پزشکی و سلامت

غربالگری

طرح غربالگری بینایی در قشم

در مجموع بیش از ۱۲ هزار کودک قشمی مشمول طرح غربالگری بی‌نایی هستند که تاکنون برای ۴۳ درصد آنها غربالگری بینایی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: پنج هزار و ۳۴۱ کودک سه تا ۶ سال از ابتدای سال جاری تاکنون در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس سنجش بینایی شدند.

سیروس شمس الهی روز پنجشنبه، افزود: طرح بینایی سنجی همه ساله از اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان سال ادامه دارد و خانواده ها می توانند کودکان خود را که ۲ سالگی آنها تمام شده و وارد سه سالگی شده اند مورد سنجش بینایی قرار دهند.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از ۱۲ هزار کودک قشمی مشمول طرح غربالگری بی‌نایی هستند که تاکنون برای ۴۳ درصد آنها غربالگری بینایی انجام شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ کودک در شهرها و سه هزار و ۲۴۱ کودک در روستاهای این جزیره بودند.

شمس الهی اضافه کرد: خدمات غربالگری تنبلی چشم کودکان به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهری این جزیره با دستگاه بینایی سنجی و به طور سیار انجام می‌شود چون غربالگری مهمترین ابزار برای پیشگیری از معلولیت‌ها است.

 

وی گفت: در چهار ماهه گذشته از سال جاری چهار هزار و ۸۰۰ کودک با دستگاه غربالگری بینایی سنجی و ۵۴۱ کودک با چارت "E" غربالگری شدند.

رییس بهزیستی شهرستان قشم یادآور شد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۱۷ کودک سه تا ۶ سال در این شهرستان مرزی مورد معاینات غربالگری اختلالات بینایی قرار گرفتند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال ۱۳۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هر سال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

https://stnews.ir/short/VpRwW
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: