پزشکی و سلامت

خودمراقبتی،

سرطان پانکراس و کولورکتال قابل پیشگیری است!

بر اساس مطالعه ای که توسط محققان مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ (MSK) انجام شد، یک واکسن جدید نتایج اولیه دلگرم کننده ای را به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماران خاص مبتلا به سرطان پانکراس یا کولورکتال نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این واکسن سرطان با نوع دیگری از واکسن سرطان پانکراس متفاوت است که به صورت سفارشی برای هر بیمار با استفاده از RNA پیام رسان (mRNA) ساخته می شود. هر دو واکسن های درمانی هستند که پس از جراحی برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن عود سرطان در بیماران پرخطر تجویز می شوند.

Eileen O’Reilly، متخصص سرطان پانکراس، متخصص سرطان پانکراس، که به رهبری این کارآزمایی کمک کرد، می‌گوید: «داشتن واکسنی که «خارج از قفسه» باشد، درمان تعداد بیشتری از بیماران را آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند. و یکی از نویسندگان متناظر در مطالعه منتشر شده در Nature Medicine است. این امر به افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده و کولورکتال که پس از بازگشت بیماری خود از درمان های موثر خارج شده اند، امیدوار می کند.

نتایج کارآزمایی بالینی برای واکسن KRAS سرطان پانکراس و کولورکتال

کارآزمایی فاز 1 شامل 25 بیمار بود که سرطان لوزالمعده یا کولورکتال آنها دارای جهش های خاص KRAS بود و در معرض خطر بالای عود سرطان پس از جراحی بودند. نتایج نشان داد که این واکسن بی خطر است و به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن بیمار را برای ایجاد سلول های ضد سرطان تحریک می کند:

84 درصد از بیماران پاسخ ایمنی مطلوبی داشتند، به این معنی که سلول‌های T ایمنی که سلول‌های سرطانی جهش‌یافته با KRAS را هدف قرار می‌دهند، فعال شدند و تعدادشان افزایش یافت.

همچنین در 84 درصد بیماران، نشانگری برای سلول های سرطانی ماندگار -؛ مقدار DNA تومور در گردش خون -؛ کاهش یافت. در 24 درصد بیماران، DNA تومور به طور کامل وجود نداشت.

شاید مهم‌تر از همه، بیمارانی که پاسخ سلول‌های T بالاتری داشتند، مدت طولانی‌تری را بدون بازگشت بیماری تجربه کردند که به عنوان بقای بدون عود شناخته می‌شود.

در بیمارانی که به نظر می رسید سیستم ایمنی آنها به واکسن پاسخ می دهد، عود سرطان در مقایسه با بیمارانی که به واکسن پاسخ نمی دادند با تاخیر مواجه شد. این همان نوع اثر بالینی اولیه است که می‌توانیم روی آن بسازیم. دکتر اوریلی می‌گوید: «این یافته‌ها هیجان‌انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند که ما ممکن است بیش از یک راه برای فعال کردن سلول‌های ایمنی برای هدف قرار دادن سرطان پانکراس داشته باشیم.

https://stnews.ir/short/NEqxl
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: