واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

غزال‌های دانش بنیان چه شرکت‌هایی هستند؟

غزال‌های دانش بنیان یا شرکت‌های دانش بنیانی هستند که وضعیت فروش، صادرات و نیروی انسانی بهتری نسبت به سایر دانش بنیان‌ها دارند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : مهفوم غزال‌های دانش بنیان مربوط به شرکت‌های بزرگ و متوسطی می شود که هنوز بالغ نشده‌اند، اما رشد مداومی را در چند سال تجربه کرده اند.

غزال فناوری یک مفهوم جهانی است و در بسیاری کشور‌ها استفاده می‌شود و با تلاش معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این مفهوم و شاخص‌ها مشخص شده است.

در حال حاضر ۱۲۱ شرکت غزال دانش‌بنیان شناسایی شده است و این شرکت‌ها می‌توانند از خط اعتباری ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

از شاخص‌های معیار بررسی شرکت‌های غزال می‌توان به نیروی انسانی بیشتر از ۲۰۰ نفر، فروش دانش بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان، میزان صادرات و رشد فروش اشاره کرد.

همچنین یک خط اعتباری ویژه برای شرکت‌های غزال ایجاد می‌شود که شامل پیگیری مسائل شرکت‌ها، تسهیلات، اعتبار مالیاتی، استفاده از فرصت‌های تبادلات بین‌المللی و امتیازات سربازی است.


یکی از ویژگی‌های باشگاه غزال‌های دانش بنیان این است که مسائل هر شرکت حائز شرایط به صورت ویژه بررسی و متناسب با شرایط و نیاز‌های شرکت، حمایت دریافت می‌کند؛ بنابراین حمایت از هر غزال دانش بنیان منحصر به فرد و به شکل ویژه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد. مسائل و مشکلات هر شرکت غزال ابتدا با مدیر شرکت بررسی و پس از آن یک بسته حمایتی ویژه به مدت ۳ تا ۵ سال برای هر شرکت طراحی می‌شود.

مفهوم غزال‌ها از سال ۱۹۸۱ ابداع شده است. محققی به نام دیوید برج مطالعه‌ای را در سیلیکون‌ولی بر روی شرکت‌هایی که دارای رشد سریع هستند، انجام داد که منجر به تعریف این شرکت‌ها شد. در ایران نیز تاکنون بر روی این موضوع کار خاصی انجام نشده است. در دنیا، شرکت‌هایی که بین ۵ تا ۱۰ سال فعالیت دارند،

شرکت‌های جوان نامیده می‌شوند. این شرکت‌ها که رشد سریعی دارند، غزال نام دارند. غزال‌ها نوآور هستند و در توسعه محصول جدیدشان و رفع چالش‌های سازمانی خود از نوآوری و تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند.

 دو تعریف در دنیا وجود دارد که به ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان ما نزدیک است؛ نخست تعریف ناظر بر سایز شرکت‌ها (SME-شرکت‌های کوچک و متوسط) و تعریف دیگر ناظر بر محتوای فناورانه این شرکت‌ها (شرکت‌‎های تازه تأسیس فناوری محور-New Technology-Based Firms) است. شرکت‌های فناوری محور از نظر محتوایی شبیه شرکت‌های دانش‌بنیان ما هستند و تمرکزشان روی نوآوری و فناوری‌های جدید است.

 شرکت‌های غزال یک دسته از شرکت‌های SME هستند و بین ۳ تا ۵ درصد شرکت‌های SME را تشکیل می‌دهند.

دولت‌ها برای رفاه اجتماعی، ایجاد مشاغل، بازدهی سرمایه‌گذاری بالا و توسعه منطقه‌ای، سیاست‌های تشویقی مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند و عملاً بر شرکت‌هایی با عنوان شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) تمرکز کرده‌اند.

این شرکت‌ها پایه و اساس اقتصاد ملی و کلید رشد، پویایی و انعطاف‌پذیری در اقتصادهای مبتنی بر صنعت و بازارهای نوظهور هستند.

ادبیات غزال در دنیا ناظر بر شاخص‌های اقتصادی هر کشور بوده و غزال‌ها به‌صورت شخصی‌سازی شده توسعه داده می‌شوند. ادبیات غزال به ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان ما نزدیک است و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قصد دارد ناظر بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از این غزال‌ها حمایت کند.

 آلمان حدود ۴ هزار شرکت غزال را شناسایی کرده و این شرکت‌ها توانسته‌اند ۲.۳ میلیون شغل ایجاد کنند و ۱۲.۵ درصد از تولید ناخالص آلمان را به خود اختصاص دهند که عمدتاً این شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی فعالیت می‌کنند.

https://stnews.ir/short/4O9WJ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: