واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

ماشین‌سازی اراک؛ پیشرو در پروژه‌های بزرگ صنعتی و زیرساختی کشور

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک از پروژه‌های مهم این شرکت در بخش‌های مختلف صنعت کشور خبر داد و گفت: این شرکت با ساخت تجهیزات پیچیده نفتی، تولید تجهیزات متانول و ساخت پل‌های بزرگ فلزی، گام‌های بلندی در جهت توسعه زیرساخت‌های ملی برداشته است. وی همچنین از آغاز عملیات نوسازی تجهیزات این واحد تولیدی با برآورد ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد.

خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی گزارش می دهد:

سرائی، مدیرعامل ماشین‌سازی اراک، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این شرکت روزانه ۱۱۰ هزار بشکه به ظرفیت نفتی کشور اضافه می‌کند، گفت: این ظرفیت‌سازی از طریق ساخت تجهیزات میدان نفتی بی‌بی حکیمه در جنوب کشور انجام می‌شود که در حال حاضر ۲۲ درصد پیشرفت داشته است.

سرائی افزود: میدان نفتی بی‌بی حکیمه در جنوب کشور یکی از مهم‌ترین طرح‌های ماشین‌سازی اراک است. این شرکت مسئول تجهیز و رفع نواقص واحدهای نمک‌زدایی، بهره‌برداری از میادین بی‌بی حکیمه یک و دو، احداث پیش‌گرمکن، برج هیدروژن سولفوره‌زدا و سایر تجهیزات جانبی مربوط به واحد نرگسی این طرح می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران در جمع پنج کشور سازنده تجهیزات متانول

وی با اشاره به تولید ۲۴ تجهیز فرآیند متانول در پتروشیمی دنا و سیراف گفت:با ساخت و نصب این تجهیزات، جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور سازنده تجهیزات متانول پیوسته است.

مدیرعامل ماشین‌سازی اراک افزود: از مهم‌ترین طرح‌های شرکت ماشین‌سازی اراک در نقاط مختلف کشور می‌توان به ساخت سه برج به وزن دو هزار و ۷۰۰ تن و ارتفاع ۱۳۵ متر به عنوان بلندترین برج خاورمیانه در پتروشیمی پتروکیمیا، و ساخت ۳۰ دستگاه برج، قطعات فنی توربین بادی، ملحقات و بالابر در خواف اشاره کرد.

تولید تجهیزات فناور محور و سنگین در ماشین سازی اراک

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک تولید تجهیزات فناورمحور و تجهیزات سنگین برای اولین بار در کشور را از افتخارات این صنعت مادر دانست و افزود:طرح مخازن کروی پتروشیمی هرمز، ساخت و نصب هشت دستگاه مخزن کروی با قطرهای ۱۵، ۲۱ و ۲۵ متر و وزن‌های ۳۶۵، هزار و ۷۰ و هزار و ۳۵۰ تن در مجتمع پتروشیمی مهر پتروکیمیا، ساخت و نصب شش مخزن کروی در پتروشیمی هیربا پلیمر سهند، و طراحی، خرید، ساخت، اجرا و راه‌اندازی یک دستگاه مخزن کروی ذخیره‌ساز در مجتمع پتروشیمی بندر امام از دیگر قراردادهای مهم اجرایی این واحد تولیدی است.

ساخت دومین پل طویل کشور توسط ماشین سازی

سرائی ساخت پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد را از مهم‌ترین طرح‌های شرکت ماشین‌سازی اراک دانست و گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح بیش از ۹۳ درصد است و تنها چند متر تا تکمیل عرشه ۲۸۱ متری این پل باقی مانده است. با نصب آخرین قطعه، این طرح عظیم به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: پل گلورد پس از پل کارون ۴ به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته می‌شود. این پل با طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۲ متر، نه تنها به عنوان طویل‌ترین پل فلزی کشور محسوب می‌شود، بلکه در میان پنج پل طویل و مرتفع کشور قرار دارد. این پل با هدف تسهیل دسترسی روستاهای بالادست سد گلورد طراحی شده و با بهره‌برداری از آن، فرآیند آبگیری کامل این سد آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته این طرح، انجام تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و اجرا توسط متخصصان و مهندسان مجرب ماشین‌سازی اراک است که نشان‌دهنده توانمندی و دانش فنی بالای این شرکت در حوزه ساخت و سازهای عمرانی و زیرساختی کشور است.

سرائی افزود: با اجرای این طرح، ماشین‌سازی اراک بار دیگر توانمندی خود را در ساخت سازه‌های پیچیده و بزرگ به نمایش گذاشته و گامی دیگر در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور برداشته است.

فعالیت ماشین سازی در خارج از استان مرکزی

او با اشاره به فعالیت دو هزار و ۱۰۰ نیروی انسانی در شرکت ماشین‌سازی اراک، گفت: تعداد زیادی از این کارگران در طرح‌های پل‌سازی و همچنین در نصب و راه‌اندازی تجهیزات ساخته‌شده توسط شرکت، در خارج از استان مشغول به کار هستند. این پروژه‌ها در مناطقی همچون خوزستان، ماهشهر، عسلویه، بندر امام، مازندران، گیلان و اصفهان در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: در یک سال گذشته، ۱۱۲ نفر از کارکنان این واحد تولیدی بازنشسته شدند. از مجموع ۴۴۰ میلیارد ریال حقوق سنواتی آنها، ۸۰ درصد پرداخت شده و مابقی تا پایان سال تسویه خواهد شد.

سرائی در ادامه از کمبود نیروی کار متخصص برای آینده صنعت کشور و استان مرکزی ابراز نگرانی کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید با جدیت برنامه‌ریزی کند و اقدام به راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت برای تربیت نیروی کار ماهر نماید.

نوسازی تجهیزات ماشین‌سازی اراک

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: عملیات بازسازی و نوسازی تجهیزات این واحد تولیدی مادرتخصصی و دانش‌بنیان امسال آغاز خواهد شد.

سرائی افزود: هزینه مرحله اول این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و در صورت تأمین اعتبار از محل منابع شرکت یا حمایت‌های دولتی، فرآیند نوسازی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال قرارداد در بخش‌های مختلف ساخت تجهیزات، ماشین‌آلات و مونتاژ، پل و سازه‌های فلزی، دیگ بخار و متالورژی در این شرکت منعقد شده است. تاکنون حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال از این قراردادها تحویل داده شده و بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال آن همچنان در حال انجام است.

https://stnews.ir/short/4PLL3
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: