پزشکی و سلامت

سرعت تصمیم‌گیریتان شما را لو می‌دهد!

محققان دریافتند افراد می‌توانند با مشاهده‌ سرعت تصمیم‌گیری دیگران به ترجیحات اجتماعی پنهان آن‌ها پی ببرند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری : افراد می‌توانند با مشاهده‌ سرعت تصمیم‌گیری دیگران به ترجیحات اجتماعی پنهان آن‌ها پی ببرند. این مطالعه با استفاده از بازی دیکتاتور نشان داد که سرعت تصمیم‌گیری، حتی بدون اطلاع از انتخاب‌های واقعی، می‌تواند ترجیحات را پیش‌بینی کند.

این یافته مفهومِ اینکه تنها انتخاب‌ها ترجیحات اجتماعی را آشکار می‌کنند، به چالش می‌کشد. گنجاندن زمان پاسخ در مدل‌های پیش‌بینی، درک دقیق‌تری از رفتار انسان را ارائه می‌دهد. 

این پژوهشی به رهبریِ سوفی باوارد در دانشگاه هامبورگ انجام گرفت، نشان داد که سرعت تصمیم‌گیری، حتی بدون اطلاع از انتخاب‌های نهایی، می‌تواند بیانگر ترجیحات افراد باشد.

این مطالعه که در ژوئن ۲۰۲۴ در مجله دسترسی آزاد PLOS Biology منتشر شد، بیان می‌کند افرادی که از گزینه‌های پیش روی فرد دیگری و همچنین سرعت تصمیم‌گیری او مطلع باشند، می‌توانند ترجیحات آن فرد را پیش‌بینی کنند، حتی بدون اطلاع از انتخاب نهایی.

جزئیات بیشتر تحقیق

چطور می‌توانیم بفهمیم که ترجیحات یا باورهای اجتماعی کسی چیست، در حالی که اغلب پنهان و ناگفته هستند؟

در حالی که مطالعات گذشته بر مشاهده‌ی انتخاب‌های دیگران تمرکز کرده‌اند، مطالعه‌ی جدید با بررسی هم انتخاب‌ها و هم زمان تصمیم‌گیری، نگاهی عمیق‌تر می‌اندازد.

پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند تا بازی دیکتاتور را انجام دهند، که در آن فردی به اصطلاح «دیکتاتور» باید بین دو گزینه انتخاب کند تا مشخص شود چقدر می‌خواهد ببخشد یا برای خود نگه دارد. پس از انجام نقش دیکتاتور، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا دیکتاتورهای دیگر را مشاهده کنند و نسبت ترجیحی «بخشش/نگهداری» آن‌ها را پیش‌بینی کنند.

میزان اطلاعاتی که در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گرفت متفاوت بود؛ گاهی اوقات آن‌ها از تصمیمات، گاهی از زمان تصمیم‌گیری، گاهی از هر دو و گاهی از هیچ‌کدام اطلاعی نداشتند.

پژوهشگران فرض می‌کردند که حتی بدون اطلاع از تصمیمات، شرکت‌کنندگان می‌توانند با مشاهده‌ی گزینه‌ها و اطلاع از سرعت تصمیم‌گیری، ترجیحات را پیش‌بینی کنند.

تحلیل مدل‌سازی محاسباتی نشان داد که از لحاظ تئوری، رفتار دیکتاتور را می‌توان تنها با استفاده از زمان تصمیم‌گیری و با به‌کارگیری مدل یادگیری تقویتی پیش‌بینی کرد.

اما آیا مردم به طور طبیعی این نوع مدل ریاضی را هنگام مشاهده دیگران درونی می‌کنند؟

پاسخ مثبت بود؛ شرکت‌کنندگان حتی زمانی که تنها از گزینه‌ها و زمان تصمیم‌گیری آگاه بودند، ترجیحات دیکتاتور را می‌آموختند، هرچند که پیش‌بینی‌های آن‌ها در صورت اطلاع از تصمیمات واقعی، بهتر بود.

این یافته نشان می‌دهد که زمان در مواقعی که تصمیمات در دسترس نبودند، به کار گرفته می‌شد، که دانش ما را در مورد تصمیم‌گیری در بافت‌های اجتماعی گسترش می‌دهد.

نویسندگان اضافه می‌کنند: «یافته‌های ما این باور مرسوم را به چالش می‌کشد که انتخاب‌ها به تنهایی تنها اطلاعاتی هستند که فرد می‌تواند برای درک ترجیحات اجتماعی دیگران به کار گیرد.»

 

https://stnews.ir/short/4xjXV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت