پزشکی و سلامت

محققان علت فراموشی بعد از سکته را کشف کردند

محققان علوم اعصاب در جدیدترین مطالعه خود، سازوکاری که باعث از دست دادن حافظه بعد از سکته مغزی می‌شود را کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری«علم و فناوری»؛ کمبود اکسیژن در مغز باعث ایجاد فرایندی در مغز می‌شود که مکانیسم‌های تقویت حافظه را مختل می‌کند و به طور بالقوه باعث از دست دادن حافظه بعد از سکته مغزی می‌شود. این مطالعه، بینش‌هایی را برای درمان مشکلات حافظه در بیماران سکته مغزی ارائه می‌دهد.

هنگامی که چیز جدیدی یاد می‌گیریم، سلول‌های مغزی ما (نورون‌ها) از طریق سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر گروهی از نورون‌ها اغلب با هم ارتباط برقرار کنند، اتصالات بین آن‌ها قوی‌تر می‌شود. این فرآیند به مغز ما کمک می‌کند تا چیزها را یاد بگیرد و به خاطر بسپارد و به عنوان «تقویت درازمدت» یا LTP شناخته می‌شود.

نوع دیگری از LTP زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به طور موقت از اکسیژن محروم شود که به آن «تقویت درازمدت ناشی از کمبود اکسیژن» (aLTP) می‌گویند. aLTP فرآیند قبلی را مسدود می‌کند و در نتیجه یادگیری و حافظه را مختل می‌کند. بنابراین، برخی از دانشمندان بر این باورند که aLTP ممکن است در مشکلات حافظه‌ای که در شرایطی مانند سکته مغزی دیده می‌شود، نقش داشته باشد.

محققان در موسسه علم و فناوری اوکینای ژاپن و همکارانشان، فرآیند aLTP را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها دریافتند که حفظ aLTP نیازمند اسید آمینه‌ای به نام گلوتامات است که باعث تولید نیتریک اکسید (NO) در هر دو نورون و رگ‌های خونی مغز می‌شود. این فرآیند یک حلقه بازخورد مثبت گلوتامات-نیتریک اکسید-گلوتامات را تشکیل می‌دهد.

مطالعه‌ی آن‌ها که در iScience منتشر شده است، نشان می‌دهد که حضور مداوم aLTP می‌تواند به طور بالقوه فرآیندهای تقویت حافظه مغز را مختل کند و از دست دادن حافظه مشاهده شده در برخی بیماران پس از سکته مغزی را توضیح دهد.

https://stnews.ir/short/V0OAe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت