واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

ساخت باتری جدیدی که برای تامین انرژی از باکتری‌های درون خاک استفاده می‌کند

یک استارتاپ بریتانیایی توانسته باتری‌هایی جدید بسازد که برای تامین انرژی از باکتری‌های خاص درون خاک استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری :  باتری‌های جدید می‌توانند تامین انرژی ارزان و پاک را برای کشاورزان به دنبال داشته باشد. این باتری‌ها می‌توانند با استفاده از خاک شارژ شده و این پتانسیل را دارند که به صورت شبانه روزی مورد استفاده قرار بگیرند.

باتری‌های باکتریایی دارای سلول‌های سوختی میکروبی خاک به نام SMFC بوده که امکان جذب انرژی از واکنش‌های شیمیایی طبیعی در ارگانیسم‌های درون خاک را خواهند داشت. الکترودهای مبتنی بر کربن که در این باتری‌ها به کار گرفته شده است درون خاک قرار گرفته و در قسمت بیرونی به یک مدار متصل است. این سیستم می‌تواند الکترون‌های تولید شده توسط میکروارگانیسم های موجود در خاک را انتقال داده و به انرژی برق تبدیل کند. این ارگانیسم‌ها انرژی خود را از ترکیبات آلی موجود در خاک می‌گیرند.

این فناوری قرار است جایگزین روش‌های فعلی تامین انرژی در دستگاه‌های زراعی باشد. این باتری می‌تواند برای تامین انرژی دستگاه‌های مختلف از جمله حسگرها و دستگاه‌های اینترنت اشیا که توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد به کار رود. باتری های کنونی شکلی یکبار مصرف داشته و با هزینه های کابل کشی همراه هستند.

طرح اولیه این باتری در سال ۲۰۱۹ ساخته و توانست با موفقیت در یک دهکده ماهیگیری در برزیل مورد آزمایش قرار بگیرد. البته ساخت این نوع باتری برای استفاده های تجاری ممکن است تا سال 2026 طول بکشد. استفاده از این نوع باتری بدون نیاز به ملزومات اضافی بسیار به صرفه بوده و هزینه اندکی در پی دارد. به گفته محققان این باتری ها در آینده علاوه بر صنعت کشاورزی، در صنعت خودرو نیز به کار گرفته خواهند شد. همچنین باتری های تجدیدپذیر از جمله باتری های مورد استفاده در آینده هستند و در حوزه های مختلف کاربرد دارند.

https://stnews.ir/short/V9EjV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت