پزشکی و سلامت

دستورالعمل های جدید برای پیشگیری از اولین سکته مغزی

سبک زندگی سالم مانند: تغذیه مناسب، ترک سیگار و فعالیت بدنی، همراه با آزمایش‌های منظم و مدیریت عوامل خطرناک بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی با دارو، می‌تواند به پیشگیری از اولین سکته مغزی کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ارزیابی خطر سکته و آموزش افراد درباره کاهش احتمال وقوع سکته مغزی، بهتر است با پزشک شروع شود و شامل توصیه‌های مبتنی بر شواهد باشد. این اطلاعات طبق یک راهنمای جدید از انجمن سکته مغزی آمریکا می‌باشد که در مجله Stroke منتشر شده است.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به مغز پس از مسدود شدن یک رگ خونی توسط لخته خون یا پاره شدن آن، قطع می‌شود. نتیجه این است که مغز، اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت نمی‌کند.

سکته مغزی، آسیب مغزی ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث ناتوانی‌های قابل توجهی از جمله مشکل در فکر کردن، صحبت کردن، راه رفتن و تعامل با محیط شود.

در ایالات متحده، سکته مغزی در حال حاضر پنجمین علت مرگ و میر است، که باعث نزدیک به ۱۶۰,۰۰۰ مرگ سالانه می‌شود. هر سال بیش از ۶۰۰,۰۰۰ نفر در ایالات متحده دچار اولین سکته مغزی خود می‌شوند، حتی با وجود اینکه تا ۸۰ درصد از سکته‌ها قابل پیشگیری هستند.

مؤثرترین راه برای کاهش وقوع سکته مغزی و مرگ‌های مرتبط با آن، پیشگیری از اولین سکته است، که به آن پیشگیری اولیه گفته می‌شود. برخی از جمعیت‌ها به دلیل ژنتیک، سبک زندگی یا عوامل بیولوژیکی، در معرض خطر بالاتری از سکته مغزی قرار دارند و در برخی موارد، افراد غربالگری مناسبی برای شناسایی خطر خود را دریافت نمی‌کنند.

راهنمای پیشگیری اولیه از سکته مغزی برای سال ۲۰۲۴

این راهنما جایگزین نسخه ۲۰۱۴ شده و منبعی برای پزشکان در اجرای انواع استراتژی‌های پیشگیری برای افراد بدون سابقه سکته مغزی است.

راهنمای جدید توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای استراتژی‌هایی جهت حمایت از سلامت مغز و پیشگیری از سکته مغزی در طول زندگی فرد با بهبود سبک زندگی سالم و دریافت مراقبت‌های پیشگیرانه ارائه می‌دهد.

این راهنما مهم است، چرا که از زمان به‌روزرسانی قبلی ۱۰ سال پیش، کشفیات جدیدی انجام شده است. فهمیدن اینکه کدام افراد در معرض خطر بالاتر اولین سکته مغزی خود هستند و ارائه حمایت برای حفظ سلامت قلب و مغز می‌تواند به پیشگیری از اولین سکته کمک کند.

توصیه‌های کلیدی شامل غربالگری‌های منظم سلامت، شناسایی عوامل خطر، مداخلات سبک زندگی و داروها در صورت لزوم، است.

شناسایی و مدیریت عوامل خطرناک

عوامل خطرناک ناشناخته و مدیریت نشده بیماری‌های قلبی-عروقی می‌توانند سال‌ها قبل از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته، به عروق، مغز و قلب آسیب برسانند.

متخصصان باید از طریق آموزش پیشگیری از سکته، غربالگری‌ها و رسیدگی به عوامل خطرناک از زمان تولد تا سنین پیری، از سلامت مغز بیماران حمایت کنند.

عوامل خطرناک قابل تعدیل برای سکته مغزی

عوامل خطرناک قابل تعدیل برای سکته مغزی مانند: فشار خون بالا، اضافه‌وزن و چاقی، کلسترول بالا و قند خون بالا را می‌توان با معاینات فیزیکی و آزمایش‌های خونی شناسایی کرد.

این شرایط باید با تغییرات سبک زندگی و رفتاری سالم مورد توجه قرار گیرند و ممکن است برای بیماران خاص داروهایی تجویز شود.

داروهای ضد فشار خون برای کاهش فشار خون و داروهای استاتین برای کاهش کلسترول می‌توانند به کاهش خطر اولین سکته در بزرگسالان با خطر بالای بیماری قلبی-عروقی و کسانی که تحت مراقبت‌های قلبی-عروقی هستند، کمک کنند.

یک توصیه جدید شامل در نظر گرفتن داروهای آگونیست گیرنده پروتئین-۱ شبیه گلوکاگون (GLP-1) می‌باشد، که توسط FDA برای کاهش خطر بیماری قلبی-عروقی در افراد با اضافه‌وزن یا مبتلا به چاقی یا دیابت نوع ۲ تأیید شده است.

رفتارهای سبک زندگی سالم

شایع‌ترین رفتارهای سبک زندگی قابل درمان که می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند، در معیارهای سلامت قلبی انجمن Life’s Essential 8 توصیف شده‌اند.

این رفتارها شامل تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از دخانیات، خواب و وزن سالم، کنترل کلسترول و مدیریت فشار خون و قند خون است.

این راهنما توصیه می‌کند بزرگسالانی که هیچ سابقه بیماری قلبی-عروقی ندارند، همچنین افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، از الگوی غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنند.

برنامه‌های غذایی مدیترانه‌ای نشان داده‌اند که خطر سکته را کاهش می‌دهند، به خصوص وقتی که با مغزیجات و روغن زیتون همراه شوند.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نیز برای کاهش خطر سکته و سلامت کلی قلب ضروری است. فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود اندازه‌گیری‌های مهم سلامت مانند: فشار خون، کلسترول، نشانگرهای التهابی، مقاومت به انسولین، عملکرد اندوتلیال و وزن کمک کند.

راهنمای جدید از متخصصان می‌خواهد که به‌طور منظم بیماران را برای کم‌تحرکی غربالگری نمایند، که یک عامل خطرناک ثابت‌شده برای سکته است و آنها را تشویق به انجام فعالیت بدنی منظم کنند.

بزرگسالان باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی با شدت بالا یا ترکیبی از هر دو را در طول هفته پخش کنند.

عدالت در سلامت و خطر سکته مغزی

تأکید جدید در دستورالعمل جدید پیشگیری از سکته بر عوامل تعیین‌کننده‌ اجتماعی سلامت و تأثیری است که بر خطر سکته مغزی دارند.

عوامل تعیین‌کننده‌ اجتماعی سلامت عوامل غیر پزشکی هستند، از جمله آموزش، ثبات اقتصادی، دسترسی به مراقبت و درمان، تبعیض، نژادپرستی و عوامل مربوط به محل زندگی (مانند: کمبود مسیرهای پیاده‌روی، دسترسی کمتر به غذای سالم و منابع سلامت کمتر)، که باعث نابرابری‌های مراقبتی می‌شوند و سلامت کلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نقش متخصصان بهداشت

متخصصان باید اطمینان حاصل کنند که آموزش بیماران برای سطوح مختلف آموزشی در دسترس است و با انتخاب درمان‌ها و داروهایی که مؤثر و کم هزینه باشند، از بیماران حمایت کنند.

متخصصان همچنین باید بیماران را به منابعی که به نیازهای اجتماعی مرتبط با سلامت مانند: ناامنی غذایی و مسکن کمک می‌کنند، متصل نمایند.

همچنین آنها را به برنامه‌هایی که تغییرات سبک زندگی سالم را حمایت می‌کنند، ارجاع دهند و بیماران را به برنامه‌های حمایتی هدایت نمایند که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بهداشتی از جمله هزینه‌های دارویی شود.

توصیه‌های جدید مربوط به جنسیت

این راهنما همچنین شامل برخی توصیه‌های جدید خاص برای زنان است. متخصصان باید تشخیص سکته را برای شرایطی که می‌تواند خطر سکته مغزی زنان را افزایش دهد، تنظیم کنند.

از جمله این موارد می‌توان به استفاده از قرص‌های ضدبارداری، فشار خون بالا در دوران بارداری، سایر مشکلات بارداری مانند: زایمان زودرس، آندومتریوز، نارسایی زودرس تخمدان و شروع زودرس یائسگی اشاره کرد.

توصیه می‌شود که فشار خون بالا در دوران بارداری طی شش هفته پس از زایمان درمان شود تا خطر خونریزی مغزی مادر کاهش یابد.

اجرای توصیه‌های راهنما

اجرای توصیه‌های این راهنما می‌تواند خطر داشتن اولین سکته را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

بیشتر استراتژی‌هایی که برای پیشگیری از سکته توصیه می‌شوند، به کاهش خطر زوال نیز کمک می‌کنند که یک وضعیت جدی است و به مسائل عروقی در مغز ارتباط دارد.

چالش‌ها و شکاف‌های دانشی

محققان یادآور می‌شوند که نوشتن توصیه‌ برای پیشگیری از اولین سکته چالش‌برانگیز بود، چرا که در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد، از جمله اینکه بسیاری از آزمایش‌های بالینی شامل بزرگسالانی بودند که در گذشته یک رویداد قلبی-عروقی داشتند، که ممکن است شامل سکته مغزی باشد.

نیاز به ارزیابی خطر در پیشگیری اولیه از سکته مغزی

این راهنما نیاز به ارزیابی خطر در پیشگیری اولیه از سکته مغزی را برجسته می‌کند و شامل استفاده از ابزارهای پیش‌بینی خطر برای برآورد خطر بیماری قلبی-عروقی آترواسکلروتیک است تا بیماران استراتژی‌های پیشگیری و درمان به موقع دریافت کنند.

محققان به تازگی یک ماشین حساب جدید پیش‌بینی خطر رویدادهای بیماری قلبی-عروقی (PREVENT) را به عنوان یک ابزار غربالگری توسعه داده‌اند، که می‌تواند به اطلاع تصمیم‌گیری‌های پیشگیرانه کمک کند.

ماشین حساب PREVENT می‌تواند خطر سکته و بیماری قلبی را در ۱۰ سال آینده در افراد از سن ۳۰ سالگی برآورد کند.

هشدارهای سکته مغزی و اقدامات پیشگیرانه

طبق گفته انجمن سکته مغزی آمریکا، یادگیری علائم هشداردهنده سکته مغزی و اقدامات پیشگیرانه، بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی و جلوگیری از تکرار آنها است.

https://stnews.ir/short/46rqE
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: