واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

ایجاد تصفیه‌خانه شیرابه در قزوین

تصفیه شیرابه‌های شهرهای قزوین و اصفهان ۲ طرح اولویت‌دار ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست‌ جمهوری است که اجرای آن علاوه بر جلوگیری از آلوده شدن آب‌های زیرزمینی موجب شد آب مورد نیاز بخش کشاورزی تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : علی پالیزدار، کارشناس ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، اظهار کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست‌ جمهوری کارگروهی به نام «محیط زیست و اقتصاد چرخشی» دارد که طرح‌های این ستاد ذیل این کارگروه پیگیری می‌شود.

وی هدف این کارگروه را اجرا کردن ایده اقتصاد چرخشی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد چرخشی یک ایده ۱۰ سال اخیر دنیا است که هدف آن این است که اقتصاد خطی امروز را که اقتصادی متکی بر برداشت منابع، تولید محصولات و مصرف آنها و معدوم‌سازی و دفع محصولات است، به اقتصاد گردشی تبدیل کند که پسماند را کاهش خواهد داد.

این مسئول با بیان اینکه در اقتصاد چرخشی، از پسماند بهترین استفاده صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این راستا، در دو سال اخیر که این کارگروه در این ستاد شکل گرفته است، طرح‌های متنوعی تعریف و اجرا شده است.

وی افزود: در این راستا در حوزه شهری در زمینه تصفیه شیرابه‌های شهری که حاوی مواد مضری هستند، اقدام کردیم و در این زمینه ۳ طرح را اجرایی کرده‌ایم و تاکنون دو طرح را به بهره‌برداری رسانده‌ایم. یکی از این طرح‌ها «تصفیه شیرابه پسماند شهر اصفهان» است که یک واحد تصفیه با ظرفیت ۲۰ متر مکعب در روز در اصفهان افتتاح ‌شد.

پالیزدار طرح دوم را تصفیه شیرابه‌های شهر قزوین با ظرفیت ۱۵ مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: در این طرح‌ها شیرابه‌های حاصل از پسماندهای شهری از محل دفع پسماندها جمع آوری می‌شود؛ چرا که اگر این شیرابه وارد آب‌های زیر سطحی شوند، منجر به آلوده شدن آن خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: با جمع آوری این شیرابه و تصفیه آن به آب قابل استفاه در بخش کشاورزی تبدیل خواهد شد و اجرای این طرح از یک سو موجب جلوگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی می‌شود و هم از سویی شیرابه‌ها به چرخه مصرف باز می‌گردند.

این کارشناس ستاد توسعه آب و اقلیم و محیط زیست، در پایان اظهار کرد: فناوری‌های مورد استفاده در این دو طرح متفاوت است؛ فناوری مورد استفاده در شهر اصفهان حرارتی و در قزوین مبتنی بر فیلترینگ است.

https://stnews.ir/short/4y9bj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت