پزشکی و سلامت

نکاتی برای سلامتی،

در مورد سندرم شوگرن و لوپوس بیشتر بدانید!

رژیم غذایی گیاهی باعث بهبودی سندرم شوگرن و لوپوس میشود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در یک گزارش مورد اخیر منتشر شده در مجله Frontiers in Nutrition، محققان سه مطالعه موردی را مورد بحث قرار دادند که در آن زنان (سن 40، 54 و 45 سال) که از سندرم شوگرن (SS) و لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) رنج می‌برند، بهبودی علائم خود را پس از آن گزارش کردند. تغییر رژیم غذایی خود به رژیم های غذایی گیاهی سفارشی. رژیم غذایی عمدتاً از سبزیجات برگدار، اسیدهای چرب امگا 3 و سبزیجات چلیپایی تشکیل شده است. در حالی که سه مطالعه موردی مجزا برای ایجاد علت یا مکانیسم کافی نیستند، میزان موفقیت این مداخلات غذایی و اثرات طولانی مدت آنها (6 و 7 سال) آنها را به عنوان مداخلات طبیعی آینده امیدوارکننده علیه این بیماری‌های مزمن نشان می‌دهد.

سندرم شوگرن (SS) یک بیماری خودایمنی مزمن است که در آن غدد مولد رطوبت به ویژه اطراف چشم و دهان آسیب می بینند و منجر به خشکی چشم و خشکی دهان می شود. SS اغلب در ترکیب با لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، یکی دیگر از بیماری‌های خودایمنی مزمن، البته کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هر دو بیماری ممکن است با درد مفاصل، تورم شدید و بثورات مشخص شوند که مورد دوم را می توان به شکل پروانه ای روی گونه ها و بینی بیماران SLE مشاهده کرد.

در حالی که SLE به طور کلی باعث ناراحتی می شود، مشخص شده است که SLE با شرایط جدی تری مانند نفریت و پلوریت مرتبط است و افزایش شیوع جهانی آن را نگران کننده می کند. در حال حاضر تخمین زده می شود که SLE از هر 100000 مرد 9.26 و از هر 100000 زن 78.73 نفر را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه دلایل این دوگانگی جنسی ناشناخته باقی مانده است.

رفتارهای بهداشتی، به ویژه عادات خواب، سطح فعالیت بدنی، و الگوهای غذایی، به طور فزاینده ای به دلیل تأثیر آنها (هم مثبت و هم نامطلوب) بر بیماری های مزمن برجسته می شوند. مجموعه رو به رشدی از ادبیات، مزایای سلامتی حفظ رفتارهای رژیم غذایی خوب و پایبندی به رژیم های غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای را مستند می کند. تحقیقات روی رژیم‌های غذایی کامل و گیاهی (WFPB) به ویژه نشان می‌دهد که این غذاها می‌توانند وزن و پیامدهای متابولیک قلبی را افزایش دهند.

این رژیم‌ها با تمرکز بر مصرف غذاهای خام، از جمله مصرف زیاد سبزیجات چلیپایی، سبزیجات برگ‌دار، دانه‌ها یا روغن‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3، همراه با پرهیز شدید از غذاهای فرآوری‌شده، روغن‌های افزوده شده، محصولات حیوانی ایجاد می‌شوند. و قندهای اضافه شده در حالی که به طور رسمی در چارچوب علمی آزمایش نشده است، بررسی های قبلی این فرضیه را مطرح کرده اند که رژیم های غذایی گیاهی سالم ممکن است به پیشگیری یا حتی معکوس کردن SS و SLE کمک کند. راستی‌آزمایی علمی این فرضیه نه تنها به بهبود بیشتر شهرت رژیم‌های گیاه‌خواری کمک می‌کند، بلکه مبنایی برای تحقیقات جدید با هدف کشف مداخلات طبیعی و ایمن در برابر بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده است.

یافته‌های گزارش مورد فعلی بسیار مثبت است، با هر سه مورد بهبود قابل توجه و شگفت‌انگیز سریع علائم پس از رعایت دقیق مداخله RRP. مشاهده شد که بهبودی علائم از روز 2 آغاز می شود (مورد 1)، با چهار هفته طولانی ترین دوره تداوم علائم پس از شروع دوره.

به‌طور دلگرم‌کننده، بهبودی علائم طولانی‌مدت مشاهده شد، به‌طوری‌که دو مورد از سه مورد زنده‌مانده دوره‌های بدون علامت را به ترتیب ۶ و ۷ سال گزارش کردند. در تمام موارد، زنان توانستند استفاده از داروهای تجویزی خود را به نفع RRP متوقف کنند.

این یافته‌ها تأثیرات عمیق مداخلات غذایی را در درمان بیماری‌های مزمن، از جمله SLE و SS نشان می‌دهد. رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه، غنی از مواد مغذی طبیعی، که اکنون در خط مقدم تحقیقات زیست‌پزشکی و بالینی قرار گرفته‌اند، مورد توجه خاص هستند. یافته‌هایی از این دست، عموم مردم را از انتخاب‌های غذایی بهینه آگاه می‌سازد و مبنایی برای تحقیقات آینده با هدف کشف پتانسیل دنیای طبیعی ما است.

https://stnews.ir/short/N32oR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: