پزشکی و سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

تب دنگی می‌تواند منجر به یک اپیدمی ناگهانی شود / وجود کیت های تشخیصی در استان برای تب دنگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب دنگی می‌تواند منجر به یک اپیدمی ناگهانی شود،گفت: ناقل همه آن پشه ناقلی است که در روز انسان را مورد گزش قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از خراسان جنوبی، «مجید شایسته » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درنشست خبری بیماریهای زئونوز و منتقله از ناقلین با محوریت تب دنگ که با همکاری اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد،گفت: 50 درصدجمعیت دنیا درگیر بیماری دنگی، چیکونگونیا و زیکا و تب زرد  است.

وی با بیان اینکه تب دنگی می‌تواند منجر به یک اپیدمی ناگهانی شود، افزود: ناقل همه آن پشه ناقلی است که در روز انسان را مورد گزش قرار می دهد.

شایسته بیان داشت: ۱۵۰بیمارتب دنگی در کشور شناسایی شدند که ۱۲تای آن در کشور رخ داده است و مابقی آن خارج از کشور به داخل منتقل شده است.

وی گفت: این بیماری درمان خاصی ندارد و اقداماتی را میشود بر روی آن انجام داد ولی برای برای بیماری تب زرد واکسنی وجود دارد و افرادی که قصد مسافرت دارند می‌توانند از این واکسن استفاده نمایند.

شایسته به وجود کیت های تشخیصی در استان برای تب دنگی اشاره داشت وعنوان کرد: اقدامات زیادی از سال ۱۴۰۰تا کنون برای پیشگیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه پشه آئدس در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است افزود: بیماری چیکونگونیا هم در بیش از ۱۰۰ کشور گزارش شده و در ایران طی ۲ سال اخیر مواردی از ابتلا داشته ایم.

 

دکتر سودابه اسحاقی نیزدر این نشست، افزود: درمانی برای این بیماری نداریم ولی با رعایت مسائل بهداشتی ابتلا را می‌توان کم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب بیماران علائم خفیف دارند گفت: با این وجود افراد چاق و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند در خطر هستند و ممکن است با شدت بیشتری ابتلا داشته باشند.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: باید از مرحله خونریزی دهنده بیماری جلوگیری شود لذا تنها تب بر در این بیماری که می‌توان استفاده کرد استامینوفن است چون بقیه تب‌برها خونریزی را تشدید می‌کند.

وی مایعات درمانی را از راهکارهای کاهش علائم بیماری ذکر کرد و افزود: اقدامات درمانی بیشتر حمایتی بوده و در مراحل پیشرفته فرد باید بستری شود اما اگر به مرحله گسترش بیماری برسیم تخت بیمارستانی کم می‌آوریم.

اسحاقی بر تکمیل روند درمان از سوی بیمار تاکید کرد و گفت: تب مالت از جمله بیماری‌هایی است که بعد از درمان عود می‌کند لذا باید پزشک توضیحات کامل برای روند درمان ارائه دهد.

انتهای پیام/ 

https://stnews.ir/short/4xJJ6
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: