پزشکی و سلامت

کارشناس دارو عنوان کرد:

بهترین زمان مصرف انواع قرص های ویتامین D

کارشناس دارو در این خصوص گفت: ویتامین D از مهم‌ترین مکمل های بدن است و باید در زمان مخصوصی مصرف شود. بهترین زمان مصرف این ویتامین در روز است. ویتامین دی انواع مختلفی دارد و در دوزهای مختلفی تهیه شده است که مصرف آن‌ها با هم متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز ، دکتر زینت آریان پور کارشناس دارو در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری تصریح کرد: یکی از حیاتی‌ترین مکمل‌ها برای بدن است که باید در زمان مشخصی از روز مصرف گردد. بهترین وقت برای مصرف این ویتامین، ساعات معینی در طول روز است. با تنوع در انواع و دوزهای ویتامین D، روش‌های مصرف آن‌ها نیز متفاوت می‌باشد.

 

وی ادامه داد: ویتامین D یک ویتامین فوق‌العاده مهم است، اما در مواد غذایی بسیار کمی یافت می‌شود و به سختی از طریق رژیم غذایی به دست می‌آید. از آنجایی که درصد زیادی از جمعیت جهان در معرض خطر کمبود هستند، ویتامین D یکی از رایج ترین مکمل‌های غذایی است. با این حال، عوامل زیادی می‌توانند بر اثربخشی آن تأثیر بگذارند.

 

او در پاسخ به این سوال که، بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است پاسخ داد: ویتامین D را می‎‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد، مصرف مکمل در یک زمان مشخص می‌تواند به شما در ایجاد یک عادت مداوم در مصرف ویتامین کمک کند. مثلاً برای برخی افرادی که عادت به مصرف این ویتامین در صبح دارند، صرف وعده صبحانه، یادآور مصرف این مکمل خوراکی است.

 

دکتر آریان پور در هیمن راستا گقت: مصرف ویتامین D در صبح یا شب، به چند عامل بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در نظر داشت این است که ویتامین D محلول در چربی است، به این معنی که وقتی در کنار منبع چربی رژیم غذایی مصرف شود، بهتر جذب می‌شود. صرف نظر از زمانی که مکمل را مصرف می‌کنید، آن را در کنار یک وعده غذایی که حاوی مقداری چربی است مصرف کنید تا بدن بیشترین بهره را از ویتامین D ببرد.

 

مصرف ویتامین D در صبح

 

به گفته وی، اگر می‌خواهید مکمل ویتامین D خود را صبح‌ها مصرف کنید، آن را در کنار صبحانه یا بعد از اتمام وعده غذایی بخورید. این روش خوبی برای افرادی است که همیشه به برنامه صبحگاهی پایبند هستند و در غیر این صورت ممکن است بعداً مصرف مکمل‌های خود را فراموش کنند.

 

مصرف ویتامین D در شب

 

وی اظهار داشت: مصرف ویتامین D در شب نیز گزینه دیگری است. فقط به یاد داشته باشید که آن را با شام، میان‌وعده عصر یا مدت کوتاهی پس از صرف غذا مصرف کنید. این روش برای افرادی که عادت به صبحانه خوردن ندارند، مناسب است.

 

این کارشناس دارو در پاسخ به این سوال که، مقدار طبیعی ویتامی  Dچه قدر است گفت: سطوح ۵۰ نانومول در لیتر (۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر) یا بالاتر برای اکثر افراد برای سلامت استخوان کافی است. مقدار زیر ۳۰ نانومول در لیتر (۱۲ نانوگرم در میلی لیتر) بسیار پایین است و ممکن است استخوان‌های شما را ضعیف کرده و بر سلامت شما تأثیر بگذارد. سطوح بالاتر از ۱۲۵ نانومول در لیتر (۵۰ نانوگرم در میلی لیتر) نیز بسیار زیاد است.

 

دکتر زینت آریان پور با اشاره به اینکه چرا به مکمل ویتامین D نیار داریم خاطرنشان کرد: ویتامین D با سایر ویتامین‌ها متفاوت است، چون یک هورمون در نظر گرفته می‌شود و وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست شما می‌تواند آن را تولید کند.

 

وی ادامه داد: دریافت ویتامین D کافی برای سلامتی ضروری است، اما این ویتامین مهم در منابع غذایی بسیار کمی وجود دارد و اگر به‌طور منظم در معرض نور خورشید قرار نگیرید، تأمین نیازهای شما دشوار می‌شود.

 

این کارشناس دارو در پایان تصریح کرد: در مواردی ویتامین دی بدن بسیار کم است که در آزمایش‌ها معمولا با عبارت deficient نشان داده می‌شود. در این مواقع مقدار ویتامین دی به قدری کم است که انگار در بدن وجود ندارد. برای کسانی که ویتامین دی بدن آنها در این محدوده قرار دارد، معمولا تزریق ویتامین دی صورت می‌گیرد، یا اینکه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به صورت هفتگی تجویز می‌شود. توجه داشته‌باشید که دوزهای این دسته از افراد اصلا نباید فراموش شود زیرا در فقر شدید ویتامین دی قرار دارند.‌

https://stnews.ir/short/4xR6X
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: