واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

بیشترین درآمد اقتصاد دیجیتال مربوط به دانش‌بنیان‌ها است

به گفته مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، روند فعالیت‌ حدود نیمی از دانش‌بنیان‌ها به این حوزه مربوط است و بخش قابل توجهی از درآمدهای در حال گردش اقتصاد دیجیتال مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان برتر این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  با گسترش سریع اینترنت و تأثیرات زیاد آن در ابعاد مختلف زندگی، پیشرفت در همه حوزه‌ها فقط با این فناوری امکان پذیر است.

به طور کلی می‌توان گفت انجام فعالیت‌های اقتصادی از طریق اینترنت، اقتصاد دیجیتال نام دارد که فناوری، مدل و ماهیت کسب و کارها را تغییر می‌دهد.

در اقتصاد دیجیتال با به کارگیری ابزارهای دیجیتال مثل اینترنت، دستگاه‌های هوشمند و فناوری‌های نوین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و غیره فعالیت اقتصادی انجام می‌شود.

اقتصاد دیجیتال یک انقلاب در نحوه تعاملات اقتصادی است که باعث بهبود دسترسی به محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها و تسهیل فرایندهای تجاری می‌شود.

با توسعه فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی، بلاک‌چین، خودروهای خودران و سایر فناوری‌ها در کشور، اقتصاد دیجیتال در آینده نقش پررنگ‌تری در تجارت خواهد داشت.

در ایران برای تدوین سیاست‌ها و تعیین اولویت‌های توسعه فناوری‌های اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال تشکیل شده است. هدف این ستاد، ترویج و توانمندسازی، حمایت از پژوهش‌های کاربردی و توسعه فناوری‌های نوظهور دیجیتال، کمک به توسعه اکوسیستم و فضاهای استارتاپی، جهت‌دهی به تأمین مالی نوآوری در جهت حمایت از این فناوری‌ها و اجرای پروژه‌های پرچمدار با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های بزرگ دانش بنیان و مشارکت با بخش‌های خصوصی و دولتی است..

ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال در سال 1402، از ۴۷ پروژه اقتصاد دانش‌بنیان در حیطه‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، آموزش، اشتغال و غیره حمایت کرد.

نقش دانش‌بنیان‌ها در رشد اقتصاد دیجیتال در کشور

شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر نوآوری و فناوری برای گسترش اقتصاد دیجیتال نقش بسیار مهمی دارند. دانش‌بنیان‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌هایی از آموزش مجازی، خریدهای آنلاین، بانک‌داری دیجیتالی و یا حمل و نقل هوشمند می‌توانند نقش اساسی در توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان یک نیاز اساسی داشته باشند.

در این راستا روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در نخستین نشست خبری خود در ابتدای این مسئولیت، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال را برنامه اصلی این دوره دانست.

دهقانی عنوان کرد: «به‌طور تقریبی قریب به ۴۰ درصد شرکت‌هایی که در حال حاضر در سبد دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته‌اند، روند فعالیت‌ آن‌ها به حوزه اقتصاد دیجیتال مرتبط است؛ از الکترونیک و مخابرات گرفته تا حوزه‌های دیگر نرم‌افزاری.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بستر اقتصاد دیجیتال شده‌اند که نیمی از آنها در حوزه‌های سخت‌افزاری و نیمی دیگر در حوزه‌های نرم‌افزاری مشغول به فعالیت و ارائه محصولات به بازار هستند؛ برنامه عمومی و جدی این دوره از معاونت علمی و فناوری، تقویت این شرکت‌ها است تا تاثیرگذاری‌ بیشتری در این حوزه داشته باشند.»

سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد ایران حدود 6 درصد است

طاها ذیقیمت مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری، در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد ایران حدود 6 درصد و همچنین سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به صورت ریالی حدود 400 هزار میلیارد تومان است. 

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده، حدود 50 درصد شرکت‌های دانش بنیان (در حال حاضر حدود 10هزار شرکت دانش بنیان داریم) در حوزه اقتصاد دیجیتال فعال هستند و طبق ارزیابی‌ها، بخش قابل توجهی از درآمدهایی که دراقتصاد دیجیتال در حال حاضر در حال گردش است، مربوط به شرکت‌های برتر همین حوزه اقتصاد دیجیتال است و این نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال یک ارزش افزوده قابل توجهی را هم به نسبت کل شرکت‌های دانش بنیان و هم به نسبت اقتصاد دیجیتال کشور به وجود آوردند. 

ذیقیمت اظهار کرد: ظرفیت اقتصاد دیجیتال در کشور ما به نسبت کشورهای دیگر قابلیت یک جهش جدی را دارد. در حال حاضر حدود 6 تا 7 درصد طبق ارزیابی‌های ما از حجم اقتصاد کشور مرتبط با اقتصاد دیجیتال است در صورتی که در دنیا این رقم چیزی حدود 15 تا 20 درصد است و این نشان می‌دهد که یک ظرفیت خیلی جدی را می‌تواند اقتصاد دیجیتال برای توسعه کشور به وجود بیاورد که شرکت‌های دانش بنیان هم نقش جدی را در توسعه این حوزه دارند.

مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی افزود: طبق بررسی‌ها در دو سال گذشته تنها خود ستاد اقتصاد دیجیتال حدود 200 میلیارد تومان روی طرح‌ها و محصولات حوزه اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری کرده است.

ذیقیمت خاطرنشان کرد: از سال 96 تا الان، حجم اقتصاد دانش بنیان ما حدود 11 برابر شده است و با توجه به اینکه اکثر این افزایش حجم اقتصاد، مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال بوده است، نشان از اهمیت و ظرفیتی است که این شرکت‌ها می‌توانند در کل اقتصاد دانش بنیان و به طبع آن در اقتصاد کشور داشته باشند.

 

 

 

https://stnews.ir/short/eRlAX
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: