واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

فناوری نانوی ایرانی در تولید شیشه‌هایی بدون اتلاف انرژی و حرارت

یک گروه صنعتی تولید کننده انواع شیشه‌های صنعتی و ساختمانی، با فناوری نانو شیشه‌هایی تولید کرده‌ است که از انتقال حرارت و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ به نقل از فارس، یک فعال فناور در این شرکت اظهار کرد: ابتدا بازارهای داخلی و نیاز کشور مد نظر بود و به مرور، نیاز به محصولاتی بود که باید با فناوری نانو تولید شوند. از حدود ده سال پیش این فناوری را وارد و شروع به تولید محصولات با فناوری نانو کردیم.

وی عنوان کرد: به مرور زمان کارشناسان این شرکت با این فناوری و تکنولوژی آشنا و در حال حاضر نیازی به کارشناسان خارجی نداریم و کارشناسان ما روزانه در آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه مشغول مطالعه برای محصولات جدید بودند.

این گروه صنعتی تولید کننده شیشه و بلور و انواع شیشه‌های صنعتی و ساختمانی، با توجه به نیاز کشور محصولات متنوعی را تولید کرده و بالغ بر 11 هزار نفر اشتغال‌زایی داشته و موفق به صادرات به 25 کشور دنیا شده است.هم اکنون شیشه‌هایی با رنگ‌های آبی، سبز، برنز، صورتی و طیفهای مختلف رنگی با استفاده از فناوری نانو در این مجموعه تولید می‌شود.همچنین تولید شیشه‌های خاص برای جلوگیری از انتقال حرارت و اتلاف انرژی با استفاده از روش لایه‌نشانی از دیگر دستاوردهای این مجموعه است.

کارشناسان ستاد نانو خط‌های این کارخانه را ممیزی کردند و این شرکت، گواهی نانو مقیاس را از این ستاد گرفته است.یکی از محصولات این شرکت نوعی شیشه به نام لوئی است که یک مدل و پارادایم در صنعت شیشه محسوب می‌شود و خاصیتش این است که بخشی از طول موج را که شامل انرژی مادون قرمز است از خودش عبور نمی‌دهد و این باعث می‌شود نوری که وارد ساختمان می‌شود بدون گرمایش باشد.

شیشه اکو استار یا شیشه‌های لوئی (Low-E) یک نوع شیشه هوشمند هستند که برای افزایش بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. موارد مصرف این شیشه‌ها به صورت لمینت و دوجداره معمولا برای پنجره‌ها است که عبور گرما از داخل و بیرون امکان پذیر نیست و در تابستان، خنکی و در زمستان گرمای داخل محیط، حفظ می‌شود.

https://stnews.ir/short/VvQOe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: