واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

شناسایی ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های کلان کشور

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات گفت: مگفا حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور را شناسایی، و با همکاری با آن‌ها کلان پروژه‌هایی را در حوزه هوشمند سازی و هوش مصنوعی در شرکت‌های و مجموعه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور تعریف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  حسین مهویدی مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، در نشست خبری در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه این مرکز در حوزه فناوری اطلاعات از ۱۳۸۲ با نام مگفا تاسیس شده است، اظهار کرد: مهمترین ماموریت مرکز گسترش فناوری اطلاعات توسعه مصادیق و کاربرد‌های فناوری اطلاعات در سطح جامعه و کشور به ویژه در حوزه‌ی صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: این مرکز در حال حاضر دارای ۹ شرکت زیر مجموعه است که به لحاظ تعلق و وابستگی حدود ۲۰ تا ۴۹ درصد سهام این شرکت‌ها متعلق به مگفا است. پس میتوان گفت یک هلدینگ تخصصی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود. 

مهویدی به محور‌های کسب و کار مرکز مگفا اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات این مرکز توسعه‌ی کاربرد‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی صنایع و معادن است و ما در حوزه‌ی صنایع و معادن با مقوله بهره‌وری روبه رو هستم، اما متاسفانه از سالیان گذشته بهره‌وری زیادی در حوزه‌های مختلف صنعتی نداشتیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل پایین بودن بهره‌وری ما در حوزه صنایع این است که ما نتوانستیم مصادیق فناوری‌های نوین به ویژه مصادیق فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم را توسعه دهیم. 

مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، گفت: از مهمترین موانع عدم توجه کافی و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و عدم آشنایی شرکت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی با هوشمندسازی است بنابراین در اینجا وظیفه سازمان‌ها و نهاده شناسایی و پیاده سازی پروژه‌های مختلف است، که در این راستا از سال ۱۴۰۰ و از زمان حضور بنده به عنوان مدیر عامل مگفا، توجه ویژه به این فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی به ساماندهی شرکت‌های دانش بنیان و استارتآپ‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر نزدیک ۹ هزار شرکت دانش بنیان داریم که تقریباً ۲ هزار شرکت به حوزه فناوری اطلاعات و ICT تعلق دارند، بنابراین ما توانمندی‌های خوبی در این بخش‌ها داریم و شرکت‌های استارتاپ و دانش بنیان به لحاظ تخصصی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند.

مهویدی، همچنین با تشریح خدمات و توانمندی‌های این مرکز در راستای بومی‌سازی و توسعه کاربرد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (در زمینه‌های توسعه نرم افزار و دولت الکترونیکی، امنیت و پدافند سایبری و توسعه فناوری‌های نوین) گفت: در این زمینه رسانه‌ها باید در راستای گسترش فناوری در کشور کمک کنند.

مدیرعامل مگفا با تاکید براینکه مگفا از شرکت‌های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تنها‌ترین و بزرگترین شرکت دولتی تخصصی در حوزه IT است، تصریح کرد: برای مبارزه با فساد هیچ راهی به غیر از توسل به ایجاد سامانه‌های هوشمند در سازمان‌های دولتی و توسعه‌ی دولت الکترونیک وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وظایف مگفا ایجاد سامانه‌های مرتبط با توسعه‌ی دولت الکترونیک بود که در این زمینه وزارت صمت در اولویت قرار داشت. همچنین سامانه‌هایی مانند اینماد، توانیران، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی بازرگانان از جمله طرح‌هایی است که مگفا اجرا کرده است و این شرکت اخیرا ماموریتی از وزارت صمت در زمینه نظارت و پشتیبانی و توسعه سامانه جامع تجارت بعنوان نماینده آن وزارتخانه دریافت نموده است.

شناسایی ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های کلان کشور

وی اضافه کرد: مگفا حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور را شناسایی، و با همکاری با آن‌ها کلان پروژه‌هایی را در حوزه هوشمند سازی و هوش مصنوعی در شرکت‌های و مجموعه‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور تعریف کرده است.

بنابر اظهارات وی، مگفا می‌تواند بعنوان یک شرکت بزرگ و معتبر دولتی با نقش GC یا MC کلان پروژه‌های دانش‌بنیان، پروژه‌های بزرگ را از مجموعه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی گرفته و با ایجاد کنسرسیوم‌های از شرکت‌های دانش بنیان به اجرای آن‌ها بپردازد.

وی گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده، مهمترین دلایل عدم تمایل برخی شرکت‌های صنعتی به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان عبارتنداز: مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در تامین وثایق و ضمانت‌های مورد نیاز، عدم توانایی اجرای کلان پروژه‌ها یا زنجیره‌ای از حلقه‌های مختلف قابل تعریف در یک کلان پروژه است.
مگفا می‌تواند بعنوان راهبر یک کنسرسیوم از شرکت‌های دانش بنیان از یک طرف، تضامین لازم را به کارفرما ارائه نموده و از طرف دیگر متناسب با توانمندی و تخصص فنی هریک از شرکت‌های دانش بنیان، اجرا و پیاده سازی حلقه‌های مختلف زنجیره یک کلان پروژه را به آن‌ها واگذار نموده و بعنوان یک Solution Provider، مدیریت کلان پروژه را انجام داده و در نهایت جمع بندی و پروژه را تحویل دهد.

مهویدی ادامه داد: با این دیدگاه مگفا اقدام به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان مرتبط در حوزه‌های تخصصی خود نموده و تلاش دارد با کنسرسیوم‌های تخصصی در هر یک از حوزه‌ها کلان پروژه‌هایی را در شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی به اجرا گذاشته و در این راستا نیز توانسته چندین کلان پروژه را با شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی اجرایی نماید.

نایب رییس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، تاکید کرد: این مرکز هوشمند سازی صنایع و معادن کشور را در اولویت‌های بعدی برنامه خود قرار داده و موفق به عقد قرارداد و امضای تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله مجتمع فولاد مبارکه، شرکت سنگ آهن گل گهر، مجتمع مس سرچشمه، شرکت آلومینای جاجرم و شرکت سایپا و برخی از مجتمع‌های پتروشیمی، پژوهشگاه نیرو و ... شده است.

اجرای ۵۰ درصدی کلان پروژه هوشمندسازی در سنگ آهن مرکزی

وی از عقد قرارداد یک پروژه کلان تحت عنوان هوشمندسازی سنگ آهن مرکزی، اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۵۰ درصد بار اجرایی این قرارداد انجام شده است. سنگ آهن مرکزی یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی کشور و زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت کار و رفاه اجتماعی است. در این قرارداد با بیش از ۱۰ شرکت دانش بنیان همکاری و بخش‌های از این قرارداد را برون سپاری کرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه ما در قرارداد‌های صنایع معدنی از جلوه‌های هوش مصنوعی برای اولین با در ایران، استفاده کرده ایم، گفت: به عنوان مثال کاربرد سامانه‌های اچ‌ای ای در حوزه معدن مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش تصویر است که هم اکنون در این قرارداد استفاده شده است.

به گفته مدیرعامل مگفا، هوشمندسازی، شفاف سازی و کاهش هزینه‌ها در بردارد که همان حکمرانی هوشمند است.

مهویدی در ادامه به بحث پایش و غربالگری بلوکه‌های معدنی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه دانش بنیان و فناوری خوب عمل کردیم، اما در حوزه تجاری‌سازی و سوق دادن آن‌ها به سمت صنایع سنگین نتوانسته ایم اقدام کنیم، بنابراین دستاورد‌های دانش‌بنیان و دانش فنی تا زمانی که تجاری سازی نشود، دستاورد‌های فنی و مالی و معنوی نخواهد داشت.

تمرکز مگفا در توانمندسازی و تجاری سازی کار‌های فناورانه

وی تاکید کرد: تا تجاری‌سازی‌ها انجام نشود و ارزش افزوده‌ای برای کار‌های فناورانه تعریف نشود امکان درآمدزایی به وجود نمی‌آید و تمرکز ما روی همین توانمندسازی است.

مدیرعامل مگفا مهم‌ترین پروژه‌های این مرکز را بلاکچین و فین‌تک برشمرد و توضیح داد: بسیاری از صنایع بزرگ به لحاظ دارایی‌ها، درآمد و ثروت قابل توجهی دارند، اما با مشکل عدم راهکار برای تأمین مالی آن‌ها مواجه هستند در این راستا یکی از این راهکار‌ها برای استفاده از فین‌نک، توکنایز کردن دارایی‌ها و تامین سرمایه و جمع سپاری سرمایه‌های خرد و کلان از بازار سرمایه است.

مهویدی افزود: توسعه و ایجاد زیرساخت‌های IoT مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم است، البته اگر بتوانیم زیرساخت‌ها را ایجاد کرد و در کنار آن از فناوری لورا بهره بگیریم. 

گام مهم مگفا در اجرای پروژه EPC مدیریت هوشمند انرژی در کشور

مدیرعامل مگفا گفت: مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) در سال ۱۴۰۱ موفق به انعقاد قرارداد بزرگترین پروژه EPC مدیریت هوشمند انرژی مبتنی بر فناوری LoRa با شرکت فرودگا‌ه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای ۳۸ فرودگاه کشور گردید. این طرح را در کلان شهر قم اجرا شده، به طوری که با احداث دکل‌های لورا در فضای بیرونی قم شهر هوشمند را ایجاد کرده و این موضوع می‌تواند برای خیلی از معادن و صنایع معدنی، کارخانجات، پالایشگاه و حتی برای کشاورزی و دامداری موضوع مهمی باشد که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

https://stnews.ir/short/VMmRx
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت