پزشکی و سلامت

سازمان جهانی بهداشت اولین واکسن علیه آبله میمونی را تأیید کرد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) واکسن MVA-BN، محصول شرکت Bavarian Nordic را به‌ عنوان اولین واکسن رسمی علیه آبله میمونی تأیید کرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این واکسن اکنون در فهرست پیش‌تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است تا دسترسی سریع‌تر به آن برای کشورهایی که با شیوع این بیماری مواجه هستند، فراهم شود. هدف از این اقدام، کاهش انتقال بیماری و کمک به مهار شیوع در جوامعی با نیاز فوری به واکسیناسیون است.

سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که فرایند پیش‌تأیید بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت سازنده واکسن و بررسی‌های آژانس دارویی اروپا صورت گرفته است.

این واکسن با توجه به داده‌های موجود از سازمان جهانی بهداشت، به‌ ویژه برای جمعیت‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، میزان اثربخشی بالایی دارد.

اثربخشی واکسن MVA-BN

بر اساس اطلاعات منتشرشده، یک دوز واکسن MVA-BN در حدود ۷۶ درصد از افراد را در برابر آبله میمونی محافظت می‌کند. این در حالی است که اثربخشی آن در صورت دریافت دو دوز به ۸۲ درصد افزایش می‌یابد.

با وجود این، سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده که واکسیناسیون پس از قرار گرفتن در معرض خطر، نسبت به واکسیناسیون پیش از مواجهه، اثربخشی کمتری دارد.

در شرایطی که عرضه واکسن محدود است، WHO توصیه کرده که از یک دوز برای کنترل شیوع استفاده شود و بر اهمیت جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در زمینه ایمنی و اثربخشی واکسن در شرایط بحرانی تأکید کرده است.

اولین واکسن علیه آبله میمونی به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسید

نقش واکسن MVA-BN  در کنترل بیماری

شرکت Bavarian Nordic در بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن MVA-BN برای ایمن‌سازی فعال در برابر آبله، آبله میمونی و سایر بیماری‌های مرتبط با ارتوپاکس ویروس‌ها در بزرگسالان تأیید شده است.

همچنین این شرکت اشاره کرد که با توجه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، این واکسن می‌تواند در شرایط خاص مانند: شیوع در نوزادان، کودکان، نوجوانان، زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی مورد استفاده قرار گیرد، درصورتی که مزایای آن بر خطرات بالقوه غلبه کند.

دکتر تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، تأیید این واکسن را یک گام بزرگ در مبارزه با آبله میمونی دانست و بر اهمیت دسترسی عادلانه به این واکسن تأکید کرد. وی در این باره گفت:

«این واکسن نه‌ تنها در کنترل شیوع‌ کنونی این ویروس در آفریقا، بلکه در مقابله با شیوع‌های آینده نیز نقش مهمی خواهد داشت.»

وی بر لزوم افزایش تولید و توزیع واکسن، همچنین انجام اقدامات بهداشتی دیگر برای متوقف کردن انتقال و نجات جان افراد تأکید کرد.

وضعیت فعلی شیوع آبله میمونی

یک ماه پیش، سازمان جهانی بهداشت، شیوع گسترده ویروس آبله میمونی در جمهوری دموکراتیک کنگو و چند کشور دیگر را به‌ عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی از نگرانی بین‌المللی اعلام کرد.

بر اساس گزارش‌های WHO، از زمان آغاز شیوع جهانی این بیماری در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا در بیش از ۱۲۰ کشور جهان گزارش شده است.

تا تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۴، تنها در منطقه آفریقا بیش از ۲۵ هزار مورد مشکوک و تأیید شده از آبله میمونی گزارش شده، که ۷۲۳ مورد آن باعث مرگ شده است. این آمار نشان‌دهنده شدت و اهمیت بحران فعلی می‌باشد که نیازمند اقدامات فوری در سطح جهانی است.

 

https://stnews.ir/short/erJDZ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: