، شناسایی تفاوت ها به طور خاص در طول بررسی در حالت استراحت است. ویژگی‌های فواصل ضربان قلب بیماران پرخطر در حالت استراحت شبیه به قلب سالم در هنگام فعالیت بدنی است.محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: شتاب سنج ها در دستگاه های پوشیدنی می توانند به راحتی بین حالت های فعالیت بدنی و استراحت تمایز قائل شوند و در صورت لزوم اندازه گیری را انجام دهند.الگوریتم پیش‌بینی‌کننده جدید به‌طور قابل‌توجهی دقیق‌تر از روش‌های فعلی است، که معمولاً شامل اندازه‌گیری آمادگی قلبی تنفسی می‌شود. آمادگی قلبی تنفسی به معنای ظرفیت فردی برای ارسال اکسیژن به عضلات و میزان استفاده آن عضلات از اکسیژن در طول تمرینات بدنی است.

جوسی هرنسنیمی از دانشگاه تامپره و متخصص قلب و عروق گفت: «در صورت شناسایی به موقع عوامل خطر برای افرادی که پس از ایست قلبی ناگهانی احیا شده اند، این رویداد قابل پیش بینی و قابل پیشگیری خواهد بود.» الگوریتم پیش‌بینی می‌تواند با هشدار دادن به افرادی که در معرض خطر این قاتل ناگهانی و سریع هستند، جان تعداد قابل توجهی از افراد را نجات دهد.

https://stnews.ir/short/Ng5l9
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت