واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

تولید پلیمرهای نسوز با فناوری نانوی ایرانی

متخصصان ایرانی با کمک فناوری نانو پلیمرهای نسوز یا مقاوم در برابر آتش تولید کرده‌اند که در برابر حرارت بسیار بالا نمی‌سوزند و تجزیه نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری : در صنعت شیشه، متخصصان ایرانی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز رسیده‌اند که این صنعت بدون این محصول برای انتقال قطعاتی که دمای بسیار بالایی داشت دچار چالش است و تا قبل از رسیدن به دانش فنی آن، این محصول وارد می‌شد. واردات نیز به دلیل تحریم با سختی انجام می‌شد. با بومی‌سازی قطعات مختلف صنعت شیشه با این دانش فنی، بخش بزرگی از نیاز داخل تأمین شد.

پلیمرها مواد شیمیایی بسیار مفیدی هستند که از واحدهای تکرار شونده ساخته شده‌اند. وزن پلیمرها عموماً بسیار پایین است و دارای مقاومت متفاوتی هستند و می‌توانند هم‌زمان به عنوان عایق الکتریکی و عایق حرارتی به کار گرفته شوند. 

پلیمرهای نسوز یا مقاوم در برابر آتش که برای ساخت سازه‌های مختلف صنایع گوناگون از این پلیمرها استفاده می‌شود و یکی از شرکت‌های فناور ایرانی، در زمینه تولید این مواد به موفقیت‌هایی دست یافته است.

به گفته کارشناس این مجموعه فناور، دغدغه اصلی این شرکت، طرح و توسعه و تأمین و جایگزینی قطعاتی بود که در ارتباط با مذاب در صنعت شیشه بودند. قطعاتی که از قالب جدا می‌شد(مذاب خورنده) دمای بسیار بالایی داشت. لذا قطعاتی که برای انتقال این قطعات خارج شده از قالب با چالش روبه رو می‌شد، از جمله چالشها دمای بسیار بالا، اکسیداسیون، چسبندگی قطعات و سایش بود. لذا مبتنی برای فائق آمدن بر این چهار مسئله تحقیق توسعه انجام شد و به نتیجه رسید.

قطعات مختلف از صنعت شیشه و کاشی سازی با این دانش فنی در کشور بومی سازی شده است.

مدیرعامل این مجموعه فناور در این رابطه می‌گوید: «کامپوزیت‌های سرامیکی، قطعات نسوزی هستند که پایه سرامیکی دارند بعضی از مواد پایه نانو دارند. تقریبا یک کارخانه شیشه‌سازی 3 تا 4هزار قطعه مصرفی در سال دارد که عمده کارخانه‌های شیشه ای که در کشور هستند مشتری ما هستند و ما تأمین کننده آن‌ها هستیم و سهم بزرگی در بازار ... داریم.

خیلی از قطعات و ابزارها وجود نداشت. دستگاه‌ها، ادوات، کوره‌ها، مخازن تحت فشار و غیره وجود نداشت ما طراحی کردیم با کمک دانش بومی شرکت‌های مختلف اینها را ساختیم و موفق شدیم که نمونه‌های موفقی را داشته باشیم. الان به تولید صنعتی رسانده ایم.»

برای رسیدن به ساخت این قطعات، دستگاه‌های تخصصی بسیاری ساخته شده است.

به گفته یک کارشناس فناور، صنعت شیشه، کاشی و سرامیک که به صورت اتوماتیک است، بسیار تکنولوژی بالایی دارند و با سرعت و دمای بالا و ویژگی‌های خیلی خاص کار می‌کنند. واردات این دستگاه‌ها به دلیل تحریم ، خیلی مشکل است. یک شرکت فناور داخلی، طبق نمونه‌های خارجی، توانسته نمونه‌های داخلی را جایگزین یا به تکنولوژی آنها برسد.

این دانش فنی برای صنایع مختلفی کاربرد دارد. علاوه بر صنعت شیشه در حال گسترش آن برای صنایع دمابالا، نسوزها، به عنوان قطعات و ملزومات مربوط به کوره‌های عملیات حرارتی، چیدمان کوره‌ها به طور کلی، هیترها و تمام قطعاتی که کاربرد دمابالا دارند قابل توسعه است.

قیمت فروش محصول داخلی کاملا مقرون به صرفه و تقریبا یک سوم محصول خارجی است.

 

https://stnews.ir/short/4P5Re
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت