واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

درمان بیش‌فعالی با فناوری «واقعیت مجازی»

محققان ایرانی موفق شده‌اند محصول دانش‌بنیانی تولید کنند که به درمان اختلال بیش‌فعالی کمک می‌کند. این محصول، يک ابزار کاربردی برای کلینیک‌های روانشناسی و روانپزشکی است که روند درمان و کیفیت آن را ارتقا داده و به تشخیص بهتر کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : برای افزایش بهره‌وری، همچنین پیشگیری از متارکه درمان می‌توان از یک تجربه شبیه‌سازی‌شده از دنیای واقعی استفاده کرد. یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای رفع این نیاز یک پلتفرم واقعیت مجازی پیشرفته با کاربری آسان را تولید کرده است.

در این شرکت، جمعی از متخصصین روانشناسی و مهندسی از برترین دانشگاه‌های کشور از سال 97 تحقیقات خود را بر روی استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای بهبود کارکردهای شناختی در برخی از اختلالات ذهنی آغاز کرده‌اند. 

واقعیت مجازی یک تجربه شبیه‌سازی شده است که می‌تواند مشابه یا کاملا متفاوت از دنیای واقعی باشد و کاربردهایی بسیار متنوع در بخش‌های مختلفی از زندگی انسان مثل ورزش، گردشگری، آموزش و پرورش و سرگرمی دارد.

استفاده از این فناوری در حوزه سلامت باعث افزایش اثربخشی درمان از طریق شخصی‌سازی آن می‌شود. استفاده از واقعیت مجازی(VR) این فرصت را برای متخصصان سلامت فراهم می‌کند تا نه تنها سناریوهای زندگی واقعی را بازتولید کنند بلکه این محیط‌ها را متناسب با نیازهای فردی مراجعین خود تطبیق داده و کنترل کنند. واقعیت مجازی مزایایی نظیر داشتن تأییدیه علمی، کنترل فوق العاده روند درمان و درمان شخصی‌سازی شده دارد.

موارد استفاده واقعیت مجازی

محمدرضا عشاقی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصول دانش‌بنیان در ارتباط با جزئیات واقعیت مجازی می‌گوید: «ما از واقعیت مجازی استفاده می‌کنیم که یک تجربه شبیه‌سازی شده از دنیای واقعی است و ما را در محیط کنترل شده‌ای قرار می‌دهد که می‌توانیم در آن محیط یک سری تمرین‌ها را قرار دهیم. واقعیت مجازی (VR) در دنیا در حوزه‌های آموزش، نظامی، بازی و سایر رشته‌ها از جمله سلامت استفاده می‌شود. 

در حوزه سلامت روان برای اختلالاتی که در این حوزه وجود دارد مداخلاتی انجام می‌شود. به طور مثال برای ارتقای کارکردهای شناختی مثل توجه، حافظه، هماهنگی چشم و دست که از کارکردهای مغز است، از توانبخشی شناختی استفاده می‌شود. این تمرین‌ها در قالب بازی طراحی شده‌اند، فرد این برنامه را انجام می‌دهد و با تکرار آن باعث تقویت ذهنش می‌شود و عملا مهارت ذهن بالاتر می‌رود و در نتیجه در دنیای واقعی عملکرد فرد بالاتر می‌رود.»

برنامه مدیریت درد و اضطراب یکی از محصولات این شرکت است که در موارد گوناگونی کاربرد دارد. از موارد کاربرد آن می‌توان به «کاهش درد و اضطراب در مداخلات سرپایی»، «انواع نمونه برداری»، «تعویض پانسمان زخم و سوختگی»، اشاره کرد.

همچنین این برنامه به «کاهش اضطراب قبل از عمل و درد و اضطراب بعد از عمل»، «کمک به سرپا شدن و بهبودی بیمار» و «لذت بخش کردن اقامت بیمار در بیمارستان» کمک شایانی می‌کند.

از دیگر محصولات این شرکت درمان فوبیا با فناوری واقعیت مجازی است. یکی از بهترین درمان‌های شناخته شده در دنيا برای فوبیا، مواجهه درمانی است که اثربخشی بالایی دارد اما این درمان در دنیای واقعی با چالش‌های زیادی مثل هزینه بالا و امکان خطر روبه‌رو است که عملا استفاده از آن را محدود می‌کند. فناوری واقعیت مجازی با شبیه‌سازی محیط‌های شبیه به دنیای واقعی امکان مواجهه درمانی برای انواع فوبیا را با هزینه پایین، بدون خطر و با امکان کنترل کامل محیط و شخصی سازی درمان فراهم می‌کند.

جزئیات محصول دانش‌بنیان

محصول دانش‌بنیان این شرکت برای ارتقاء عملکردهای شناختی همچون توجه، حافظه، هماهنگی چشم و دست و ... است که مخاطب آن مراجعین با اختلال بیش‌فعالی، کودکان با اختلال یادگیری، کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا، سالمندان برای توانبخشی شناختی و حرکتی و حتی افراد سالم برای افزایش عملکردهای شناختی آن‌ها است.

عشاقی در ارتباط با تشخیص بیش‌فعالی با پلتفرم واقعیت مجازی می‌گوید: «تاکنون تشخيص بيش‌فعالی مبتنی بر معيارهای ذهنی و تشخيصی روانشناس يا روانپزشک بوده اما دقت اين روش وابسته به میزان تبحر متخصص است و می‌تواند خطای زیادی داشته باشد. 

در سال‌های اخير در دنيا بر روی روش‌های عينی يعنی استفاده از ابزارهای تشخيصی كار می‌كنند. يكی از ابزارهای پرکاربرد، آزمون عملكرد مداوم است كه در هر دو بستر كامپيوتر و واقعيت مجازی قابل استفاده است. 

طبق تحقيقات استفاده از فناوری واقعيت مجازی می تواند قدرت تشخیص را بالاتر ببرد زیرا آزمون را در شرایطی مشابه دنیای واقعی اجرا می کند.

در واقع این محصول دانش بنیان، يك آزمون عملكرد مداوم ديداری شنيداری در بستر واقعيت مجازی است كه يك ابزار عينی و کمک‌تشخيصی برای تشخیص اختلال کم توجهی/ بیش فعالی است.»

واقعیت مجازی یک فناوری جدید است که با استفاده از هدست‌های خاص و نرم‌افزارهایی مناسب می تواند فرد را در یک محیط سه بُعدی قرار دهد و با ترکیب جهان واقعی و مجازی، به خلق یک دنیای غیرواقعی ولی جذاب برای کاربر بپردازد.

این فعال فناور در ارتباط با موارد استفاده این برنامه در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می‌گوید: «ما یک پلتفرم کاربردی را توسعه داده‌ایم و در اختیار کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم. کلینیک از طریق پنل کاربری، امكان اجرای نرم‌افزارهای مختلف و تغيير تنظيمات آن و استفاده از آن براي مراجعین را دارد و در پایان مي‌تواند سوابق فرد و گزارش عملكردها را به صورت خروجی از نرم‌افزار بگيرد و دانلود كند.»

عشاقی در ارتباط با مزیت‌های واقعیت مجازی می‌گوید: «یکی از مزیت‌های واقعیت مجازی(VR) این است که نزدیک‌ترین حالت را به دنیای واقعی دارد. یک سری تمرین‌های قلم و کاغذی، موبایلی و کامپیوتری داریم ولی در تمرین‌های واقعیت مجازی(VR) چون فرد در فضای شبیه‌سازی شده غوطه‌ور می‌شود و به صورت سه بُعدی در محیط حضور دارد نزدیکترین حالت را به حالت واقعی دارد و از این جهت اثرگذاری بالاتری دارد.

در این برنامه داده‌های زیادی ثبت و ضبط می‌شود و بر اساس آن گزارش عملکرد فرد ارائه می‌شود و عملا می‌توان با مقایسه جلسات مختلف، سیر پیشرفت درمان یک فرد را بررسی کرد. 

مزیت دیگر ما این است که بحث شخصی سازی هم داریم. با توجه به این که تنظيمات برنامه از قبيل شدت محرك‌های محیطی، سرعت ارائه آن‌ها و ... از طريق درمانگر كاملا قابليت تغيير را دارد و درمانگر می‌تواند آن را با توجه به ويژگی‌های به‌خصوص مراجع خود و اين كه در چندمين جلسه درمان قرار دارد تنظيم كند باعث می‌شود کاملا آن برنامه را با آن فرد متناسب‌سازی کنیم و برنامه هر فرد متناسب با خودش اجرا شود.»

افزایش بهره‌وری درمان با واقعیت مجازی

مدیرعامل این مجموعه در ارتباط با دلیل احساس نیاز برای تولید این محصول نیز می‌گوید: « اولین نیاز افزایش بهره وری است. یعنی وقتی می‌توانیم درمان را برای فرد شخصی‌سازی کنیم کمک می‌کند عملکرد و بهره وری درمان بالاتر برود. برای هر فرد راه حل مخصوص خودش را ارائه می‌دهیم.

يكی از معضلات سيستم درمانی، متاركه درمان است كه نرخ بالايی را به خصوص در كودكان دارد و يكی از علت‌های عمده آن كسل كننده بودن محيط درمان است اما وقتی از VR برای درمان استفاده می‌شود به خاطر جذابيت‌های ذاتی آن، كودكان علاقه‌مند می‌شوند و در واقع محصول ما با جذاب كردن پروسه درمان متاركه درمان را كاهش می‌دهد و با تكميل درمان، افزايش اثرگذاری نیز اتفاق خواهد افتاد.»

نیاز به فرهنگ‌سازی برای استفاده از این محصول

به گفته این فعال فناور معاونت علمی از این مجموعه حمایت‌های خوبی از جنس تسهیلات و همچنین کمک به حضور در نمایشگاه‌ها و پاویون معاونت داشته است اما برای استفاده این محصول در سطح کشور، نیاز به معرفی آن به سیستم درمان و فرهنگ‌سازی برای استفاده از آن وجود دارد.

عشاقی در ارتباط با مشتریان‌ این محصول می‌گوید: «این محصول در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس قابل استفاده است. در حال حاضر تعدادی از كلينيك‌های روان‌شناسی و روان‌پزشكی در سطح كشور به اين فناوری تجهيز شده‌اند و ان‌شاءالله در آينده نزديك بيمارستان‌ها را نيز به اين فناوری تجهيز خواهيم كرد.»

چالش‌ها و مشکلات

این فعال فناور یکی از مهم‌ترین چالش‌های این مجموعه را تازه بودن این محصول می‌داند. زیرا این محصول در دنیا نیز جدید است و در ایران برای استفاده فراگیر از آن ابتدا بايد معرفی شود و جامعه هدف با آن آشنا شده تا فرهنگ سازی استفاده از آن انجام شود.

https://stnews.ir/short/eoPXK
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت