پزشکی و سلامت

پشه آئدس

بازگشت پشه آئدس به هرمزگان

زنگ خطر بازگشت پشه خونخوار آئدس که خود ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا محسوب می‌شود با شروع گرما در هرمزگان به صدا درآمده و نگرانی های جدی را برای مردم این استان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از هرمزگان، ورود این پشه خطرناک بعد از گذشت ۳۰ سال از گسترش آن در جهان، در سال ۱۴۰۰ در هرمزگان گزارش شد که همه‌گیری و در حال گردش آن در شهرها و مناطق استان نگرانی و حساسیت مردم و مسوولان را درپی داشته و در صورت جدی نگرفتن می‌تواند خطرساز باشد.

در آذر ۱۴۰۰، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: حشره شناسان ۲۶ محله مشکوک به پشه آئدس را در بندرعباس بازدید و بررسی کردند که ۱۵ محله آلوده بود اما بیماری که مشکوک به بیماری‌های ناشی از گزش این پشه باشد به مراکز درمانی این مراجعه نکرده است؛ البته از آنجایی که این پشه عامل انتقال ویروس عفونی است که در نهایت به تب دنگی مبتلا می‌شود و خطر مرگ بیمار را به همراه دارد، از این رو باید قبل از وقوع واقعه، چاره‌اندیشی کرد.

پشه آئدس سلامت مردم هرمز را هدف گرفته است
 
ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است که راه تولید مثل آن، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها، تخم‌ریزی کند.

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها و دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است.

پشه آئدس درمان قطعی ندارد؛ اما با تغییرات اقلیمی و کنترل کردن می‌توان با آن مبارزه کرد

 

پشه آئدس در بیش از ۳۰ سال گذشته در جهان گسترش یافته و به گفته پژوهشگر بیماری‌های عفونی و واگیر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ چند سالی می‌شود که در استان هرمزگان دیده شده و در صورت گزش، دارو و درمان قطعی ندارد.

دکتر صمیم ارزانی در این باره، ضمن هشدار جدی درباره خطر پشه آئدس و بیماری‌های ناقل آن اظهار کرد: پشه‌ها در واقع ناقل بسیاری از بیماری‌ها هستند اما تغییرات اقلیمی می‌تواند توزیع جمعیت پشه‌های ناقل بیماری را تغییر دهد.

وی بیان کرد: در دهه‌های اخیر تغییرات جغرافیایی در شیوع بیماری‌هایی همچون مالاریا و دانگ یا تب استخوان‌شکن که پشه عامل انتقال آن‌هاست، با مخاطرات اقلیمی مرتبط بوده است.

این پژوهشگر بیماری‌های عفونی و واگیردار هشدار داد: بیماری‌های منتقله از پشه آئدس درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با آن کنترل ناقل این بیماری‌ است

وی یادآور شد: آئدس در ساعت های فعالیت انسان، خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند نیز کمک چندانی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

اسکله ها و بندرگاه‌ها مناطق پرخطر برای رشد پشه آئدس

ارزانی توضیح داد: مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر هرمزگان، از مناطق پرخطر زیست پشه آئدس استان هرمزگان است؛ کنترل نشدن این پشه موجب انتقال بسیار سریع بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا می‌شود و اپیدمی‌های بزرگی از بیماری ایجاد می‌کند.

راهکارها برای جلوگیری از رشد پشه آئدس

وی اضافه کرد: مردم برای جلوگیری از رشد این پشه در مناطق محل سکونت خود اقداماتی نظیر تخلیه آب از زیرگلدان و زیرکولر، ظروف نگهداری آب پرندگان و قایق‌های بدون استفاده، تعبیه در یا پوشش قابل جابجایی بر روی ظروف ذخیره آب، جمع‌آوری لاستیک‌های بی‌استفاده از اطراف محل کار و نصب توری بر روی در و پنجره‌ها به منظور کاهش تماس پشه ناقل و انسان و خالی و خشک کردن آب انبار یا حوض‌های غیرقابل استفاده را انجام دهند.

https://stnews.ir/short/eGmKN
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت