واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

طراحی شبکه دانش‌بنیان اقتصاد کشاورزی برای عرضه محصولات

به گفته رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی، بزرگترین پورتال اقتصاد کشاورزی کشور، راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده است که این امر به عرضه محصولات تولیدشده روستائیان در بازار کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری«علم و فناوری»؛ رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با بیان این که یکی از چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان عرصه تولید کشور، شناخت بازار و بازارسازی برای فروش محصولات قابل عرضه ازسوی این شرکت‌ها است گفت: جهاد دانشگاهی برای ایجاد بازارهای داخلی و حتی خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده است با واگذاری اراضی مطابق با قانون جهش دانش‌بنیان درپارک‌های فناوری خود و تسهیل شرایط استقرار شرکت‌های دانش بنیان در  این مجموعه‌ها هزینه‌های تولید محصولات دانش بنیان را کاهش دهد.

 با این اقدام محصولات تولیدی این مجموعه‌ها از نظر قیمتی در بازار رقابتی و دارای مزیت شده است و بازار به سمت خرید این محصولات تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد.مسعود ابراهیمی با بیان این مطلب افزود: علاوه براین خدمت، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید را در شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام داریم. مهمترین مزیت این قراردادها این است که شرکت‌های دانش بنیان تولید را بدون کارخانه پیگیری می‌کنند به این معنا که شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصولاتی را در اندازه آزمایشگاهی تولید کرده‌اند بدون این که نیاز به خط خط تولید داشته باشند بتوانند ازظرفیت خالی تولید در کارخانجات و شرکت‌های موجود برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

وی نگاه صرف به تولید برای مصرف محصول در داخل کشور را نگاهی غیرقابل قبول دانست و با تأکید بر اینکه تولید محصولات دانش‌بنیان و مخاطبان مصرف آن نباید تنها درمحدوده جغرافیای داخل کشور تعریف شوند، از نگاه به تولید صادرات محور در محصولات دانش بنیان خبر داد و گفت: درحوزه بین‌الملل، کارگزاران و بازارهای خوبی شناسایی شده‌اند که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند محصولات خود را در این بازارها عرضه و برای کشور ارزآوری کنند.ابراهیمی از انجام مجموعه اقداماتی برای بازارسازی وصادرات محصولات دانش‌بنیان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان به زودی اقدامات ارزنده وموثری انجام و اخبار آن به اطلاع‌ شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد رسید.

ایجاد شبکه دانش‌بنیان اقتصاد کشاورزی در روستاها

وی در ادامه با بیان این که نیازمند بسیاری از تولیدکنندگان در روستا توانمندی بالایی برای تولید محصول دارند اما قادر به عرضه آن به بازار نیستند و به این دلیل نمی‌توانند از تولید خود منافع اقتصادی کسب کنند از اقدام جهاد دانشگاهی برای برطرف کردن خلأ زنجیره تولید تا عرضه به بازار خبر داد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی، بزرگترین پورتال اقتصاد کشاورزی کشور در این مجموعه راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرده است. در این زنجیره هرگونه نیازمندی برای تأمین محصول اعلام و کشاورزان با اطلاع از نیازهای بازار قادر خواهند بود با تولید خود به این نیازها پاسخ داده و برای خود بازارسازی کنند.

ابراهیمی با بیان این که استفاده از فناوری‌ دربرطرف کردن نیازهای بازار و نیز تأمین این نیاز از سوی تولید کنندگان در روستا گام نخست برای رونق و جهش تولید با مشارکت مردم است، ادامه داد: آنچه درنمایشگاه آبادیران شاهد آن بودیم بخشی از مجموعه فناوری‌های حوزه روستایی بود که اکنون قابل عرضه در پورتال شبکه اقتصاد کشاورزی است. در این پورتال اکنون قادریم علاوه بر ارایه خدمات مشاوره، به گونه‌ای عمل کنیم که سطح عملکرد کشاورزان با استفاده ازفناوری‌های نوین و ارایه آموزش به آنان برای استفاده از این فناوری‌ها به گونه‌ای ارتقا یابد که زمینه برای صادرات محور شدن فعالیت کشاورزی در برخی تولیدات فراهم شود.

وی با تأکید بر این که پورتال شبکه اقتصاد کشاورزی برای تحقق اهداف خود نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی درحوزه روستا است، افزود: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به این سامانه را صادر کند تا این پلتفرم دانش‌بنیان بتواند به اقتصاد کشاورزی کشور با ایجاد بازار و پیوند میان نیاز بازار و تأمین کننده نیاز اقدام کند. موضوعی که می‌تواند به افزایش تولید و افزایش درآمد برای کشاورزان و نیز کاهش هزینه تمام شده برای خریدار نهایی منجر شود.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با بیان این که برای کمک به کاهش فاصله میان تولید تا بازار و رفع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، کاوشکده رسانه، برندینگ و بازار‌سازی در جهاد دانشگاهی شکل گرفته است، به اهداف شکل گیری این کاوشکده اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری کاوشکده با هدف کاهش فاصله تولید کننده با بازار صورت گرفته است. تلاش کردیم در این مجموعه بتوانیم پلی باشیم میان تولیدکنندگان و بازار و این مهم را درقالب طرح‌های برند سازی محصولات تولیدی و معرفی آن در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: البته نیاز کشور بسیار فراتر است بنابراین در کنار کاوشکده سعی می‌کنیم از کارگزاران بخش خصوصی برای تحقق این هدف استفاده کنیم. این موضوع شامل آموزش و مشاوره به تولید کنندگان با هدف توانمندسازی روستائیان خواهد شد.

طراحی برنامه توسعه برای ۲ هزار روستا در کشور

ابراهیمی اثرات توانمندسازی روستائیان به عنوان تولید کنندگان و نیروهای مولد جامعه را دارای اهمیت دانست و با تأکید بر این که استفاده از فناوری و نیز انتقال تجربه‌های موفق به فعالان این عرصه می‌توان بسیاری از روستاهای کشور را در سطوح ملی و بین‌المللی معرفی کرد، گفت: در حوزه توسعه روستایی، برای بیش از ۲۰۰۰ روستا برنامه وطرح مشخص توسعه طراحی و تدوین شده است. اجرای این طرح‌ها نیازمند همکاری وتعامل بین بخشی با دستگاه‌های مختلف است و جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد تا طرح‌های توسعه روستایی خود را در اختیار افراد و سازمان‌هایی که به توسعه روستا علاقه‌مند هستند قرار دهد.

وی با تأکید بر این که توسعه در روستا نیازمند طراحی درست و متناسب با اقلیم و فرهنگ و جغرافیای هر منطقه است گفت: هزینه‌های هنگفتی در روستا انجام شده است اما چون متناسب با اقلیم، فرهنگ وجغرافیای روستا نبوده است نه تنها نتیجه مطلوبی نداشته بلکه مشکلی بر مشکلات روستائیان نیز افزوده است.ابراهیمی افزود: با بررسی چنین چالشی با یک نگاه جدید و عالمانه سعی کردیم هر روستا را با توجه به مزیت‌های خود ارزیابی و برنامه توسعه را بر اساس فرهنگ، جغرافیا و اقلیم آن منطقه طراحی و اجرا کنیم تا توسعه پایدار در روستا شکل بگیرد و این توسعه را با موتور محرک فعالیت‌های دانش بنیان حفظ و به حیات آن ادامه دهیم.

https://stnews.ir/short/V055N
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: