با نگاه دولت سیزدهم و در راس آن آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهور شهید برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شیب ورود شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در عرصه نوآوری و فناوری بسیار زیاد شده و تقاضا برای حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها در حال افزایش است.

تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری از ۱۴۰ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ شرکت در حال حاضر افزایش یافته است.

از این تعداد ۷۰ شرکت مجوز از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری دارد و در مجموع یک هزار و ۶۲۰ نفر جوان نخبه، مستعد و کارآفرین از قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی در این شرکت‌های مشغول کار و فعالیت هستند.

با نگاه دولت سیزدهم و در راس آن آیت‌الله رئیسی؛ رییس‌جمهور شهید برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شیب ورود شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در عرصه نوآوری و فناوری بسیار زیاد شده و تقاضا برای حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها در حال افزایش است.

این موضوع در چهارمحال و بختیاری با افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نمود و بروز قابل توجهی داشته است و با تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌ها اکنون بخشی از میزان صادرات این استان به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد به‌طوری‌که در سال گذشته یک و نیم میلیون دلار محصولات تولیدی این شرکت‌ها از استان صادر شد که در مقایسه با سال گذشته آن ۲ برابر افزایش داشته است.

فعالان عرصه فناوری و دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کنند که در سال‌های اخیر و به طور مشخص در دولت سیزدهم روند صدور مجوزها تسهیل و تسریع شده و از سوی دیگر با حمایت‌های مالی و اعتباری خوبی که دریافت کرده‌اند توانسته‌اند کسب و کارهای فناورانه خود را رونق داده و با تجاری‌سازی ایده‌های خود به سوددهی برسند و برای افراد تحصیل‌کرده اشتغالزایی کنند.

برخورداری از حمایت‌های تسهیلاتی

یکی از فعالان عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیرعامل شرکت "تاج یاقوت دانش آینده" (تی‌دا) در خصوص حمایت‌های مالی در دولت سیزدهم از شرکت‌های دانش بنیان به خبرنگار ایرنا گفت: برای تجهیز امکانات و زیرساخت‌های شرکت نیاز به اعتبار قابل توجهی داشتیم که با حمایت‌های دولت ۲ فقره تسهیلات به میزان ۲۰ میلیارد ریال به صورت اقساط بلندمدت چهار ساله با کارمزد چهار درصد دریافت کردیم.

هادی خسروی افزود: شرکت ما در حوزه نرم‌افزار فعال است و در زمینه تولید و راه‌اندازی سامانه‌های رزرواسیون فعالیت دارد و از سال ۱۴۰۱ به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم نه تنها از حمایت‌های مالی خوبی برخوردار شدیم بلکه سامانه تولیدی این شرکت هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور نصب شده و دولت با عملیاتی کردن شعار حمایت از تولید داخل زمینه شکوفایی و رونق فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان را فراهم کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: با حمایتی که از سوی دولت انجام شد توانستیم زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت را تامین کنیم و به مرحله تولید و سوددهی برسیم.

خسروی یادآور شد: شرکت از سال ۹۴ تاسیس شد اما تا سال ۹۹ تراز مالی آن منفی بود اما از سال گذشته به سوددهی رسیدیم و در سالجاری نیز فعالیت‌های شرکت پررنگ‌تر و شکوفاتر شده است.

تسهیل در صدور مجوزها

یک فعال دیگر در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری و عضو هیات مدیره شرکت "پزشک‌افزار پهناب کاسپین" نیز با اشاره به حمایت‌های دولت در راستای تسهیل در صدور مجوزهای فعالیت این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: با حمایت‌های استاندار و با عنایت به اینکه وی به شخصه طرح را مطالعه کرد سبب شد تا مجوزهای لازم از اداراتی نظیر صنعت، معدن و تجارت و محیط‌زیست سریع‌تر گرفته شود و روند اجرای طرح سرعت گرفت.

ابوالفضل غریبی افزود: محصول این شرکت روغن‌های پایه‌های نفتی است که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و جزو هفت طرح ملی مورد تایید و حمایت دولت است از همین رو در مجموعه استان برای اجرای این طرح همکاری و مشارکت خوبی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

وی حمایت تسهیلاتی را از دیگر امتیازاتی برشمرد که این شرکت در دولت سیزدهم از آن برخوردار شده است و گفت: اما با این وجود اعلام کرد که برخی ناهماهنگی‌های دستگاه‌های اجرایی با سیستم بانکی دریافت تسهیلات را با تاخیر روبرو کرده و همین موضوع سبب کندی در اجرای طرح شد.

این فعال حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان استان، تامین منابع مالی را مهمترین چالش این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: با حمایت‌های تسهیلاتی که از محل تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم انجام گرفت بخشی از این دغدغه برطرف شده اما همچنان می‌طلبد که منابع بیشتری به این حوزه اختصاص داده شود.

قانون "جهش تولید دانش‌بنیان" اتفاق خوب سال‌های اخیر

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال گذشته، گفت: این قانون یکی از مترقی‌ترین قوانینی است که در سال‌های اخیر به تصویب رسیده و نقش مهمی در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد.

سجاد شکرچیان افزود: این قانون سازنده حاصل همکاری و مشارکت بین دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بود و در تدوین آن از نظرات و مشورت‌های کارشناسان و خبرگان این حوزه استفاده شده است.

وی تصریح کرد: در این قانون مشوق‌ها و حمایت‌های خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شد که از جمله آن می‌توان به معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و اجرای مطلوب این قانون از سوی دولت می‌تواند فعالیت‌های فناورانه را در کشور توسعه دهد.

این فعال زیست‌بوم علم و فناوری استان در خصوص تسهیلات خوبی که در سال‌های اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شده است نیز گفت: در نیمه دوم سال گذشته منابع اعتباری خوبی تزریق شد و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات تبصره ۱۸ تا سقف ۳۰ میلیارد ریال و اقساط بازپرداخت ۴۸ ماهه با کارمزد چهار درصد بهره‌مند شدند.

نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی به شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از رشد ۳۵ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و هسته‌های فناور در استان از ۱۴۰ مورد به ۲۱۰ شرکت افزایش یافته است.

اسماعیل پیرعلی افزود: دولت سیزدهم و شخص آیت‌الله رئیسی نگاه ویژه‌ای به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان داشت و این موضوع نیز در استان ما به جد پیگیری شد.

وی ادامه داد: نمونه توجه رییس‌جمهور شهید به شرکت‌های دانش‌بنیان را در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان شاهد بودیم و ایشان از مجموعه پارک علم و فناوری و دستاوردهای فناورانه استان از نزدیک دیدن کردند و در این دیدار توصیه داشتند که در جذب نخبگان و جوانان مستعد بیش از پیش اقدام شود و با جذب سرمایه‌گذار فعالیت‌های دانش‌بنیان استان را توسعه دهیم که این توصیه‌ها وظیفه ما را سنگین‌تر از گذشته کرد.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان و توفیق آنها در صادرات و بازاریابی، افزود: اگرچه شرکت‌های استان نوپا هستند و هنوز درصد بالایی از حجم صادراتی را به خود اختصاص نداده‌اند اما در سال گذشته ۱.۵(یک و نیم) میلیون دلار کالا صادر کردند.

رشد ۲ برابری صادرات محصولات دانش‌بنیان در استان

پیرعلی به مهمترین کالاهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان استان اشاره کرد و گفت: محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و نرم افزاری از مهمترین این محصولات بوده است.

وی ادامه داد: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سال گذشته در مقایسه با سال قبل آن از رشد ۲ برابری برخوردار شده است.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کشورهای ازبکستان، عراق و افغانستان مقصد صادرات کالاهای دانش‌بنیان استان بوده است.

پیرعلی بیان داشت: در حال حاضر ۱۰ هکتار اراضی قابل واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان استان وجود دارد و یک هزار و ۶۲۰ نفر در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان را ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در استان توسعه یافته و در شهرهای بروجن و لردگان نیز فعالیت داریم.

پرداخت یک‌هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از اعطای یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان ۱۱۰ میلیارد ریال از محل حمایت‌های بنیاد برکت، ۱۳۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات پارک علم و فناوری، ۴۸۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و ۷۱۰ میلیارد ریال از محل منابع صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

پیرعلی با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به زنجیره ارزش تولید ماهیان سردآبی، بادام و گز، تصریح کرد: درصددیم در فرآوری و ورود فناوری (تکنولوژی) نسبت به افزایش کمی و کیفی تولید این محصولات ورود فعالانه‌ای داشته باشیم.

وی به برنامه‌های سال‌جاری پارک علم و فناوری استان نیز اشاره کرد و گفت: مولودسازی صنایع راکد استان، جذب تسهیلات و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، برپایی نمایشگاه فن‌بازار و راه‌اندازی خانه خلاق با کمک دانشگاه‌ها از مهمترین برنامه‌های در دستور کار امسال این نهاد است.

پیرعلی توسعه فیزیکی فضای پارک علم و فناوری را از مهمترین ضرورت‌های این بخش عنوان کرد و افزود: نیاز است تا اراضی بیشتری در اختیار پارک و شرکت‌های دانش‌بنیان استان قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری یکی از وظایف و رسالت‌های این نهاد را تامین فضای فیزیکی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عنوان کرد و گفت: در تامین فضا برای شرکت‌ها ۲ رویکرد را دنبال می‌کنیم که در رویکرد نخست زمین در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود و در رویکرد دوم فضای اشتراکی برای شرکت‌ها تامین می‌کنیم.

پیرعلی با اشاره به اینکه پنج هکتار زمین در شهرک صنعتی شهرکرد آماده واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان استان شده است، افزود: این فضا برای شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی پیرامون تولید صنایع فلزی، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی دارند اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برای صنایع تمییز از جمله رشته بیوتکنولوژی و نرم‌افزار هم پنج هزار و ۱۰۰ متر زمین در مجموعه پردیس پارک علم و فناوری استان آماده شده که طبق آیین‌نامه به شرکت‌های فعال واگذار می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ۴۰ هکتار زمین هم در رحمتیه شهرکرد قرار است به پارک علم و فناوری استان واگذار شود که نیاز است در شورای تامین مسکن استان بررسی و تصویب شود.

پیرعلی در خصوص تامین فضای اشتراکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان نیز اظهار داشت: دولت موظف است برای فعالیت‌های آزمایشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان فضاهایی تحت عنوان کلین‌روم یا اتاق تمییز تامین کند که در این خصوص نیز سه هزار مترمربع فضا طراحی شده است.

 شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل می‌کنند و از طریق فرایندهای فناورانه، تحقیق و توسعه، ایجاد محصولات و خدمات جدید را هدف می‌گیرند.

این شرکت‌ها برای رشد و بقای خود به استفاده از دانش و فناوری‌های نوین و پتانسیل‌های نوآوری تکیه می‌کنند و آنها تمرکز قوی بر تولید دانش جدید، ایجاد ارزش از طریق دانش و فناوری دارند.

رییس جمهور در دور دوم سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری با نخبگان و پژوهشگران این استان به مدت ۲ ساعت دیدار و گفت و گو کرد.

https://stnews.ir/short/VJjvV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: