پزشکی و سلامت

دارویی جدید برای درمان 100 درصدی بیماران سرطانی

محققان داروی جدیدی ساخته اند که سرطان رکتوم پیشرفتۀ موضعی را درمان می‌کند. این دارو در مرحلۀ دوم آزمایش تومورها را در تمام 42 بیمار شرکت‌کننده به‌طور کامل ریشه‌کن کرده است.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ داروی Jemperli (dostarlimab-gxly) در گذشته پتانسیل زیادی برای از بین بردن سرطان‌های دارای نقص در ترمیم ناهماهنگی (dMMR) که 5 تا 10 درصد سرطان‌های کولورکتال را تشکیل می‌دهند، از خود نشان داده بود. پس از مرحلۀ دوم آزمایش مربوط به این دارو، 24 بیمار اول ارزیابی شده، یک پاسخ بالینی کامل و پایدار، بدون سرطان مشهود، پس از میانگین 26.3 ماه از خود نشان دادند.

دکتر آندریا سرک که یکی از محققان اصلی این مطالعه است، گفت: این یافته‌ها پتانسیل dostarlimab-gxly را به عنوان یک رویکرد جدید برای درمان سرطان رکتوم dMMR پیشرفتۀ محلی که باعث رگرسیون کامل تومور بادوام بدون نیاز به درمان‌های دشوار می‌شود را نشان می‌دهد. من به عنوان یک پزشک، تأثیر ناتوان‌کنندۀ درمان استاندارد سرطان رکتوم dMMR را از نزدیک دیدم و از پتانسیل dostarlimab-gxly در این بیماران هیجان‌زده هستم.

این دارو یک گزینۀ درمانی اولیۀ بسیار امیدوارکننده است، که نیاز به شیمی درمانی و پرتو درمانی را از بین می‌برد. در حالی که امروزه درمان سنتی مؤثر است، امّا بسیار تهاجمی می‌باشد و بر کیفیت زندگی طولانی مدت بیمار تأثیر می‌گذارد. در نهایت، یک سوم بیماران شاهد متاستاز سرطان و تبدیل شدن آن به یک بیماری کشنده خواهند بود.

افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، اغلب اثرات تغییردهندۀ زندگی را مانند: اختلال عملکرد روده، ادرار و مشکلات جنسی، همچنین سرطان‌های ثانویه و ناباروری را تجربه می‌کنند.

برنامه‌های آینده برای داروی ضد سرطان

یکی از محققان به نام دکتر لوئیس دیاز جونیور، دربارۀ تحقیقات آزمایشی اولیه گفت: این دارو در آزمایش‌ها نشان داد که به چه میزان در هدف قرار دادن سرطان مؤثر است.

برخلاف شیمی‌درمانی، dostarlimab-gxly یک آنتی‌بادی مونوکلونال مسدودکنندۀ گیرندۀ مرگِ برنامه‌ریزی‌شدۀ 1 (PD-1) است، که وارد بدن می‌شود و به سلول‌های T پروتئین PD-1 متصل و این سلول‌های ایمنی را تشویق می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله کنند. در حالی که این دارو هنوز در مراحل اولیه قبل از استفادۀ بالینی است، قبلاً به عنوان یک داروی شگفت‌انگیز برای درمان موفقیت‌آمیز و غیر تهاجمی سرطان معرفی شده بود.

سال گذشته، این دارو توسط FDA به عنوان یک درمان مکمل در کنار شیمی درمانی برای سرطان آندومتر تأیید شد. شرکت داروسازی Jemperli یعنی GSK، قرار است مطالعاتی را بر روی انواع دیگر سرطان‌های رودۀ بزرگ انجام دهد و امیدوار است نتایج تأثیرگذار مشابهی داشته باشد.

هشام عبدالله، معاون ارشد GSK نیز عنوان کرد: داده‌هایی که نشان می‌دهد هیچ شواهدی از بیماری در 42 بیمار وجود ندارد، قابل توجه هستند. این نتایج ما را یک قدم به درک پتانسیل dostarlimab-gxly در این محیط درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان رکتوم پیشرفتۀ dMMR نزدیک‌تر می‌کند. ما مشتاقانه منتظر ارزیابی dostarlimab-gxly در برخی سرطان‌های کولورکتال در مطالعات آتی خود هستیم.

GSK در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیماران عوارض جانبی بالاتر از درجۀ سه را تجربه نکردند و اکثر آنها عوارض جانبی خفیف یا متوسط داشتند. این شرکت خاطرنشان کرد که ایمنی و تحمل دارو با مشخصات ایمنی شناخته شده سازگار است.

نتایج معاینات پیگیری طولانی‌مدت در نشست سالانۀ انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) 2024 در شیکاگو ارائه شد.

https://stnews.ir/short/4ZEJN
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت