پزشکی و سلامت

بی نیازی از پزشکان خارجی، راهی که دولت شهید رئیسی پیش گرفت

رئیس جمهور شهید در ابتدا ریاست جمهوری خود وعده به افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق کم ‌برخوردار کشور داد و تا زمان حیات خود در راستای احقاق قولی که به مردم داده بود، تلاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  برای در امان ماندن از آفتاب سوزان تابستان، زیر یکی از درخت‌های پر شاخ و برگ اطراف بیمارستان چادر زده‌اند. از یکی از این خانواده‌ها که برای درمان سرطان صعب‌العلاج دخترشان از روستایی در استان کرمان به تهران آمده‌اند، پرسیدم: «چرا دخترتان را در همان شهر خودتان درمان نکردید؟» پدر دختر که از شدت گرما و شرایط زندگی در یک چادر 3 متری خسته شده بود، گفت: «والا بیمارستان‌های شهر ما میگن که دکتر متخصص برای درمان دخترم ندارن و ما مجبور شدیم که به تهران بیایم و موقتاً در چادر زندگی کنیم...»کمبود پزشک در مناطق محروم و کم برخوردار کشور، یکی از معضلاتی است که سالیان سال ساکنان این مناطق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راستا بسیاری از خانواده‌ها برای درمان اعضا خانواده‌شان مجبور به سفر و زندگی در اطراف بیمارستان‌های کلان‌شهرهایی مانند تهران و اسکان در چادر‌های پارچه‌ای شدند که تاکنون خسارات مالی و جانی بسیاری مانند دزدی، تصادف و... به این خانواده‌ها وارد کرده است. همچنین براساس اظهارات مسؤولان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیماران بیمارستان‌های تهران را افراد شهرستانی تشکیل می‌دهند.برخی‌ها علت این حجم از مراجعات را توزیع نامناسب پزشکان در کشور می‌دانند. ادعایی که اگرچه درست است اما نمی‌تواند به تنهایی عامل این مراجعات باشد.
 
 
افزایش ظرفیت پزشکی؛ وعده محقق شده رئیس جمهور شهید
در همین راستا رئیس جمهور شهید در ابتدا ریاست جمهوری خود وعده به افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق کم ‌برخوردار کشور داد و تا زمان حیات خود در راستای احقاق قولی که به مردم داده بود، تلاش کرد.دقیقاً امسال در طی فرآیند بررسی برنامه هفتم پیشرفت در مجلس شورای اسلامی بندی در خصوص افزایش ظرفیت پزشک متخصص به تصویب نمایندگان مردم رسید. براساس «بند (ج) ماده ۶۹» لایحه مذکور؛ «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد به منظور توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی، افزایش دسترسی به خدمات سلامت به ویژه در مناطق کم برخوردار، ایجاد آمادگی برای مواجهه با سالمندی، جلوگیری از فرسودگی پایوران (کادر) درمان، افزایش ظرفیت پزشکی تخصصی، سالانه به میزان حداقل دوازده درصد %۱۲ با اخذ تعهد خدمت در مناطق مورد نیاز با فراهم آوری زیرساخت‌های آموزشی در سقف بودجه مصوب، برنامه‌ریزی و اجراء نماید.»بر اساس این بند قانونی وزارت بهداشت موظف است تا سال ۱۴۰۳ افزایش ظرفیت پذیرش پزشک متخصص را اجرایی کند. در این قانون اولویت پذیرش با «داوطلبان بومی» است. با این اقدام زمینه برای تربیت پزشکان بومی هر منطقه نیز فراهم می‌شود.همچنین مبنی بر تبصره ۲ ماده واحده افزایش ظرفیت پزشک عمومی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۰ «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم‌متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.»
افرایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و بنابر پیش‌بینی‌ها با اهتمام خاص دولت مردمی و رئیس‌جمهور شهید تا اندازه‌ای محقق شد.
 
 
کمبود پزشک؛ دغدغه دولت سیزدهم
گفتنی است که اجرای این طرح با مخالفت‌های فراوانی رو به رو شد که برخی از مدعیان در این خصوص می‌گفتند: «اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی باعث کاهش سطح علمی نظام پزشکی کشور خواهد شد.»این مخالفت‌ها به گونه‌ای پیشرفت که «کمبود پزشک» برای وزارت بهداشت و نظامت سلامت کشور تبدیل به دغدغه‌ای نگران کننده برای آینده‌ای نزدیک شده بود؛ به طوری که بسیاری از مسؤولان می‌گفتند: «اگر اینگونه پیش برویم مجبور می‌شویم مانند زمان قبل از انقلاب از کشورهای دیگر پزشک وارد کنیم.»اما رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم با اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی و مخالفت با مخالفان اجرای این طرح گام بلندی در جهت ارتقا سطح نظام سلامت کشور برداشته و به گفته وزیر بهداشت وقت، در دولت سیزدهم، ۴ دانشکده علوم پزشکی، ۱۳ مجتمع عالی پزشکی، ۸ دانشکده پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی ایجاد شده است.همچنین بهره برداری از ۱۱۵ پروژه آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی با زیربنای بالغ بر ۲۶۰ هزار مترمربع از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون یکی از اقدامات دولت به شمار می رود که البته ۱۵۲ پروژه دیگر را نیز در دست اجرا دارد.
 
 
افزایش 20 درصدی ظرفیت پزشکی در دولت سیزدهم
بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم در خصوص دستاوردهای‌ رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه سلامت گفته است: یکی از مهمترین اولویت‌های شهید رئیسی، توجه ایشان به حوزه سلامت در مناطق محروم بود به همین دلیل بحث بیمه همگانی و افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق کم برخوردار کشور را در دستور کار قرار داد.وی در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی در دولت سیزدهم می‌گوید: دو هزار و ۷۰۰ پروژه بهداشتی در دولت سیزدهم در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید، همچنین در این مدت ۲۵ هزار نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، استخدام شدند. یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه سلامت کشور، نیروی انسانی است و با تاکید شهید رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی افزوده شد. این افزایش ظرفیت‌ها شامل ۶۵ درصد افزایش در رشته‌هایی تخصصی، ۵۰ درصد در رشته‌های فوق تخصصی و ۲۵ درصد در رشته‌های فلوشیپ و تکمیلی می‌شود.
 
 
آیا اجرای این طرح در دولت چهاردهم تداوم دارد؟
برنامه‌های رئیس‌جمهور شهید برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی و پزشکی به شعار و وعده محدود نشده و این اقدام یک دستاورد بزرگ در زمینه بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود.هرچند که برخی نسبت به اجرای این طرح انتقاداتی داشته و مدعی هستند که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم نیست؛ از این رو دولت جدید باید توجه بیشتری به تقویت زیرساخت‌های آموزش پزشکی در سراسر کشور خصوصاً مناطق کم برخوردار داشته باشد. امروز همه دولت‌ها تأکید دارند که برنامه هفتم را اجرایی کنندو امیدواریم که در دولت جدید به اندازه شهید رئیسی به مسئله افزایش ظرفیت پزشکی پرداخته شده و اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی متوقف نشود.

https://stnews.ir/short/NEM51
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت