پزشکی و سلامت

به مناسبت روز جهانی غذا:

اهمیت در حوزه غذا نیاز امروز جامعه جهانی است

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی به مناسبت ٢۵ مهرماه روز جهانی غذا گفت: اهمیت کاربردی در حوزه صنعت غذا نیاز امروز جامعه جهانی در بحران های جاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از شیراز فاطمه عالیشوندی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا افزود: این روز به مناسبت سالروز تاسیس سازمان جهانی فائو به عنوان روز جهانی غذا نامیده شده و مراسم سالیانه این روز، ما را به تفکر در خصوص وضعیت تغذیه، گرسنگی، کمبود منابع غذایی در جوامع بشری، امنیت و سلامت غذا، بحران های پیش رو و نقشی که از منظر وظائف انسانی، اخلاقی و حرفه ای بر عهده ماست وادار می سازد. 
 
وی ادامه داد: غذا در زمره اولین و اساسی ترین نیاز انسان شناخته شده و تامین غذای سالم جزو بدیهی ترین و دشوارترین وظیفه های ممکن برای مسوولین هر جامعه از سطح خانواده تا سطوح منطقه ای، ملی و فراملی است.  
 
او افزود: در پی این وضعیت سبد غذایی خانوار از این پدیده تاثیر پذیرفته و با دشواری همراه گشته است بطوریکه گزارش های جهانی از روند رو به رشد میزان گرسنگی در جامعه بشری در قرن حاضر حکایت داشته و مشکلات ناشی از سوء تغدیه، رژیم های نادرست و الگوهای غذایی ناسالم سلامت صدها میلیون انسان بویژه کودکان و اقشار آسیب پذیر را در معرض مخاطره قرار داده است. 
 
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: از طرفی رویه های نامطلوب تولید از جمله بهره گیری بی رویه از سموم و آفت کش‌های کشاورزی، آلودگی و فساد مواد غذایی، روش های ناکارآمد و ناعادلانه عرضه و توزیع و شرایط ظالمانه تحریم های بین‌المللی در کشور ما دسترسی به غذای سالم و کافی را برای بسیاری با محدودیت همراه ساخته است. 
 
برای ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی، تأمین غذا اهمیت دارد 
 
وی افزود، در سیاست‌ های کلی سلامت، جمعیت و اقتصاد مقاومتی، تأمین امنیت غذایی و دسترسی عادلانه به غذا برای تمام افراد جامعه ضروری است و در واقع امنیت غذایی به معنای دسترسی اقتصادی و فیزیکی  است.
 
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: برای ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی، تأمین غذا، دسترسی به آن و سلامت بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. 
 
وی به چالش‌های موجود در زمینه امنیت غذایی، از جمله تغییرات اقلیمی، شوک های اقتصادی و بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: ناامنی غذایی می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و شیوع بیماری‌های مختلف شود. 
 
او در ادامه، به سند امنیت غذایی و اقدامات لازم برای مقابله با تهدیدات غذایی اشاره کرد و افزود: این سند شامل هفت سند مختلف از نهادهای گوناگون است و هدف آن تجمیع و تدوین راهبردهای امنیت غذایی است. 
 
این کارشناس در پایان افزود: به اقدامات پدافند غیرعامل در زمینه امنیت غذایی، از جمله شناسایی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی، توسعه زیرساخت‌ها و نظارت بر ورود محصولات غذایی پرداخت و با اشاره به اجرای برنامه‌هایی از جمله شیر مدرسه، آرد و نان کامل و کالا برگ الکترونیک گفت: همکاری همه نهادها و گروه‌های مردمی برای تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه به عنوان حقوق اولیه هر انسان ضروری است.

https://stnews.ir/short/Vwnbl
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: