پزشکی و سلامت

سلول‌های بنیادی عامل درمان بیماری‌های صعب العلاجی همچون سرطان‌ها خواهند بود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های بدن به دلیل آسیب و جراحت موثر بوده و در ادامه می‌توانند عامل درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاجی همچون سرطان‌ها شوند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : دکتر مصطفی سلیمان نژاد در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری در چهارمحال و بختیاری در زمینه سلول های بنیادی گفت: سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها هستند و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را داشته، این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز  به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های پوستی، خونی، قلبی، عصبی و ... را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های بدن به دلیل آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ رفته و  به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند. 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده صورت خواهد گرفت و ما شاهد رشد و تکوین یک اندام از یک سلول بنیادی خواهیم بود که این موضوع در حوزه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی تعریف می‌شود.

دکتر مصطفی سلیمان نژاد با توضیح مهندسی بافت و پزشکی بازساختی اظهار داشت: مهندسی بافت و پزشکی بازساختی علمی است که از ترکیب داربست، سلول و مولکول‌های زیستی فعال برای ساخت بافتی جهت بازسازی یا حفظ عملکرد و بهبود بافت آسیب‌دیده یا حتی تولید یک اندام در آزمایشگاه استفاده می‌‌شود و می‌تواند دنیای پزشکی را متحول کند.

وی اضافه کرد:  دانشمندان معتقدند که این سلول‌ها ی بنیادی با کمک رشته مهندسی بافت و پزشکی بازساختی می‌توانند برای درمان و درک بیماری‌های مختلف مفید باشند، در آینده می توانیم انواع بافت ها را به کمک این رشته تهیه و برای درمان بیماری‌های خاص از جمله سرطان‌ها و افزایش طول عمر انسان ها استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: سلول های بنیادی را می‌توان از سه منبع مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف استخراج نمود و طی فرایندی خاص، پس از اخذ آزمایشات متعدد روی بیمار، آن‌ها را از طریق لوله به اندام آسیب دیده پیوند زد و منتظر رشد و تکثیر این سلول‌ها در راستای جایگزینی با سلول‌های آسیب دیده و رفع نقص اندام شد.

وی در پایان یادآور شد: قطعا با رشد علم و افزایش مطالعات بر روی این سلول‌ها، شاهد درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج خواهیم شد.

 

 

https://stnews.ir/short/VboX2
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: